Het heeft de nodige tijd en inspanning gekost, maar vandaag stond de postbode aan de deur met mijn "custom made" etswerk.
Gedurende de bouw heb ik constant onderdeeltjes verzameld welke ik geëts wilde hebben.
Afgelopen zomer had ik dan eindelijk een A4-tje vol met onderdelen welke ik d.m.v. etsen wilde laten maken.
Een eerdere opdracht was al eens gedaan door Saemann, en de kwaliteit daarvan was uitstekend, dus ook dit vel is geësts door Saemann.
Matriaal is Neusilber 03.mm dik.
Het grootste probleem was echter de AutoCad tekening "onbeschadigd" bij Saemann te krijgen. Hij werkt met AutoSketch, en dan kan niet zo goed overweg met AutoCad.
Maar uiteindelijk is het toch gelukt met als onderstaand resultaat:
Logo's, scheepsnaam, ventilatieroosters, 2x voorstopper, boegschroefroosters, deurschanieren, lasflenzen, flushluiken, handwielen, soldeermal voor trappen, loop-, en beschermroosters, zoeklichten, lamelenbediening enz.
Wat details:
van links naar rechts: deurschanieren, deurpatrijspoorten, en flenzen met voor 2mm en 1.5mm draad.
Luikknevels, en boven in handwielen voor afsluiters
... om niet te vergeten welke kant het handwiel van een deur op moet draaien om hem te openen.
Flushluiken
en zo groot is het allemaal.
Saemann adviseert om met onderdelen niet dunner te gaan dan de plaatdikte, in dit geval 0.3mm.
Echter van Leen Boers had ik begrepen dat 0.2mm ook nog mogelijk is.
De "liggers' looproosters zijn dan ook maar 0.2mm dik!
Dit geeft een heel realistisch uitziend rooster.
Ook de spaken van bijvoorbeeld de grote handwielen zijn maar 0.2mm!
Dit wordt nog wel een uitdaging om te bevestigen, en om dit zo te spuiten dat het ook nog zo gedetaileerd blijft.
Maar daar komt de airbrush cursus weer goed van pas bij.....