koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Mooie kalender!

Ik hoop dat we naar Lelystad kunnen. Lijkt me een erg leuke baan.
Eindhoven was leuk, maar eerlijk gezegd niet echt geschikt voor foambanden en achterwielaandrijving.
Misschien valt er een mouw aan die regel te passen?
Een stemming onder de NK rijders misschien?

Wat betreft RC Le-mans: die serie wordt met name Modified gereden, het NK met 10.5 stock.
Kan dus best naast elkaar. Potentiele deelnemers moeten dan een keus maken.
 
Ik hoop ook dat lelystad er bij zit en niet alleen omdat dit mijn thuis basis is.
Ik heb ook op Eindhoven gereden en op rubber is het goed te doen maar foam is een verschrikking daar.
Voordat de nieuwe toplaag er op zat was foam rijden daar geen probleem maar nu zeer zeker wel.

mvg Roy
 
@ Ted, je kan MRM niet echt een nieuwe club noemen.

MRM is een fusie club tussen Model Car Racing Lelystad (opgericht 1984), en Model Racing Flevoland (een club die niet echt van de grond is gekomen).

Deze fusie was aangegaan om sterker te staan in Lelystad om een nieuwe locatie te kunnen afdwingen. :p

MCRL heeft in het verleden meerdere NK's en Tamiya cup's georganiseerd
en zelfs een EK 1/12 -te Swifterbant-, dus je zou kunnen stellen dat men over enige ervaring beschikt.
Maar doordat we een tijdje geen circuit hebben gehad, waren we gestopt met ons Nomac lidmaatschap
zie de rest van de geschiedenis op, www.modelracingmidland.nl en dan klikken op geschiedenis ;)

We zien je graag verschijnen op ons circuit in 2012, legt er wel even aan welke klasse je rijdt natuurlijk :mrgreen: , daar ons circuit niet echt geschikt is voor 1/8, daar is het net even iets te technisch voor ;)

Rene

ps. zag later dat je een 1/8 stockcar hebt, die kunnen zowiezo niet bij ons rijden
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nooit op Eindhoven gereden maar heb gehoord dat er veel stof ligt op het circuit? Is dat er niet af te blazen of te vegen waardoor wellicht wel grip is?

Als het niet 2012 is dan komen we er in 2013 en als er dan nog steeds geen grip is omdat er veel stof ligt wat gaan ze er aan doen om dat stof kwijt te raken?
 
Ik ben zoekende naar oude pro10 velgen van GRP, Sheperd, Exceed, Corally etc. Het gaat me puur om de velgen dus versleten banden of happen uit het foam of wat dan ook maakt niet uit. Dus wil je je oude banden in de prullebak gooien dan wil ik ze graag hebben van je.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat ruimte in de voorwielophaning bij de veer van mijn 10SL. De eerste millimeter loopt de kingpin vrij en daarna pas raakt de veer kogel van de onderste draagarm. Lijkt me wat teveel om uit te vullen met ringen. Kan het zijn dat de veer iets ingedrukt is, ik heb een paar keer aardig de kanten geraakt. :oops: ;)
 
De veertjes kunnen inderdaad na eerste gebruik wat krimpen of zetten. Dit is normaal niet zo erg zolang beide veertjes ongeveer evenveel kleiner worden. Anders de veertjes even roteren. Je kunt dit met shims uitvullen.

Even voor de zekerheid...weet je zeker dat het je veertje is en niet de speling van de kogel in je onderste A-arm?
 
De veertjes kunnen inderdaad na eerste gebruik wat krimpen of zetten. Dit is normaal niet zo erg zolang beide veertjes ongeveer evenveel kleiner worden. Anders de veertjes even roteren. Je kunt dit met shims uitvullen.

Even voor de zekerheid...weet je zeker dat het je veertje is en niet de speling van de kogel in je onderste A-arm?
Het is echt het veertje. Als je auto gewoon vlak staat, is er geen ruimte. Wanner de wielen vrij hangen in de lucht, is er ca 1mm ruimte tussen de veertjes en de kogelkopjes. De kogelkopjess zelf zitten goed vast in de draagarmen (kunnen wel bewegen uiteraard maar zonder speling). Veertjes zitten ook gewoon los, blijven bij vrijkomen op de ringen onder veertjes liggen. Ik had al eerder de "lock up" op één van de kogelkopjes opgelost. De veertjes schieten dus ook niet over de kogelkopjes. Beiden kanten zijn verder wel identiek qua hoogte.
 
Haal anders bede veertjes even los en vergelijk ze even naast elkaar. Is de ene echt langer dan bovenaan een extra shimmetje plaatsen om de speling kwijt te raken. Het veertje wat kleiner is wel aan de andere kant plaatsen als waar die zat zodat het grotere veertje ook wat kleiner wordt.

Zit het kleiner geworden veertje aan de rechterzijde?
 
Wat ik altijd doe is meten!,links en rechts van af een vlakke plaat(afstelbord/spiegel of iets dergelijks.Of alles nog recht is en of het camber nog gelijk is,en of er geen tweak is vanuit chassis etc etc.Met een schuifmaat kom je een heel eind en met de geo driehoek nog iets verder zelfs ;)
 
Alles gecontroleerd, de veertjes waren beiden 8O 0,65mm korter dan nieuwe veertjes. Wel vreemd dat ze bijna 10% korter zijn geworden. En ik weet zeker dat alle aanvaringen met de randen niet half-om-half waren. Ik heb ze weer opgerekt tot de oorspronkelijke lengte en weer gemonteerd. Morgenochtend maar eens wat rondjes rijden en kijken wat ze doen. :D
 
alex ,het zijn zwarte en witte velgen :)

Ik schat een setje of 10/12.

Ik zal ze wel ff uit den ouden doosch halen en ff op foto zetten.
 
Alles gecontroleerd, de veertjes waren beiden 8O 0,65mm korter dan nieuwe veertjes. Wel vreemd dat ze bijna 10% korter zijn geworden. En ik weet zeker dat alle aanvaringen met de randen niet half-om-half waren. Ik heb ze weer opgerekt tot de oorspronkelijke lengte en weer gemonteerd. Morgenochtend maar eens wat rondjes rijden en kijken wat ze doen. :D

Kan het zijn dat ze al korter waren toen ze nieuw waren uit de verpakking? Ik weet uit eigen ervaring dat er wel wat marge kan zitten tussen de veertjes. Anders zijn ze inderdaad wat gekrompen. Is niet zo erg zo lang je ze maar shimt. Ik weet niet of een veertje uitrekken iets doet op de lange termijn. Ik kan me voorstellen dat die dan weer snel op z'n oude niveau terug krimpt. Even afwachten en anders gewoon een extra shimmetje boven op beide kingpin plaatsen. Daarna zouden de veertje toch vrij lang dezelfde lengte moeten behouden.
 
Wat ook nog zou kunnen is dat het 1/12 veertjes zijn op een 1/10 kingpin. Dan heb je ook meer ruimte. Zit verschil tussen beide namelijk...
 
Wat ook nog zou kunnen is dat het 1/12 veertjes zijn op een 1/10 kingpin. Dan heb je ook meer ruimte. Zit verschil tussen beide namelijk...
Zou spannend zijn als Corally die leverde in een nieuwe set en een zakje met extra veertjes waar toch echt 10SL op staat (#75987). :?
 
Zou spannend zijn als Corally die leverde in een nieuwe set en een zakje met extra veertjes waar toch echt 10SL op staat (#75987). :?

Volgens mij maken de 1/12 en 1/10 pancars van Corally gebruik van dezelfde voorwiel ophanging.

*even geduld aub* :rolleyes:

Yep, heb het net nagekeken op de Corally site, was even zoeken maar het staat bij 'downloads'en dan even klikken op de instruction manuals. ;)
zijn wel pdf's, succes met het oplossen van het probleem

Rene
 
Corally maakt idd gebruik van 1/12 veertjes voor de 1/10 en 1/12.

Aangezien beide veertjes samen even klein zijn geworden zou ik gewoon een extra shimmetje boven beide kingpins plaatsen om de speling te verwijderen en er verder niet al te veel bij stil staan. Je hebt ze nu weer uitgerekt maar waarschijnlijk zal dat weer snel kleiner worden.

Veertjes gaan een beetje zetten bij eerste gebruik. Toevallig zijn die van jou aan beide kanten wat kleiner geworden (vanuitgaande dat het de veertjes uit de doos zijn en niet uit een nieuw pakje). Normaal heb je meer kans dat 1 zijde kleiner wordt dan de ander doordat je meer linker bochten heb dan rechterbochten. Af en toe meten en links en rechts verwisselen maar dat is bij jou blijkbaar niet aan de hand.

Zijn het nieuwe veertjes uit een nieuw zakje dan zit er gewoon lengte verschil en is het met een extra shimmetje ook opgelost. Persoonlijk heb ik een keer nieuwe 0.022 gebruikt die vele male langer waren waardoor ik 2 shims boven moest verwijderen en dan noch had ik 1.5mm voorspanning. (team associated 1/10 0.022 voorveertjes)
 
Volgens mij maken de 1/12 en 1/10 pancars van Corally gebruik van dezelfde voorwiel ophanging.

De ophanging is wel hetzelfde maar de lengte van de kingpin kan wel verschillen. Dit is bij Associated namelijk ook zo en ook die ophanging wordt zowel in 1/12 als in 1/10 gebruikt. Daar kan dus wel degelijk verschil in zitten...

Denk namelijk niet dat een 1/10 kingpin in een 1/12 wiel past en een 1/10 kingpin en veer heeft een te grote invering voor een 1/12. Wat wel voorkomt is dat men een 1/12 veer en kingpin gebruikt in zowel 1/12 en 1/10. Xray doet dat bijvoorbeeld ook...
 
Back
Top