koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

@Halewijn...Ik zeg plemp je bevindingen hier neer:D

mvg Roy

Hierbij mijn setup voor de Xray X10.

Voorbanden; Xceed Carpet Hard
Achterbanden; Xceed Carpet Medium
Voorveren; Associated Springs 0.016
Achterveren; CRC Green
Sidetube; 80w Olie
Midshock; van mijn Xray T3 met 35w Olie en 2.6 Spring
Voor de rest standaard opgebouwd.
Regelaar; Hobbywing 1S 120a
Motor; Hobbywing 17.5T
Servo; Savox lowprofile
Accu's; binnenkort de Nanotech

Halewijn
 
80wt in de zijdemper? Dan begrijp ik waarom je 0.016" voorveertjes nodig hebt om weer stuur te vinden. Dat is een beetje veel van het goede.
Probeer de volgende keer dat je gaat rijden eens een run met 40wt en standaard voorveertjes. Gaat vast beter.

Als je naar de 1:12 en world gt setups van de sneller jongens kijkt, zie je dat die over het algemeen heel weinig demping rijden. Er is me eens uitgelegd dat je in principe je setup begint met weinig demping zijwaarts en dan daar je setup omheen bouwt.
Hoe minder zijwaartse demping, hoe meer mechanische tractie je auto op bouwt.
 
Jippie, vanavond op en lege baan (was een offroad wedstrijd) rondjes onder de 13 seconden weten te halen. Nu begint het bandenverhaal toch parten te spelen. Dus even en setje nieuwe bestellen en afdraaien. ;)
 
Halewijn,

Probeer ook eens de Carpet Hard achterbanden. De Hard voorbanden zijn 40shore en de Hard achterbanden zijn 35shore. Hierdoor, samen met de lichtere demping in de zijdemper zal je ook meer stuur in de auto krijgen en dus hardere veren voor kunnen rijden. .016 is wel erg zacht. De neus van de auto zal dan met gaslos gaan duiken waardoor het chassis het tapijt zal raken en dat remt de auto af en de auto zal gaan "skaten". Geen controle over de voorkant dan dus... ;)
 
80wt in de zijdemper? Dan begrijp ik waarom je 0.016" voorveertjes nodig hebt om weer stuur te vinden. Dat is een beetje veel van het goede.
Probeer de volgende keer dat je gaat rijden eens een run met 40wt en standaard voorveertjes. Gaat vast beter.

Als je naar de 1:12 en world gt setups van de sneller jongens kijkt, zie je dat die over het algemeen heel weinig demping rijden. Er is me eens uitgelegd dat je in principe je setup begint met weinig demping zijwaarts en dan daar je setup omheen bouwt.
Hoe minder zijwaartse demping, hoe meer mechanische tractie je auto op bouwt.

Klopt, maar dit is wel afhankelijk van de grip uiteraard. Maar in weze als jij dunnere zijolie neemt (dit is anders dan dunnere zijveren) krijg je meer rotatie, maar zal de auto ietjes gaan pushen bocht in en uit in het initiele gebied. Daar in tegen als jij zachtere veertjes neemt krijg je over het hele gebied meer rotatie, maar kan het zijn dat hij gaat "zagen" in het midden gedeelte van de bocht. Probeer eens relatief "gemiddelde olie" te houden en wat zachtere zij veren te nemen. Ik rijd zelf (ook al is het 1:12) inmiddels met de zachte zijveren leverbaar, en relatief dunne olie.

0.16 veertjes op een WGT? Duikt die auto niet keihard in zijn veren bocht in, en doettie daarna niets meer? En hoe snel verslijt je die veren? Klappen ze niet ontzettend snel in? Met mijn 1:12 rijd ik met 0.18's, maar het lijkt me dat zelfs dat voor een WGT al wat aan de slappe kant is. Ik zou dit toch echt proberen te veranderen, volgens mij verlies je hier ontzettend veel bochtensnelheid mee.

Maar er is meer aan een Pan Car af te stellen. Wat heb je allemaal aan je voorkant afgesteld? (standaart opgebouwd zegt mij niet zo veel). Hier kun je ontzettend veel winst halen, er valt zo veel af te stellen aan de simplistisch ogende voorkant van een PanCar ;-)

Groet Robert
 
Door meerdere factoren ging de auto van halewijn niet zoals het zou moeten. We hebben woensdag in korte tijd een rijdbare setup gevonden. Soms moet je dan grote stappen nemen:D. Als de auto nu redelijk gaat kan er gewerkt worden aan het fijntunen van de setup. Minder zijolie in de schokbreker etc etc.

Theoretisch geef ik iedereen gelijk en als ik het zelf niet gezien had zou ik hetzelfde zeggen maar maar voor de gein, bekijk de crc genx10 van stephanB eens.

Harde zijveren en zachte voorvertjes met veel droop. (volgens mij gebruikt hij f103 voorveertjes) Die auto gaat als een speer rond het circuit en is super stabiel en makkelijk te rijden. Tenminste... stephan gaat er verbazend genoeg hard mee rond. Zijn rotatiesnelheid is echt hoog als ook de tractie. Soms kunnen 180 graden verschillende setups toch verbazend goed gaan. Stephan gebruikt trouwens lilac rondom.

Die voorveertjes zullen inderdaad wellicht wat vaker vervangen moeten worden maar als hij daarmee heel goed rondkomt wat zouden dan die 1.5-2 euro aan veertjes uitmaken. De klok zal bepalen wat beter werkt.
 
50 veertjes = .020
55 veertjes = .022

Maar ik begrijp Alexanders verhaal zeker ook wel. Dit hebben wij met zijn tweetjes op Rucphen ooit met een mooie zonnige vrijdagmiddag ook gehad. De theorie sprak alles tegen wat we deden maar het werkte wel en alles wat we deden was 180° andersom... Dus ja, de theorie is niet altijd werkend...
 
die van stephan waren zwart van kleur het leken mij veertjes van een f103 maar zou idd ook iets anders kunnen zijn. Ze waren vrij zacht in ieder geval.

Kees, jij hebt achter stephan gereden...hij ging toch best goed rond toch? Die van jou trouwens ook :D
 
Stephan rijd met de oude CRC van Jilles. Die komt zo van het tapijt van de Snowbirds af. Volgens mij heeft hij er qua setup niks aan veranderd. Kan dus zo wezen dat die auto gewoon heel goed afgesteld is voor tapijt.
 
Bedankt voor alle goede tips.

Ik ben blij dat de X10 nu aardig rondkomt. Eerst ga ik rondjes rijden en vanuit daar verder kijken naar de verbetering die jullie aangeven. Maar ik wil voorkomen dat ik het hele winterseizoen met mijn setup bezig ben en daardoor niet lekker heb kunnen rijden.

Halewijn
 
Eén voordeel daarvan is dat je het 2012 seizoen meteen alles al weet van dit jaar mits je het ergens vast legt. Dan kan je sneller aan de slag. Een goede basis setup is nu eenmaal nodig en soms kost dat meer tijd dan anders... Maar uiteraard is het wel lekker om ook leuk rond te komen.
 
Mijn Xerun 120A 1S SD regelaar, Xerun 17.5T motor en programmeerbox (die luxe) zijn binnen. :banana:

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Bijvoorbeeld speciale instellingen, firmware, vertanding/rollout etc.?
 
Stefan gaat idd goed rond, toen ik de juiste voorbanden er onder had was ik net iets sneller. Stefan heeft alleen de servo anders op zijn chassis gezet. Deze lag eerst achtertevoren tussen de voor wielen, crc heeft hier nu een mooie hopup voor gemaakt.
Dit schijnt ook erg goed te zijn voor de balans van de auto.

Ik laat mijn auto zo, het ligt nu iig aan mijn stuurmans kunsten en constante. De laatste 2 accus ging de auto erg goed en heb menig 10.+ secs gereden dus hij is snel genoeg voor nu.
 
Die 1S regelaar kan ook prima op 2S werken... Alleen de 2S versie niet op 1S... Dus geen vuiltje aan de lucht en beide regelaars zijn gewoon 120A dus...
 
waarom een 1S regelaar en dan toch de 17,5T motor?
die motor is toch voor op 2S?
De 1S regelaar kan zowel 1S als 2S LiPo's aan. Ik ga nu indoor met 17.5T rijden op 2S omdat ik de 2S nog had van de afgelopen weken. Maar als ik straks buiten ga rijden, wordt het een 10.5T op 2S. Mocht ik eerder een 10.5T erin zetten dan kan ik gewoon indoor op 1S gaan rijden. Daarnaast is de 1S regelaar mooi compact, kwestie van persoonlijke smaak, en was een paar weken terug in de aanbieding bij RCMart voor $99. ;) Motortje was $48. Programmeerbox was bij Hobbyking voor de helft van de prijs van RCMart, slechts $16. Dus voor weinig een mooi setje.
 
Welke firmware in de Xerun 1S 120A? Ik heb V3.0 110930_MOD erin gezet maar de instellingen die beschikbaar zijn komen maar beperkt overeen met wat eerder gepost is. En deze versie werkt niet in combinatie met de 2in1 USB Link (melding "Please Update Software"). Eerdere versies anders dan v1.0 zijn niet te downloaden. En updaten van de 2in1 USB Link naar V1.07 lukt niet.

Dat van die 2in1 is niet zo'n ramp, ik heb een sub-notebook waar de software op kan. Maar welke instellingen moet ik ongeveer hebben voor een Xerun 17.5T?


-edit-
Ik vond de snelheid van de Xerun 17.5T brushless t.o.v. de Corally Black 27T brushed best tegenvallen. Na wat aanpassen via de 2in1 box ging het wel sneller maar was het zeker nog niet. Uiteindelijk in plaats van een 21T pinion (reed laag 13 seconden met 19T pinion op de brushed motor en er zat nog meer in maar ik was de beperking) zelfs overgestapt naar een 25T pinion en nu red ik hoog 13 seconden. De boost pakt veel te laat op maar krijg hem niet eerder. Pas halverwege het rechte stuk komt deze in terwijl ik al vol gas door de laatste bocht het rechte stuk op kom.
 
Laatst bewerkt:
Het is misschien nog een beetje vroeg, maar alvast een goed en veilig oud en nieuw. :D

En een gezond en sportief 2012, see you on the tracks :cool:

Rene
 
Back
Top