Welke carbonband voor staarts+TeXtreme +bouwpraat

Hallo,
Vandaag wezen vliegen, helaas vele windvlagen, hetgeen op het einde resulteerde in een landing op een vleugeltip. Natuurlijk de werpkant. De tip is nu 3cm achter de werpstift tamelijk stuk. Is het zinvol dit te repareren met koolstof aan de boven en onderkant. Of zijn de krachten op dit neuralgische punt te groot. Bij voorbaat dank voor feedback.


Gewoon repareren met koolstof zoals je zelf beschrijft, gaat hartstikke goed
 
Hallo Loet,
Vanmorgen mijn DLG getest en een paar krachtige worpjes gedaan! En het gaat! Verder vandaag bij ons om 8:15 al 30° en weer veel wind met vlagen dus niet ideaal om DLG te vliegen. ( voor mij:rolleyes:)
Groet Domi
 
Hallo,
Vandaag eens eindelijk mijn ballastbuis en bijbehorend ballast klaar gesteld!
Buis uit 2 lagen 49er glas, ballast, helios like met vislood. Heb al een beetje gebalanceerd, maar waarschijnlijk moet men het nog bij het vliegen fijn afstellen!
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Ik heb weer een paar vraagjes!
-Is het Texero 38 f/m^2 R&G Faserverbundwerkstoffe | TeXtreme® Kohlefaserband 38 g/m² IM unidirektional | online kaufen geschikt voor webbing? Is namelijk goed te handhaven en lekker dun (geen profielvervalsing)
-Welke aanstelhoek gebruiken jullie voor de vleugels en stabilo?
Natuurlijk weer bij voorbaat dank;)

http://shop.r-g.de/Verstaerkungsfas...-Kohlefaserband-38-g/m-IM-unidirektional.html

Als je met webbing ook webbing bedoelt, nl de vertikale verbinding tussen de bovenste en onderste ligger, dan is het antwoord: Nee
Want webbing moet schuifkrachten opnemen en dat doet unidirectioneel band niet, dat draagt in één richting, de lengterichting.

Wanneer je de ligger zelf bedoeld, dan is het antwoord, ja.
Hoeveel je nodig hebt voor een DLG is mijn specialiteit niet, maar ik denk dat 2 of 3 strippen van 20 mm breed aan de wortel uitlopend tot 1 of 1/2 aan de tip voldoende is.

Rick
 
Hallo Rick,
Ja, ik bedoel met webbing de laag verticaal weefsel tussen de liggers! Ik weet dat vele alleen maar de liggers gebruiken en dacht dat de webbing alleen gebruikt wordt de vleugel stijver te maken, dus tegen doorbuigen in de lengterichting!
Groet Domi
 
Hallo Rick,
Ja, ik bedoel met webbing de laag verticaal weefsel tussen de liggers! Ik weet dat vele alleen maar de liggers gebruiken en dacht dat de webbing alleen gebruikt wordt de vleugel stijver te maken, dus tegen doorbuigen in de lengterichting!
Groet Domi

Domi,

Bij een normale belasting van een vleugel staat er trekspanning op de onderste ligger en drukspanning op de bovenste.
De webbing moet dan een schuifspanning weerstaan. In zwaar belastte vleugels wordt hiervoor glas of liever koolstof weefsel gebruikt dat onder 45 graden wordt aangebracht en daarmee de krachten van de ene ligger overbrengt op de andere.

Ik denk dat in een gebagde DLG ,wanneer je deze Textreme band als ligger gebruikt je geen webbing nodig hebt wanneer je een stevige geëxtrudeerde schuim hebt. Door de brede band zal een breed deel van de schuimkern de schuifspanningen kunnen opvangen.

Rick.
 
Als deze maat je bevalt zal ik toch gaan voor een hyperion 1s 550 25c
Heb deze accu's zelf ook heel veel in gebruik en ze doen het na drie jaar twee keer per week een middag mishandelen nog steeds!

15c is overigens erg weinig ik denk dat je het hier hebt over een oudere serie met verouderderde techniek om maar te zwijgen over de levensduur/laadcapaciteit.
 
Als deze maat je bevalt zal ik toch gaan voor een hyperion 1s 550 25c
Heb deze accu's zelf ook heel veel in gebruik en ze doen het na drie jaar twee keer per week een middag mishandelen nog steeds!

15c is overigens erg weinig ik denk dat je het hier hebt over een oudere serie met verouderderde techniek om maar te zwijgen over de levensduur/laadcapaciteit.

Hyperion is uitstekend, maar het aantal C's zegt niets over de kwaliteit.
Om een hoge ontlaadstroom mogelijk te maken moet capaciteit worden opgegeven. Je ziet dan ook dat de top leveranciers verschillende uitvoeringen maken, met heel snel ontlaadbare varianten en varianten met een heel hoge capaciteit per gewicht.
Kijk bv bij Thunderpower die levert de Pro Lite serie waarvan de 2.0 Ah versie veel gebruikt wordt in professionele UAV's o.a. voor de KLPD.
De TP2000-3SPL weegt 122 gram, dit is 182 Wh/kg. Maximaal 16 C ontladen.
De Thunderpower 65C variant van 1.8Ah de TP1800-3SPP65 weegt 151 gram en komt dan op 132 Wh/kg. Bij een belasting van 65 C is deze niet beter dan de ProLite bij 16 C.
Ik gebruik hier de voorbeelden van Thunderpower omdat ik deze goed ken, maar er zijn veel meer goede LiPo's.

In een ontvanger zijn de stromen bij lange na geen 15 C voor een 500 Mah cel, je komt in een DLG echt niet aan de 8 A.

In principe is een goede 15 C cel uitermate geschikt voor een ontvanger accu.

Hiermee wil ik niet zeggen dat de Syma accu goed of slecht is, ik ken hem niet.

Maar een goede 15 C is uitstekend.

Rick
 
#15c is overigens erg weinig ik denk dat je het hier hebt over een oudere serie met verouderderde techniek om maar te zwijgen over de levensduur/laadcapaciteit.

Ja, is alleen voor DLG gebruik en dan zijn die 15c meer dan genoeg!
Wat ik graag zou weten is natuurlijk de laadcapaciteit en daar kijk ik niet op 10-20mAh! Verder de levensduur, is natuurlijk sh?t als ie na een half jaar de geest opgeefd. Maar is ook ongelofelijk goedkoop 5 akkus voor € 14,00. (ben niet voor niets Nederlander:D)
Bedankt voor de reakties.
 
Vandaag 2 nieuwe kielvlakken uit de bag gehaald:D Ik heb buiten de normale Textreme versterkingen in het onderste deel nog een carbon staafje 0,8mm x 3mm gelegd als versterking. Ik heb dit gedaan omdat ik er altijd weer in slaag het relatief snel kapot te vliegen, vooral als het pas nieuw is:rolleyes: Gewicht is voor mij ok, paars 5,8gr oranje 6,5gr. Dit verschil ligt geloof ik alleen aan welk ik als eerste maak, epoxy is bij tweede stijver. Misschien dus 2x epoxie maken;) Ja Loet, ik ben nog erger als chinezen in het kopieren;)
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Patrick,
Schuim heet X-Foam HBT 300! Is licht paars van kleur.
Opbouw: Voorlijst 25gr glas met transferfolie opgebracht. Huid 25gr glas met strepen textreme 38gr gehalveerd. In het onderste deel van het kielvlak koolstofstaafje 3mm x 0,8mm. Helemaal beneden streepje 90gr koolstof.
Groet
 
geen probleem dat je ze niet lichter krijgt, je zit al lichter als mij met zelfde soort kielvlakken. ik kwam niet onder de 6.1 gram uit. 5.6 gram is een erg mooi gewicht! zelfs met mallen en rohacell kernen kom ik rond de 6.1 gram uit voor een kielvlakje. Super dus!
 
romp mal

Ik wil een romp mal maken voor mijn Synergy vleugels. Op de foto de laatste creatie met meeuwvorm en opstaande tippen.
full

De plug is bijna klaar en ik heb glas en epoxy etc besteld. Voor ik verder ga heb ik echter een paar vragen.
- Met welke lak kan ik de plug het beste afwerken? Hij is opgebouwd uit Balsa neus, vishengel als boom. Afgewerkt met epoxy en voorlopig gespoten met spuitplamuur.
full

-Welke ballonnen heb ik nodig?
-Verdere tips?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hi domi,

ik zie dat je de spread-tow band erg ver naar achter hebt liggen , beter is het om dit verder naar voor te brengen , ideaal voor de stijfheid is om ze op het dikste punt van het profiel te leggen .
dat het carbon latje onder de spread-tow band ligt is ook veel beter.

het carbon latje zorgt voor duurzaamheid oftewel sterkte (breekt veel minder snel bij slechte landingen .

de spread-tow band zorgt voor stijfheid , de vezels moeten zo ver mogelijk uit elkaar liggen (dikste punt vh profiel) , de rek die op het spread-tow zit bepaalt de stijfheid



En nog 1, lichter krijg ik ze niet (5,6-5,7gr):(:confused:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top