Pitts Model 12 (2.2mtr)

Ik ben even achter de tekentafel gekropen. Ik zie goede mogelijkheden om ook met behulp van spandraaden de vleugels aan de romp te bevestigen. Dit scheelt dan weer een aantal schroeven en niet onbelangrijker enkele lastige constructies voor onder- en bovenvleugel aangezien het niet verstandig is te gaan schroeven in de carbon buis vanwege scheurgevaar. Daarnaast maakt het de belasting van de vleugels gunstiger. In princiepe dus enkel voordelen.

@Charly (en ander ervaringsdeskundige met spandraden):
  • Welke "staalkabel" heb je gebruikt (dikte)?
  • Heb je de kabel gesoldeerd in de lus?
  • Hoe heb je de kabels onder voorspanning gezet en wat was de invloed op bijvoorbeeld torsie van de vleugel?
  • Heb je enig idee hoe het in de praktijk uitpakt met resonatie van de kabels tijdens vliegen?
  • In het "punt" waar de draaden kruisen zit bi de full size dubbeldekkers meestal een verbindingsas. Deze is vermoedelijk om resonatie tegen te gaan. Iemand een idee hoe deze ook bij het model aan de spandraden te verbinden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Grz.

Mark
 
  • Welke "staalkabel" heb je gebruikt (dikte)?
  • Heb je de kabel gesoldeerd in de lus?
  • Hoe heb je de kabels onder voorspanning gezet en wat was de invloed op bijvoorbeeld torsie van de vleugel?
  • Heb je enig idee hoe het in de praktijk uitpakt met resonatie van de kabels tijdens vliegen?
  • In het "punt" waar de draaden kruisen zit bi de full size dubbeldekkers meestal een verbindingsas. Deze is vermoedelijk om resonatie tegen te gaan. Iemand een idee hoe deze ook bij het model aan de spandraden te verbinden?

Staalkabel kan je van Toni Clark nemen, hij heeft verschillende diktes. Je kan de dikste nemen, dan ben je zeker.
Kabels heb ik vast gemaakt zoals een pull-pull systeem, wel heb ik grotere oogvijzen gebruikt waar de lus doorgaat zodat de radius van de oogvijs niet te scherp is. De kabel kan hier anders stuk getrokken worden.
De kabels staan op spanning, hoe dit zich in de lucht gedraagt weet ik niet.
 
Om terug te komen op je ontsteking: ik heb in verschillende kisten de ontsteking vlak naast de gasservo zitten en heb nog nooit ook maar 1 storingstik gehad, zowel met 35Mhz niet, als met 2,4Ghz *Fasst* niet.....:)
 
Bedankt voor de informatie Charlie en Alex!

Ik ga de ontsteking op de (voor mij) meest praktische plaats leggen.
 
aangezien Jaap voor een paar oude taarten aan het werk is toch maar even laten zien dat er vorderingen aan het front zijn.

Ook bij mij begint het weer te lopen.

Vleugelsteun
Die moest bij mij in de rebuild omdat
- Hij te slap was
- de montagegaten voor de spandraden geplaatst moetsten worden
- de uitlijking t.o.v. de wortelrib niet klopte

Al met al.. Zag er leuk uit maar je had er niets aan :(

31 nieuwe vleugelsteun.jpg


Nu gecarboniseerd, servo bekabeling in de steun verwerkt, spandraadpunten (niet op foto) toegevoegd.


Turtledeck
Na de vleugelsteun was het turtledeck weer aan de beurt. Het luik om uiteindelijk de accu's vast te kunnen zetten in de romp sloot nog niet mooi aan. Dus:

1) de afwerking aan de rompzijde gemaakt

33 afwerking luik 1.jpg


2) Het luikt voorzien van de afwerking

34 afwerking luik 2.jpg


3) nu alleen de spleet nog uitvullen....

35 af te werken naad.jpg


Inbouw apparatuur
Buiten dat de regelaar, motor en accu's op slede al geplaatst zijn ook even de ontvangeraccu's en stroomvoorziening geplaatst.

Een jeti Max BEC 2 met 2 lipo's

32 voeding geplaatst.jpg


We gaan wel eens zien wat het verbruik is. Dit heb ik ook in mijn Extra zitten, maar ik verwcht dat door de electroaandrijving het verbruik zal dalen. Daarintegen ga ik snellere servo's gebruiken, mogelijk dat dat weer iets meer verbruikt..


Meer foto's van de bouw van mijn kist kun je hier vinden. Vanaf nu zal ik ze echter ook hier zo nu en dan posten.

Grz

Mark
 
Mijn vorige update is alweer meer dan een maand geleden. Ik ben de afgelopen maand wat afgeleid door andere projectjes. (Helaas) niet modelbouw gerelateerd. Gelukkig werkt Mark wel stug door aan zijn kist, zoals in zijn post te zien is, anders werd het helemaal treurig. Ik moet natuurlijk niet teveel achterblijven bij Mark, dus ik heb de andere werkzaamheden snel afgerond en ga nu weer vol bouwen aan de Pitts. Ik hoop dat ik nu in 1x door kan tot hij af is.

Wat heb ik gedaan?

Aangezien ik de kist toch op zijn kop had voor de koeling van de uitlaattunnel heb ik ook meteen maar even een stuk uit de bodem gezaagd voor de tankopening en tankontluchting. Je zult zeggen: rare plaats halverwege de kist en onderop, maar ik wil eens proberen hoe dat werkt. Achter de tunnel (dus eventuele druppeltjes brandstof lopen niet de romp in) en uit het zicht.
IMG_2037.JPG


Stukje triplex erin met twee gaatjes voor de nippels.
Ook op de foto een groter stuk triplex dat erop wordt gelijmd om het geheel wat meer stevigheid te geven. Anders trek ik de nippels bij de eerste keer tanken uit de romp.
IMG_2038.JPG


Gelijk strak plamuren. Weer een klusje gedaan.
IMG_2039.JPG


Dan de ontsteking. Het lijkt een beetje een draden spaghetti, maar dat valt wel mee. Ik houd niet van stekkertjes omdat die slecht contact kunnen maken of los kunnen trillen. Daarom heb ik de stekkertjes van de aansluitingen voor de hall-sensor, de accu en zelfs de toerenteller er tussenuit geknipt en alles weer aan elkaar gesoldeerd.

Helaas heb ik even geen foto van hoe de ontsteking in de kist zit, maar hij zit net voor de tank op de tankplaat.
IMG_2040.JPG


Omdat ik de motor niet met alleen inslagmoeren aan de romp wil hebben hangen, heb ik 5mm langere bouten gekocht en heb ik het geheel 'gezekerd' met nyloc-moeren. Zo blijft de motor in iedergeval op zijn plaats.
IMG_2041.JPG


Ik heb ook een beginnetje gemaakt met de uitlaatbochten. Zoals je ziet zet ik zowel in de bocht als in de demper een schroefje zodat de dempers niet kunnen bewegen. Er komen natuurlijk nog uitlaatklemmen op en de bochten worden nog ingetaped met teflon tape. Helaas moest ik de bochten weer even aan de kant leggen, want ik kwam er achter dat ik de middenvleugel niet op de kist kon schroeven als de uitlaten in de tunnel liggen. Ik moet voor montage van de middenvleugel met een inbussleutel in de tunnel.
IMG_2042.JPG


Dus maar een paar gaten in de wortel van de vleugel gezaagd.
IMG_2046.JPG


Om aan de vleugels te kunnen werken moest ik wel even de romp verplaatsen. Het is best een grote bak dus die kon ik niet in mijn bouwhok hebben. Maar even in de slaapkamer geparkeerd zolang.
IMG_2049.JPG


Maar eens beginnen met de Anti-rotatie pennen voor de bovenvleugels. Ik had niet goed opgelet bij het bouwen van de vleugels en ben dus vergeten om verstevigingen voor de antirotatiepennen in de vleugels te maken. Dat wordt nu natuurlijk wat lastig omdat je er niet lekker bij kunt en omdat ik natuurlijk teveel PU-lijm gebruikt had en dus nu nogal wat lijm-randen in de vleugel heb zitten. Ik heb dus wat weinig ruimte voor die verstevigingen. Zie hieronder.
IMG_2050.JPG


Omdat ik dat plankje wat te weinig oppervlakte vond hebben, ben ik creatief geworden en heb ik een stapeltje van drie plankjes gemaakt die steeds iets groter worden (om de lijmresten heen) zodat hij uiteindelijk de beplanking raakt en ook tussen de beide balsa hulpliggers in haakt.
IMG_2054.JPG


Hetzelfde truukje voor de andere vleugel.
IMG_2055.JPG


Gaten voor anti-rotatie pennen in de middenvleugel. Even passen met een paar stukjes aluminium buis die straks in stukjes worden gezaagd om anti-rotatie pennen te worden (die straks in de vleugels worden gelijmd)
IMG_2057.JPG


De pennen gaan straks dwars door de carbonfiber struts.
IMG_2058.JPG


Past allemaal PRECIES, want het gat zit vlak naast de plaats waar de servokabels omhoog lopen (die zijn in de strut gelamineerd)
IMG_2059.JPG


Dat was het even voor nu, binnenkort verder met de anti-rotatiepennen in de bovenvleugels.
 
Ik heb nog even snel wat foto's geschoten. Hier zie je de versteviging in de vleugel gelijmd. Natuurlijk weer met veel PU-lijm (zoals inmiddels traditie is ;))
IMG_2062.JPG


De ontsteking gemonteerd voorin de romp.
IMG_2065.JPG


Bougie kabels en hall-sensor kabel lopen naar de motor toe. De motorruimte is (nog) lekker 'clean'.
IMG_2064.JPG
 
WOW... leuk behangetje :)

Oh ja ook leuke vorderingen :)

Daarbij vallen mijn vorderingen in het niet. Gelukkig hoef ik al die gekke dingen als tankontluchting, ontsteking, bougiekabels hallsensors en en en niet te doen... Ga toch electro vliegen :)

Een kleine opsomming dan m.b.t de vleugels. Niet echt foto's waard omdat Jaap al heeft laten zien hoe we het doen. Meer van hetzelfde zal ik dus maar zeggen.

ondervleugels:
  • roeren uitsnijden
  • scharnieren plaatsen (nog niet verlijmt)
  • 0.8mm triplex beschermingsstrips geplaats
  • Roerhoorentjes geplaatst
  • Servokabels gesoldeerd
  • Servo's gemonteerd
Middensteun:
  • servokabels voorzien van alle stekkers
Ik maak nu eerst de ondervleugels verder af. ToDo list:
  • Neuslijst plaatsen en schuren
  • Anti rotatiepennen plaatsen
Daarna komen de bovenvleugels... meer van hetzelfde. Daarna wordt het weer leuk voor foto's Dan gaan we de tussensteunen definitief maken.

Ohh wie o wie weet er een bedrijf waar we cockpitkappen kunnen laten maken met een rookkleurig kunststof?? Hobbyin kan allen transparant als ik me niet vergis.. Dus adresjes zijn welkom.

Groetjes

Mark
 
Hobbyin kan allen transparant als ik me niet vergis..
Zou ze toch eens bellen.
Als jij smoke kleur levert zullen ze dat toch ook wel voor je kunnen trekken.


Verder beide lekker bezig :D
 
Zou ze toch eens bellen.
Als jij smoke kleur levert zullen ze dat toch ook wel voor je kunnen trekken.


Verder beide lekker bezig :D

Ik denk dat Mark bedoelt dat Hobby-in alleen transparant kunststof heeft en geen rookkleurig materiaal.
Dus als iemand weet waar je rookkleurig kunststof kunt kopen om cockpitkappen van te vormen?
 
Het lijkt me persoonlijk erg lastig om een mooie evenredige verdeling te krijgen uit zo'n spuitbusje. Ik kan me voorstellen dat het een goede optie is als je een ARF kit koopt waarbij de kap transparant is. Maar aangezien wij toch zelf onze kap moeten (laten) vormen zou het het mooiste zijn om gewoon smoke kunststof te kopen.

Het zal toch niet zo onmogelijk te krijgen zijn?

Met een beetje googlen kom ik er wel achter dat het kunstof PETG heet.
plexiplaat.nl levert transparant en opaal platen, maar geen andere kleurtjes.
 
Zou niet weten hoe het heet maar ik heb wel eens van dat smoke transparante kunststof gekocht bij de modelbouwzaak.

Zal dus niet zo heel moeilijk moeten zijn, even rondbellen anders?
 
MMHHHH Berto, bij welke modelbouwwinkel zullen we eens beginnen, eens kijken...... :)


Afin, even gegooled in het duits, daar is mogelijk wat te vinden en jawel hoor:

Via deze link: Kabinenhaube tief ziehen
Kwam ik op deze winkel: Modellbau Steinhardt die onder modellbauzubehör rauchglassplatten heeft staan. 1.4mm dik maximaal. Dat is mooi. En het ligt nog niet eens een idioot eind Duitsland in. Helaas verteld de site niet wat voor een soort kunststof het is.

Het materiaal is ook wel bekend onder de naam Vivak (van Bayer), maar zoals ik het begrijp is het dan altijd transparant of opaal en niet rookkleurig. Vivak is trouwens een co-polyester uit PETG. Jawel Jaap was dus hel warm, alleen die verdomde merknamen....

Ook gevonden: Eiso Bergsma BV - Acrylaat Maar in mijn beleving is acrylaat eigenlijk te hard en zal het tot scheuren en barsten kunnen leiden in onze toepassing.

Dus toch even twee plaatjes uit duitsland halen??

Grz

Mark


Die onder
 
Al aan de familie Knol gedacht ? die maken hun kisten met donkere plexi

ook bij Kees Maas kun je volgens mij terecht
 
Bedankt voor de tip BEL. Dat zouden nog wel eens mogelijkheden zijn.

Ik heb vandaag niet stil gezeten. Het doel was om de instelhoek van de vleugels te bepalen en dan de anti-rotatiepennen erin te kunnen maken. Dat ging op zich prima voor de ondervleugels. Maar voor de bovenvleugels liep ik tegen een klein probleempje aan.

Zoals je ziet lijkt het alsof de middenvleugel een millimeter of 2-3 te ver omhoog wijst.
IMG_2070.JPG


Aan de achterkant zie je dat de middenvleugel (het deel links) iets te laag hangt.
IMG_2071.JPG


Hier kunnen volgens mij drie redenen voor zijn. Van meest waarschijnlijk naar minst waarschijnlijk:

1) Ik heb bij het overtekenen en uitzagen van een van de struts voor de middenvleugel een fout gemaakt en de schroefgaten waar de struts mee aan de romp zitten wat verplaatst. Vervolgens heb ik toen met die fout overgetrokken strut de 2e strut gemaakt. (die dus precies even fout is)

2) Ik heb een meetfout gemaakt. Dat zou op zich prima kunnen, maar het is een dubbeldekker en dat is nu even een voordeel. De ondervleugels lijnen wel prima uit op de romp als de instelhoek 0 graden is. Aangezien de bovenvleugels ook 0 graden moeten zijn en ze dus parallel aan elkaar moeten lopen zou de afstand tussen de voorkant en achterkant van de boven- en ondervleugels gelijk moeten zijn. En dat zijn ze. Tenzij ik een dubbele meetfout heb gemaakt of wat anders over het hoofd zie.

3) Er zit een foutje in de tekening.


Ik wacht even totdat Mark ook zover is met zijn vleugels. Hij loopt niet ver achter. Dan kunnen we even de resultaten vergelijken. Als er een aanpassing aan de middenvleugel nodig is, dan is dat allemaal wel te overzien. Gaatjes iets opboren, strut iets bijvijlen zodat hij wat schuiner naar voren kan staan, passen en meten en de ovaal gevijlde gaatjes weer even dichtstoppen zodat de strut niet meer kan verschuiven. Maar eerst maar even op Mark wachten.

Omdat ik de vleugels er toch al op had zitten en het dus niet heel veel werk extra was om de kist compleet op te bouwen, wilde ik nog twee andere dingen weten.

1) Hoe kom ik met het zwaartepunt uit?
2) Wat weegt de kist nu?

Dus eerst de kist maar zo compleet mogelijk opbouwen.

IMG_2077.JPG


IMG_2081.JPG


IMG_2075.JPG

(mijn nieuwe zender ligt er ook al klaar voor linksonder op de foto! ;))

Het stabilo is nog niet uitgelijnd en staat onder een beetje een rare hoek op de foto's!


Alles zit er op en aan, behalve:

-folie
-verf
-de tank
-vier servo's in de vleugels
-wat roerhoorntjes
-servokabels in de romp en vleugels.
-de cockpitkap (daarom maar even de kap van mijn 2.0mtr knol extra gepakt)
-spinner (aluminium backplate zit er wel tussen)

Met de ontstekingsaccu voor de plaats waar de tank komt en de ontvangeraccu's onder de romprug (op het zijaanzicht kun je ze op de bodem van de romp zien liggen). komt het zwaartepunt goed uit. Nou komt er nog folie, verf en een grote cockpitkap op, dus zal het zwaartepunt nog wel een stukje naar achteren gaan, maar ik kan met de ontvangeraccu's (in totaal 250gram) ruim een meter naar voren en met de ontstekingsaccu (80gram) nog 50 cm. Dus dat ziet er prima uit, daar kom ik goed mee weg!

Ook heb ik hem op de weegschaal gehad. De weegschaal gaf 10.86Kg aan. Met bovengenoemde missende onderdelen erbij denk ik dat ik wel onder de 13Kg kan blijven.
Daar ben ik tevreden mee. Vergelijkbaar met andere (niet dubbeldekker) 100cc kisten en vergelijkbaar met het (door de fabrikant opgegeven!) gewicht van een Hangar 9 Beast (ook een 2.2mtr / 100cc dubbeldekker)




P.S. Als je de kist zo in ruwbouw ziet staan vind ik het vreemd om te bedenken dat het iets meer dan een jaar geleden nog maar een paar plankjes triplex en balsa was.
IMAG0143.jpg
 
Back
Top