Bedankt voor de tip BEL. Dat zouden nog wel eens mogelijkheden zijn.
Ik heb vandaag niet stil gezeten. Het doel was om de instelhoek van de vleugels te bepalen en dan de anti-rotatiepennen erin te kunnen maken. Dat ging op zich prima voor de ondervleugels. Maar voor de bovenvleugels liep ik tegen een klein probleempje aan.
Zoals je ziet lijkt het alsof de middenvleugel een millimeter of 2-3 te ver omhoog wijst.
Aan de achterkant zie je dat de middenvleugel (het deel links) iets te laag hangt.
Hier kunnen volgens mij drie redenen voor zijn. Van meest waarschijnlijk naar minst waarschijnlijk:
1) Ik heb bij het overtekenen en uitzagen van een van de struts voor de middenvleugel een fout gemaakt en de schroefgaten waar de struts mee aan de romp zitten wat verplaatst. Vervolgens heb ik toen met die fout overgetrokken strut de 2e strut gemaakt. (die dus precies even fout is)
2) Ik heb een meetfout gemaakt. Dat zou op zich prima kunnen, maar het is een dubbeldekker en dat is nu even een voordeel. De ondervleugels lijnen wel prima uit op de romp als de instelhoek 0 graden is. Aangezien de bovenvleugels ook 0 graden moeten zijn en ze dus parallel aan elkaar moeten lopen zou de afstand tussen de voorkant en achterkant van de boven- en ondervleugels gelijk moeten zijn. En dat zijn ze. Tenzij ik een dubbele meetfout heb gemaakt of wat anders over het hoofd zie.
3) Er zit een foutje in de tekening.
Ik wacht even totdat Mark ook zover is met zijn vleugels. Hij loopt niet ver achter. Dan kunnen we even de resultaten vergelijken. Als er een aanpassing aan de middenvleugel nodig is, dan is dat allemaal wel te overzien. Gaatjes iets opboren, strut iets bijvijlen zodat hij wat schuiner naar voren kan staan, passen en meten en de ovaal gevijlde gaatjes weer even dichtstoppen zodat de strut niet meer kan verschuiven. Maar eerst maar even op Mark wachten.
Omdat ik de vleugels er toch al op had zitten en het dus niet heel veel werk extra was om de kist compleet op te bouwen, wilde ik nog twee andere dingen weten.
1) Hoe kom ik met het zwaartepunt uit?
2) Wat weegt de kist nu?
Dus eerst de kist maar zo compleet mogelijk opbouwen.
(mijn nieuwe zender ligt er ook al klaar voor linksonder op de foto!

)
Het stabilo is nog niet uitgelijnd en staat onder een beetje een rare hoek op de foto's!
Alles zit er op en aan, behalve:
-folie
-verf
-de tank
-vier servo's in de vleugels
-wat roerhoorntjes
-servokabels in de romp en vleugels.
-de cockpitkap (daarom maar even de kap van mijn 2.0mtr knol extra gepakt)
-spinner (aluminium backplate zit er wel tussen)
Met de ontstekingsaccu voor de plaats waar de tank komt en de ontvangeraccu's onder de romprug (op het zijaanzicht kun je ze op de bodem van de romp zien liggen). komt het zwaartepunt goed uit. Nou komt er nog folie, verf en een grote cockpitkap op, dus zal het zwaartepunt nog wel een stukje naar achteren gaan, maar ik kan met de ontvangeraccu's (in totaal 250gram) ruim een meter naar voren en met de ontstekingsaccu (80gram) nog 50 cm. Dus dat ziet er prima uit, daar kom ik goed mee weg!
Ook heb ik hem op de weegschaal gehad. De weegschaal gaf 10.86Kg aan. Met bovengenoemde missende onderdelen erbij denk ik dat ik wel onder de 13Kg kan blijven.
Daar ben ik tevreden mee. Vergelijkbaar met andere (niet dubbeldekker) 100cc kisten en vergelijkbaar met het (door de fabrikant opgegeven!) gewicht van een Hangar 9 Beast (ook een 2.2mtr / 100cc dubbeldekker)
P.S. Als je de kist zo in ruwbouw ziet staan vind ik het vreemd om te bedenken dat het iets meer dan een jaar geleden nog maar een paar plankjes triplex en balsa was.