Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

ik heb de lipo's besteld maar zijn nog niet binnen, 1 lipo wordt dan voorin onder de kalotte gelegd op de reg. voor de 2 buitenste motoren en 1 nimh accu dan net boven de motoren voor de middelste motor.
Dus wordt ie al lichter aan de voorkant...

zal kijken of ik hem zover mogelijk naar achteren verplaatsten.:wink:
 
zo, hier de beloofde foto's.
inmiddels zit het voordek vast en ben ik begonnen met het solderen van de diverse rekjes en relingen van de schnellboot. Allemaal van messing...
Gezien ik al 2 keer het kleine relinkje van een opstap naar het kalotte eraf gestoten heb:(
Dacht ik toch van ik ga hier ook iets stevigers voor maken, ook gezien bij anderen, dus goed idee.:wink:
full
full


Ook hier de beloofde foto's van het verplaatsen van de 2de accu.

full
full


Dit was het weer voor vandaag, nu eerst douchen en dan bankhangen met het vrouwtje.:D:p:wink:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga zo naar hier in de buurt zijnde water, "Het Dirkslandse Sas" om mijn eerste proefvaart te doen, ik ben wel en beetje zenuwachtig over hoe het zal vergaan.
Ik neem de camera mee dus maak ff foto's...
 
hey mensen,

zo nou ik heb mijn eerste proefvaartje gehad, was helaas maar voor korte duur:(

Het begon al heel goed maar niet heus, daar waar ik geweest ben hebben ze een klein boot hellinkje.
Dus ik dacht dat is mooi kan ik dicht bij het water de boot erin leggen, ik was er bijna..... en toen gleed ik uit, mijn bootje viel op de helling en gleed zo het water in, kon hem nog net pakken..ik tot mijn middel in het water dus zeikesnat:mad::(
kon ook gelijk wat water deppen uit mijn bootje, gelukkig niks stuk gegaan.
Maar ja nu ik helemaal nat ben en er nu toch ben dacht ik, na het beetje water uit het rompje gedept te hebben en weer zo goed als droog was, nog een poging gewaagd een stukje verderop bij een klein steigertje waar ik net de boot in het water kon leggen.

Na wat zachtjes varen en sturen, wat daarin tegen toch wel redelijk ging, bleef ineens het roer hangen ( was een takje tussen gekomen) met wat geduld kwam hij ergens langs de kant gedreven en kon hem weer gangbaar maken.
Dus weer naar de steiger en poging 3. Ook dit ging eventjes goed totdat 1 van de assen blokkeerde.
toen ik hem weer langs de kant had ging de as superzwaar dat ik hem met de hand wilde draaien.
Toen heb ik besloten om het erbij te houden en weer naar huis gegaan.
Eenmaal thuis en schone kleding aan heb ik de as eruit gehaald en schoongemaakt, maar tot op heden nog niet duidelijk waarom die zwaar ging, misschien een mini vuiltje ergens tussen?

Maargoed, ook zoals je op de foto kunt zien hangt ie iets naar voren, dus heb de ene accu nu boven de middelste as geplaatst.

Heel verhaal weer maar dit was mijn eerste proefvaart...

full
full



Ik heb gelijk nog even een vraagje over de reling, hebben jullie de reling helemaal vervangen, dus ook het achterste stuk waar het draad wordt gebruikt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een beetje schipper test natuurlijk eerst zelf het water hihihihi
Dat van het gewicht klopt dus, accu achter beter? zie ik niet op de foto.
Dat van de vastlopende as goed kijken wat het geweest kan zijn mag niet voorkomen,
tenzij je een hele waterplant erin gevaren hebt.

Heb de reling helemaal gesoldeerd en waar kabel is gebruikt door gebogen. Aangezien de mijne op 40mHz vaart heb ik er gelijk de antenne van gemaakt was ongeveer even lang. Onder deks alle pootjes ook gesoldeerd langs een stukje messing, gaan er niet meer uit. Als je de doeken wilt gebruiken, heb ik dunne styrene plaat voor genomen en met een beetje thinner zacht gemaakt en zo de spijltjes en bollingen er in gedrukt.
 
Een beetje schipper test natuurlijk eerst zelf het water hihihihi
Dat van het gewicht klopt dus, accu achter beter? zie ik niet op de foto.
Dat van de vastlopende as goed kijken wat het geweest kan zijn mag niet voorkomen,
tenzij je een hele waterplant erin gevaren hebt.


Er zat wel een stukje plant rond de as maar na het weghalen bleef het heel zwaar gaan, nu ik hemthuis eruit gehad heb, alsof er niks aan de hand was, gewoon zoals het hoort zeg maar.

Over de reling, het achterste stuk, waar dus het touw/draad/kabel is gebruikt, moet wel strak getrokken zijn volgens de tekening, dus kan dan net zo goed de reling net zo maken als de voorste stukken of niet?;)
 
Over de reling, het achterste stuk, waar dus het touw/draad/kabel is gebruikt, moet wel strak getrokken zijn volgens de tekening, dus kan dan net zo goed de reling net zo maken als de voorste stukken of niet?;)

tja wat heet strak, zal geen piano snaar zijn, in werkelijkheid gewoon strak, maar dan nog hangt altijd iets door t.o.v. een vaste reling. In schaal mag je dat effect iets overdrijven om zo een goed verschil te laten zien. In de vaste reling zit een ketting doorgang die hangt wel aardig door. Heb een mini ketting gebruikt en de schakels ook vast gesoldeerd.
 
Ehhh.... @ Freek: het was hier vandaag 10 graden... Boven nul.:zon:

@ Eric: wat voor vaseline heb je in je assen?
Wit? Dat zou de oorzaak kunnen zijn; is erg "stroperig". Sterker nog: als het écht koud is, wordt het gewoon hard.

Wat ik gebruik is uierzalf van 't Kruitvat. Staat nog ergens een plaatje van op het forum.
Spotgoedkoop, smeert als de beste en houdt het water prima tegen.

Een paar tips:
Koppeling losmaken, motor laten draaien.
1) Geen probleem? Dan zit het dus in de as.
2) Doet de motor nog steeds gek. Dan zit het dus in de motor.

Bij 1)
As uit de koker halen en schoonmaken.
Koker schoonmaken met schoon vet.
Controleer vooral de uithouder; dunne vislijn (nylon) zal niet de eerste aandrijving mollen... Na het in elkaar zetten moet de as bijna met een beetje tegen-de-schroef-aan-blazen al ronddraaien.

Bij 2)
Controleer motor direct op de accu. Nog steeds problemen? Motor vervangen
Zo niet: Zit het dus in de elektronica.

Houdt er rekening mee dat er ook wat water IN je boot is gekomen, dus wellicht ook op de elektronica.
Goede tips m.b.t. nazorg voor elektronica staan hier:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ehhh.... @ Freek: het was hier vandaag 10 graden... Boven nul.:zon:

@ Eric: wat voor vaseline heb je in je assen?
Wit? Dat zou de oorzaak kunnen zijn; is erg "stroperig". Sterker nog: als het écht koud is, wordt het gewoon hard.

Wat ik gebruik is uierzalf van 't Kruitvat. Staat nog ergens een plaatje van op het forum.
Spotgoedkoop, smeert als de beste en houdt het water prima tegen.

Een paar tips:
Koppeling losmaken, motor laten draaien.
1) Geen probleem? Dan zit het dus in de as.
2) Doet de motor nog steeds gek. Dan zit het dus in de motor.

Bij 1)
As uit de koker halen en schoonmaken.
Koker schoonmaken met schoon vet.
Controleer vooral de uithouder; dunne vislijn (nylon) zal niet de eerste aandrijving mollen... Na het in elkaar zetten moet de as bijna met een beetje tegen-de-schroef-aan-blazen al ronddraaien.

Bij 2)
Controleer motor direct op de accu. Nog steeds problemen? Motor vervangen
Zo niet: Zit het dus in de elektronica.

Houdt er rekening mee dat er ook wat water IN je boot is gekomen, dus wellicht ook op de elektronica.
Goede tips m.b.t. nazorg voor elektronica staan hier:
<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

hey Roel,

Het is idd wit Vaseline, dus daar gaat ik mee aan de slag, wat de rest betreft, het was gewoon de as, want alles doet het weer als vanouds;)
Bedankt weer voor de tips!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jeej, wat een pech kan je hebben bij je testvaart.

Maarrr..wees blij dat je je boot nog heel hebt gehouden, want het had erger gekunt natuurlijk.

Met wat betreft het smeren van je assen..heb gewoon een duur tubetje graupber vet, dus ik zou het niet weten wat de zalven en cremes van kruidvat en zo doen.
Misschien toch ook maar es gaan experimenteren.
 
Zo nu de gewone weken weer begonnen zijn heb ik weer heel wat minder tijd om aan mijn bootje te werken.:(
Maar heb toch nog het een en ander kunnen doen, heb wat reling in elkaar gesoldeerd en geplaatst en wat onderdeeltjes geplaatst op het dek. ;) zie foto...
Ook heb ik inmiddels mijn nieuwe Lipo's binnen, maar wat blijkt nou dat ze maar 4 gr schelen met de accu's die ik nu heb.
Nosram 2200mAh 7,2V wegen 279 gr
'Turnigy 5000mAh 7,4V wegen 283 gr
Dus ze zijn nog iets zwaarder ook....




full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, maar wel meer dan 2x zoveel capaciteit. Constantere vlakkere ontlading. Afhankelijk van het C getal, stel 25C, kan je ze met 125A leeg trekken, zonder dat het stuk gaat.
Zal je nimmer trekken.
Niet te diep ontladen, ofwel leeg varen... opslaan voor langere tijd op 35 tot 40% capaciteit. Afhankelijk van specificatie laden met 1C. Heb hier accu's die met 5C geladen kunnen worden.

Zal je model niet weer herkennen... hoop dat de koppelingen heel blijven :-)

Nog even nageplozen. Je uitvoering met Kalotte heeft niet in die kleuren gevaren. Met een ander verloop van de oorlog mogelijk wel. Even een vette stapel boeken doorgeplozen. Blij dat ik nog opvarende noch monteur van zo een schip ben geweest... bepaald geen romantiek. Totale treurnis en ontreddering.
 
Lipo's zijn gemiddeld iets minder dan de helft lichter per mAh. Maar je nieuwe accu's zijn meer dan het dubbele van wat je had, dus om dan maar 4 gram meer gewicht te hebben voor dubbele vaartijd, en een hogere topsnelheid, lijkt mij de moeite wel waard.
 
Ja idd dat dan weer wel, het dubbele cap. voor 4 gr., ik heb niets te klagen.
Dat van de kleuren, ja ik vind dit wel mooi.... maar stiekem toch wel een beetje jammer dat het niet bestaan heeft en ook omdat ik dit gezien heb op internet bij iemand het toch wel een redelijke goede modelbouwer is.
 
Back
Top