VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Update : 247

Hallo allemaal,

Vanmorgen even de bedrading van de schijnwerpers, de zwaailichten en de contourverlichting van de lichtbak aangesloten en getest of het ook daadwerkelijk allemaal brand/werkt.

Het werkt !

De zwaailichten doen het.
IMG_7274.jpg


IMG_7277.jpg


De schijnwerpers doen het !
IMG_7285.jpg


Ook de koplampen en de stadslichten doen het, samen met de schijnwerpers.
IMG_7286.jpg


Schijnwerpers aan, zonder de koplampen en de stadslichten
IMG_7290.jpg


De contourverlichting van de lichtbak doet het ook, helaas moeilijk te zien op de foto.
IMG_7292.jpg


IMG_7291.jpg


Contourverlichting aan.
IMG_7293.jpg


Contourverlichting uit.
IMG_7293.jpg


Tot zover deze update.
 
Hoi Piet,
Worden de koelribben van de regelaar warm, of de plasticbehuizing zelf?
Omdat je een relatief klein motortje gebruikt voor de aandrijving, zullen de Fets nauwelijks belast worden en de koelribben dus koud blijven. De regelaar kan immers continu 40A hebben.
In de plastic behuizing van de regelaar zit een ongekoelde lineaire 5V regelaar die behoorlijk heet kan worden als je die belast. Ik weet niet wat je op de 5V van de regalaar hebt aangesloten?
Bij dezelfde regelaar die ik ook heb, hebt ik een extra koelplaatje op de 5V regelaar gezet, omdat ik geen losse bec wil gebruiken voor 2 microservo's. De 5V regelaar wordt zelfs dan nog behoorlijk warm.
Dus je kunt het beste een losse Bec gebruiken en dan de rode draad tussen de regelaar en de ontvanger onderbreken.



Als ik hier op mag inhaken:

Aan BEC-verbruik zal deze auto niet veel hebben, hoogstens een zware stuurservo voor beide voorassen. Dat is alles.
Deze heeft geen liftas, waar servo voor nodig is, zwaailichten gevoed vanuit de BEC oid's, etc
Dus die voeding heeft het niet zwaar.

Of je nu een kleine of grote motor gebruikt, sowieso geeft de regelaar warmte af.
En voor een kleine regelaar zijn dit kleine verliezen. En daar dit een flinke regelaar is zijn de verliezen ook wat groter, en dus ook meer warmte.
Daar zijn de koelribben prima voor geschikt om de warmte af te voeren, maar als dit in een bak zit waar de warmte niet wegkan, heeft dit alleen maar tot gevolg , dat alles opwarmt en blijft opwarmen.

Electronica voelt zich prima tot omgevingstemperatuur max 40 C. Condensatoren op een print gaan qua levensduur oneindig mee, mit je onder die 40C Celsius blijft.
Daarboven wordt de leeftijd bekort voor een condensator volgens een e-macht curve .....,boven 50 C gaat het heel hard en is wordt de eigenlijke levensduur maar een paar jaar.
En als je bijvoorbeeld bij omgeving temp van 25 C lekker gaat rijden, is de 40 C hoger of meer zo bereikt. Want het is maar 15 C temperatuur stijging, en daar zit je zo aan.

De warmte blijft nu allemaal opgesloten zitten in de tank, waar de regelaar nu inzit.En het wordt daar gewoon een kwestie van tijd, maar opwarmen zal die doen.
En het is ook van belang, dat de regelaar in de tank er zo inligt , dat de koelribben niet aan de onderzijde zitten. maar minimaal aan de zijkant of bovenop. Bovenop heeft de grootste voorkeur.(warmte stijgt op).
En dan scheelt levensduur voor de elektronica.

Met bovenstaande hoef je allemaal geen rekening te houden, maar als je het wel doet, komt dit de hele auto ten goede.
Want als straks een keer met rijden(flinke lading, helling, zachte ondergrond, etc) de regelaar overlijdt, dan zit je en is niet alleen de regelaar naar de knoppen, maar ook je hele dag. En vervolgens kan je gaan sleutelen, en op zoek naar een nieuwe regelaar, etc, etc. Kortom ook een hoop werk. En dan denk je bij jezelf...had ik maar dit of had ik maar dat :)

De koeler aanpassen is veel werk, maar als het straks allemaal prima werkt en .....BLIJFT werken, dan is dat toch het mooiste , wat er is.
En .....ook geen omkijken meer naar :)



mvrgrob




...
 
Laatst bewerkt:
Hoi Piet,

Voor het warm worden van je regelaar, misschien een optie om een ventilator van een computer in te bouwen (ventilator van een processor).
Zijn klein werken op lage spanning en veel luchtverplaatsing, misschien voldoende om de circulatie in je tank dusdanig te maken dat je geen aanpassingen hoeft te doen.

Gr. Raymond
 
Hallo Stefan,
(p.b.tje aan jou verzonden)

Hallo Rob,

Hallo Raymond,

Bedankt voor het meedenken, betreffende het warm worden van de snelheidsregelaar ! :worship: :yes: :thumbsup:
 
Een puntje, bij dezelfde stroom heeft een grote regelaar minder verliezen dan een kleine, omdat deze een lagere inwendige weerstand heeft door het gebruik van meer parallelle Fets, of die meer stroom kunnen verdragen dus een lagere R-on. Een flinke stuurservo trekt met een beetje gewicht op de wielen al gauw een aantal Ampere. De bec van de Graupner 40R is maar 1,5A en nog een ongekoelde lineare regelaar ook, dus die zal bij 1,5A ruim 10W verstoken, wat 1 sec goed gaat voordat deze thermisch aanspreekt.
 
Een puntje, bij dezelfde stroom heeft een grote regelaar minder verliezen dan een kleine, omdat deze een lagere inwendige weerstand heeft door het gebruik van meer parallelle Fets, of die meer stroom kunnen verdragen dus een lagere R-on. Een flinke stuurservo trekt met een beetje gewicht op de wielen al gauw een aantal Ampere. De bec van de Graupner 40R is maar 1,5A en nog een ongekoelde lineare regelaar ook, dus die zal bij 1,5A ruim 10W verstoken, wat 1 sec goed gaat voordat deze thermisch aanspreekt.

Halo Stefan,

De Volvo weegt nu bijna 11 kg, met nu het meeste gewicht op de voorassen, omdat de accu in de cabine is ingebouwd en de Zwaar Transportmodule boven de 2e stuuras staat en geheel van messing is gebouwd.
Ook het chassis en het hulpchassis is geheel van messing.
Als de Volvo straks helemaal is afgebouwd, zal het gewicht zeker boven de 11 kg uitkomen
Dus vandaar de zware stuurservo.
Mr jij gebruikt toch ook de Graupner snelheidsregelaar, die wordt toch ook zwaar belast, omdat jij in het zand rijdt met de CAT dumper ?
 
Dag Pieter.

Lijkt mij al een behoorlijk gewicht voor de trekker als de trailer daar nog eens bij komt, zal de motor daar geen last van hebben?
Ik ben wel eens benieuwd naar het bedrag van het voertuig.

Mvg Erik
 
Hoi Piet,
Ik gebruik geen stuurservo voor mijn dumper, want deze stuurt hydraulisch. Ik heb alleen een paar miniservo's voor de versnellingsbak en de parkeerrem en nog een microservo voor het hydraulisch ventiel, meer 5V spul zit er niet in. daarbij heb ik nog een koelplaatje op de 5V regelaar gemaakt. Deze zit onder de rode koelplaatjes van de Fets.
upload_2018-6-4_18-5-59.jpeg
 
Dag Pieter.

Lijkt mij al een behoorlijk gewicht voor de trekker als de trailer daar nog eens bij komt, zal de motor daar geen last van hebben?
Ik ben wel eens benieuwd naar het bedrag van het voertuig.

Mvg Erik

Hallo Erik,

De tijd zal het leren, de elektromotor is 11 Watt.
We gaan het t.z.t. zien ! :)

As het niet lukt, kan ik ook nog een elektromotor van 22 watt inbouwen.
Die is wel wat groter, maar past nog steeds tussen het chassis.
 
Hoi Piet,
Ik gebruik geen stuurservo voor mijn dumper, want deze stuurt hydraulisch. Ik heb alleen een paar miniservo's voor de versnellingsbak en de parkeerrem en nog een microservo voor het hydraulisch ventiel, meer 5V spul zit er niet in. daarbij heb ik nog een koelplaatje op de 5V regelaar gemaakt. Deze zit onder de rode koelplaatjes van de Fets.
Bekijk bijlage 283977

Halo Stefan,

Bedankt voor je informatie, nu begrijp ik wat jij bedoeld, betreffende de Snelheidsregelaar, het is mij nu helemaal duidelijk ! :yes::thumbsup: :worship:
Ook is het mij duidelijk van de 9 koellamellen van toegevoegde het koelplaatje.

Tja, een beetje dom van mij, ik had dit moeten weten dat jij hydraulisch stuurt, net als bij de 1:1
 
Update : 248

Hallo allemaal,

Begonnen met het demonteren van de Zwaar Transportmodule.
De brandstoftank gedemonteerd en de Graupner Snelheidsregelaar verwijderd.
IMG_7439.jpg


De brandstoftank gedemonteerd.
IMG_7442.jpg


IMG_7443.jpg


De aanvoer en retour brandstofleidingen gedemonteerd.
IMG_7446.jpg


Aan de bovenkant van de brandstoftank 3 grote ventilatiegaten geboord.
IMG_7449.jpg


In de rechterzijkant van de brandstoftank 4 gaten van 2 mm geboord om de ventilator van 40 mm vierkant in de brandstoftank te monteren
Het ronde gaat afgetekend met een potlood.
IMG_7447.jpg


Aan de rechterzijkant va de brandstoftank en groot rond gat van 35 mm met een freesje van 5mm gefreesd.
IMG_7453.jpg


IMG_7456.jpg


Daarna met een halfronde vijl het gat netjes rond gevijld.
IMG_7458.jpg


IMG_7461.jpg


Tot zover deze update :
 
Zo, dat is een flink gat geworden. Als de onderkant open blijft moet je het ventilatortje naar buiten laten blazen, zodat hij de warmte afvoert. Maar ik vraag me of een ventilator wel echt nodig is, want anders zat die al wel op de regelaar.
Omdat de tank van metaal is, had je ook de ribben van de koelplaatjes af kunnen frezen en deze met een isolatie matje tegen de tank kunnen drukken, dan wordt de warmte aan de wand van de tank afgegeven en hoefde je helemaal geen gaten te maken.
 
Zo, dat is een flink gat geworden. Als de onderkant open blijft moet je het ventilatortje naar buiten laten blazen, zodat hij de warmte afvoert. Maar ik vraag me of een ventilator wel echt nodig is, want anders zat die al wel op de regelaar.
Omdat de tank van metaal is, had je ook de ribben van de koelplaatjes af kunnen frezen en deze met een isolatie matje tegen de tank kunnen drukken, dan wordt de warmte aan de wand van de tank afgegeven en hoefde je helemaal geen gaten te maken.


Hallo Stefan,

Ik pak het nu gelijk goed aan en het houdt mij van de straat, hahaha. :) :) :)
Ik laat de ventilator naar buiten blazen, dat was al de bedoeling, om de warmte in de brandstoftank af te voeren naar buiten toe.

Overigens als de brandstoftank weer in de Zwaar Transportmodule ingebouwd is, zie je niets meer van al die gaten in de Brandstoftank, ook zie je het grote gat met de ventilator in de brandstoftank niet meer, de ventilator komt aan de binnenkant van de brandstoftank.
Er is nog ruimte genoeg over in de brandstoftank, om ook de losse BEC nog in de brandstoftank in te bouwen, komt helemaal goed ! :yes:

Hier komen nog foto's van !
 
Update : 249

Hallo allemaal,

Verder gegaan met de ombouw van de brandstoftank.

In het losse linker bandstoftankschot deksel 25 ventilatiegaten geboord.

Weer veel te veel foto's gemaakt.
IMG_7462.jpg


IMG_7463.jpg


IMG_7464.jpg


IMG_7466.jpg


De brandstoftank en het brandstofdeksel weer mooi glad geschuurd en opnieuw in de grijze lak gespoten.

IMG_7467.jpg


IMG_7468.jpg


IMG_7469.jpg


IMG_7471.jpg


IMG_7480.jpg


IMG_7479.jpg


Tot zover deze update.
 
Update : 250

Sessie : 1
Deze update bestaat uit 2 sessies, omdat je maar 10 foto's pr posting kan plaatsen !


Hallo allemaal,


Verder gegaan met de ombouw van de brandstoftank.


Ik had nog een ventilator van 40 mm x 40 mm x 10 mm op voorraad.
IMG_7482.jpg


IMG_7483.jpg

Te bescherming van de draaiende ventilator, monteer ik beschermrooster, (ook nog op voorraad) zodat de Snelheidsregelaar of de dikke bedrading van de snelheidsregelaar in de ventilator kan komen.
IMG_7513.jpg


IMG_7515.jpg


Ventilator in de brandstoftank ingebouwd
IMG_7518.jpg


IMG_7519.jpg


IMG_7522.jpg


De draaiende ventilator.
IMG_7525.jpg


IMG_7526.jpg



Tot zover de eerste sessie van : Update :250
 
Update : 250

Sessie : 2

Deze update bestaat uit 2 sessies, omdat je maar 10 foto's per posting kan plaatsen !

Hallo allemaal,


Verder gegaan met de ombouw van de brandstoftank.

De snelheidsregelaar in de brandstoftank ingebouwd.
De snelheidsregelaar is een : Graupner Profi R 40.

IMG_7532.jpg


IMG_7534.jpg


IMG_7535.jpg


IMG_7536.jpg


Met ventilator, de beschadigingen van de 4 boutjes zijn inmiddels bijgewerkt met grijze lak
IMG_7538.jpg


De snelheidsregelaar ligt met de onderkant plat op de open onderkant (bodem) van de brandstoftank, met de koelribben va de snelheidsregelaar naar boven in de brandstoftank.
IMG_7539.jpg


IMG_7540.jpg


IMG_7541.jpg


IMG_7542.jpg


IMG_7543.jpg


Er blijft nog genoeg ruimte over in de brandstoftank om ook nog de losse BEC 7 A in te bouwen.
Nu is het wachten op de levering van de losse BEC 7 A

Inmiddels ga ik een aantal andere nog uit te voeren aanpassingen uitvoeren/maken en monteren.

Tot zover de tweede sessie van : Update : 250
 
Update : 251



Hallo allemaal,

Nu ik even niet verder kan met het afbouwen van elektronica, het volgende aangepast.

Ik wist al geruime tijd dat de Zwaar Transportmodule 5 mm te laag stond op het chassis, vergeleken met de 1:1 truck.
Dit viel niet echt op, maar ik ga er wel voor om het model zo goed mogelijk, qua maten na te bouwen naar het 1:1 truck.

Nu ik toch niet verder kan, toch maar besloten de Zwaar Transportmodule op de juiste hoogte op het chassis te gaan plaatsen.

2 messing strippen van 5 mm dik en 15 mm breed op maat gefreesd, zodat deze op het vierkante buisprofiel passen van het frame van de Zwaar Transportmodule.
IMG_7484.jpg


De messing strippen worden met M 2 boutjes vastgeschroefd op de buisprofielen
Gaatjes in de buisprofielen geboord van het frame van de Zwaar Transportmodule en M2 draad er in getapt.
IMG_7485.jpg


Daarna het geheel weer netjes glad geschuurd en in de grijze lak gespoten.
IMG_7486.jpg


IMG_7487.jpg


Nadat de lak goed is gedroogd/is gehard, de messing strippen gemonteerd op het frame van de Zwaar Transportmodule. (droogtijd 2 dagen)
IMG_7503.jpg


IMG_7504.jpg


IMG_7506.jpg


IMG_7507.jpg


IMG_7509.jpg


Tot zover deze update.
 
Back
Top