Hoi Piet,
Worden de koelribben van de regelaar warm, of de plasticbehuizing zelf?
Omdat je een relatief klein motortje gebruikt voor de aandrijving, zullen de Fets nauwelijks belast worden en de koelribben dus koud blijven. De regelaar kan immers continu 40A hebben.
In de plastic behuizing van de regelaar zit een ongekoelde lineaire 5V regelaar die behoorlijk heet kan worden als je die belast. Ik weet niet wat je op de 5V van de regalaar hebt aangesloten?
Bij dezelfde regelaar die ik ook heb, hebt ik een extra koelplaatje op de 5V regelaar gezet, omdat ik geen losse bec wil gebruiken voor 2 microservo's. De 5V regelaar wordt zelfs dan nog behoorlijk warm.
Dus je kunt het beste een losse Bec gebruiken en dan de rode draad tussen de regelaar en de ontvanger onderbreken.
Als ik hier op mag inhaken:
Aan BEC-verbruik zal deze auto niet veel hebben, hoogstens een zware stuurservo voor beide voorassen. Dat is alles.
Deze heeft geen liftas, waar servo voor nodig is, zwaailichten gevoed vanuit de BEC oid's, etc
Dus die voeding heeft het niet zwaar.
Of je nu een kleine of grote motor gebruikt, sowieso geeft de regelaar warmte af.
En voor een kleine regelaar zijn dit kleine verliezen. En daar dit een flinke regelaar is zijn de verliezen ook wat groter, en dus ook meer warmte.
Daar zijn de koelribben prima voor geschikt om de warmte af te voeren, maar als dit in een bak zit waar de warmte niet wegkan, heeft dit alleen maar tot gevolg , dat alles opwarmt en blijft opwarmen.
Electronica voelt zich prima tot omgevingstemperatuur max 40 C. Condensatoren op een print gaan qua levensduur oneindig mee, mit je onder die 40C Celsius blijft.
Daarboven wordt de leeftijd bekort voor een condensator volgens een e-macht curve .....,boven 50 C gaat het heel hard en is wordt de eigenlijke levensduur maar een paar jaar.
En als je bijvoorbeeld bij omgeving temp van 25 C lekker gaat rijden, is de 40 C hoger of meer zo bereikt. Want het is maar 15 C temperatuur stijging, en daar zit je zo aan.
De warmte blijft nu allemaal opgesloten zitten in de tank, waar de regelaar nu inzit.En het wordt daar gewoon een kwestie van tijd, maar opwarmen zal die doen.
En het is ook van belang, dat de regelaar in de tank er zo inligt , dat de koelribben niet aan de onderzijde zitten. maar minimaal aan de zijkant of bovenop. Bovenop heeft de grootste voorkeur.(warmte stijgt op).
En dan scheelt levensduur voor de elektronica.
Met bovenstaande hoef je allemaal geen rekening te houden, maar als je het wel doet, komt dit de hele auto ten goede.
Want als straks een keer met rijden(flinke lading, helling, zachte ondergrond, etc) de regelaar overlijdt, dan zit je en is niet alleen de regelaar naar de knoppen, maar ook je hele dag. En vervolgens kan je gaan sleutelen, en op zoek naar een nieuwe regelaar, etc, etc. Kortom ook een hoop werk. En dan denk je bij jezelf...had ik maar dit of had ik maar dat
De koeler aanpassen is veel werk, maar als het straks allemaal prima werkt en .....BLIJFT werken, dan is dat toch het mooiste , wat er is.
En .....ook geen omkijken meer naar
mvrgrob
...