P-51D Mustang van Graupner, BosModelAir

En in de eerste post zei ik dit nog wel: "zou op zich redelijk vlot vliegklaar kunnen zijn.".

Maar denk dat het wel waard is.
 
Terwijl het stabilo aan de romp en de stuurvlakken liggen te drogen ben ik weer even verder gegaan met het uitvogelen van de servo`s voor de bediening van de wieldeuren.

Als ik de servo hier plaats valt ie precies vrij van het wiel als deze ingetrokken is, nu de juiste afstanden even uitvogelen:
P-51D%20Mustang%20(71).jpg
Gaaf Berto welk servootje is dit ?? Ga ik toch eens over wieldeuren na denken in de Big B Doll misschien ?!!
 
Hee Hans,

Dit zijn Savox`jes met 4kg trekkracht, zou even moeten kijken welke exact, heb ze zo van het rek gepakt :koud:
 
He berto. ik zie dit draatje nu pas.
ik ben blij dat ik hem niet gevlogen hebt, wist wel dat de vorige eigenaar kon knutselen. maar zo erg.... had ik niet verwacht.
Bij jou is die dan ook goed terrecht gekomen.
alles nog kunnen glassen voor de verhuizing? gezien je nu al verhuist bent en je laatste bericht enkele maanden geleden was.
:)
 
Hee Raymon,

Nee, dat vliegen was echt niet lang goed gegaan, moest best wel wat aan gebeuren om hem alleen maar veilig te krijgen.
Maja, dat kan ik dan weer niet dus dat wordt meteen weer een hele verbouwing :confused:

Verhuizing is wel achter de rug, moeten nog wel wat zaken gebeuren maar dat is tuin gerelateerd en kan wel even wachten.
Maar daarna onze oude overburen helpen verhuizen, die gingen ook naar Zeewolde, en nu bezig met het huis van m`n schoonmoeder leeg aan het trekken, hoop komend weekend klaar te zijn hiermee dus dan weer meer tijd voor de hobby.

De Mustang is dus niet glas klaar gekomen, staartvlakken en alles wel maar de vleugel niet daar ben ik nog mee bezig.
Nu even de F-18 op de bouwtafel staan gaan we daarna de P-51 weer pakken.
 
Net na de verhuizing had ik m`n mooi geglaste stabilo over midden gebroken :mad:
Romp stond net in de verkeerde hoek op z`n neus in m`n bouwhok, draai me om en KRAK.

Het middendeel dus ook maar uit de romp gesneden:
P-51D-Mustang-79.jpg


Nu lijkt het erop dat 'de buurman' exact zo`n kissie op de kop gaat tikken om achter mij aan te jagen, dus blijkbaar wordt ik nog meer aan het werk gezet.

Dus maar begonnen met het stabilo te repareren:
P-51D-Mustang-80.jpg
 
Laatst bewerkt:
Net na de verhuizing had ik m`n mooi geglaste stabilo over midden gebroken :mad:
Romp stond net in de verkeerde hoek op z`n neus in m`n bouwhok, draai me om en KRAK.

Het middendeel dus ook maar uit de romp gesneden:
P-51D%20Mustang%20(79).jpg


Nu lijkt het erop dat 'de buurman' exact zo`n kissie op de kop gaat tikken om achter mij aan te jagen, dus blijkbaar wordt ik nog meer aan het werk gezet.

Dus maar begonnen met het stabilo te repareren:
P-51D%20Mustang%20(80).jpg
Precies wat ik al in je andere topic aangaf, toch gaan verhuizen en voor een groter bouwhok zorgen ;-)
 
Laatst bewerkt:
a047168826860d9a398b00495e5b9746.jpg


Hey! Kijk wat ik op mn bouwtafel vind!

Voor weinig op de kop kunnen tikken en mn vorige project is bijna klaar dus dan maar iets waar we berto mee kunnen najagen.

Kist is verder netjes dus nog aan t twijfelen of de verbouwing zo groot wordt als die van Berto maar we gaan t zien.

Vanavond in ieder geval het lucht gear er uit gehaald want dat was niet veel meer waard.
 
Nu 'buum' in m`n nek loopt te hijgen met zijn 'etie 2nd' o_O moet ik ook maar eens wat doen.

Zijn Mustang zal met dezelfde motor worden uitgerust, mocht 1 van ons crashen kunnen we een P-82 maken :rolleyes:

Maja, druk in de tuin dus de weekenden worden veelal daar aan besteed en niet aan de hobby.
Daarnaast ook niet elke week 1 keertje een middagje bouwen dus de klad zit er even in.

Maar gisteravond moest ik toch even wat glassen aan de F-18 dus meteen de Mustang vleugel er even bij gepakt en de bovenzijde van de vleugel staat ook in de eerste laag glas.
Ook het stabilo is weer gerepareerd en geglast.
 
De bocht die bij de motor zat was gescheurd:
P-51D-Mustang-81.jpg


Dus een nieuwe aangeschaft:L
P-51D-Mustang-82.jpg


De afstandsbussen:
P-51D-Mustang-83.jpg


En ze zijn net te lang dus nog even wat inkorten:
P-51D-Mustang-84.jpg


Vleugel is ondertussen volledig geglast en de onderzijde ook al van een 2de laag voorzien.
 
Laatst bewerkt:
Buum (Melvin/PH-MEL) heeft een testbok gemaakt voor de MVVS 26cc motoren om deze eens te testen voor de reso uitlaat.
We hebben straks dus beide dezelfde aandrijving in de Mustangs liggen.

Afgelopen woensdag op mijn werk na een lekker patatje de motor van Melvin eens gestart en aan het meten geslagen.

Dit waren de uitkomsten met de diverse bochten voor de resopijp:
Standaard bocht:
Prop 17x10: max 8700
Prop 16x12: max 8300

Flex bocht kort:
Prop 16x12: max 8100

Flex bocht lang:
Prop 16x12: max 7400

Flex bocht lang maar 7,5cm ingekort:
Prop 16x12: max 7900

De laatste opzet zal het worden, dan komt de bocht en de pijp het mooiste uit in de romp.
 
Met mijn 17x10 prop die ik bij overname bij de motor kreeg loopt hij veel te hoog in de toeren; 9000 is voorgeschreven dus op basis daarvan geswitched naar een 16x12 om het toerental naar beneden te halen. Volgens manual wordt met deze reso een max torque bereikt bij 8000 rpm dus vandaar onze keuze voor de ingekorte flex pijp.

Was een heerlijk avondje prutsen!

132eedb2d66a00cacf1f11bbdb9014a7.jpg
 
Back
Top