Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Met secondengel heb ik vervolgens de latten op de stutten gelijmd. Eigenlijk nu zonder veel moeite. Dus het viel niet tegen. Het geheel voelt nu ook mooi stevig aan en ben ik al een aardig eindje op weg:)
20210916_204348.jpg
20210916_204333.jpg
 
Ik heb ook weer een rijtje leuks geklikt. Zoals Hans al eerder schreef heb ik hem gevraagd het model op maakbaarheid te beoordelen. Alle huidbeplanking bestaat uit in de juiste vorm gesneden plankjes, en dit in combinatie met de bolle achterzijde is toch een iets andere vorm van beplanken dan het rechte-planken-werk.
Ik mag denk ik wel concluderen dat het schip hiermee maakbaar is. Een beginnend bouwer zal er vermoedelijk flink op kunnen worstelen, maar Hans G heeft het beplanken inmiddels wel in de vingers. Ik overweeg wel om na introductie van dit model een vorm van "reparatieset" aan te bieden. De volledige set beplanking in een fineer van 0,6 mm dik in walnoot bijvoorbeeld, zodat er - wanneer de eerste beplanking wat tegenvalt - een tweede laag overheen gelegd kan worden. Dit wordt dan wel een apart pakketje - los aan te schaffen.

Het schip zal zeker een moeilijkheidsgraad 4 op een schaal van 4 krijgen (misschien zelfs 4+), en daarnaast ook een vrij hoog "scratch" gehalte, m.a.w. veel van de onderdelen op het model zijn niet direct in vorm aanwezig, maar moeten uit een stukje hout of bundeltje latten gevormd worden. Simpelweg uit de doos bouwen is dus minder aan de orde (wat overigens bij alle Kolderstok modellen wel een beetje het geval is).
Voor mij is dat echter ook het plezier aan modelbouw :)
 
wordt allemaal prachtig Hans en Hans! Wel goed punt overigens; het is niet verwonderlijk dat het model ‘maakbaar’ is voor Hans G! Maar goed, nadat ik de 7P gedaan heb zal ik toch een 4+ aan moeten kunnen!
 
Ik heb ook weer een rijtje leuks geklikt. Zoals Hans al eerder schreef heb ik hem gevraagd het model op maakbaarheid te beoordelen. Alle huidbeplanking bestaat uit in de juiste vorm gesneden plankjes, en dit in combinatie met de bolle achterzijde is toch een iets andere vorm van beplanken dan het rechte-planken-werk.
Ik mag denk ik wel concluderen dat het schip hiermee maakbaar is. Een beginnend bouwer zal er vermoedelijk flink op kunnen worstelen, maar Hans G heeft het beplanken inmiddels wel in de vingers. Ik overweeg wel om na introductie van dit model een vorm van "reparatieset" aan te bieden. De volledige set beplanking in een fineer van 0,6 mm dik in walnoot bijvoorbeeld, zodat er - wanneer de eerste beplanking wat tegenvalt - een tweede laag overheen gelegd kan worden. Dit wordt dan wel een apart pakketje - los aan te schaffen.

Het schip zal zeker een moeilijkheidsgraad 4 op een schaal van 4 krijgen (misschien zelfs 4+), en daarnaast ook een vrij hoog "scratch" gehalte, m.a.w. veel van de onderdelen op het model zijn niet direct in vorm aanwezig, maar moeten uit een stukje hout of bundeltje latten gevormd worden. Simpelweg uit de doos bouwen is dus minder aan de orde (wat overigens bij alle Kolderstok modellen wel een beetje het geval is).
Voor mij is dat echter ook het plezier aan modelbouw :)
Genoeg uitdagingen om deze moeilijke romp te bouwen. Als je de eerste berichten van Kolderstok ziet in het verslag van Hans zelf waar hij de romp in eerste instantie toont denk je nog.... dit valt wel mee:rolleyes: Ervaren bouwers zien wel direct waar je behoorlijk aandacht moet geven en waar het lastige zit. Juist deze uitdagingen maakt het bouwen van deze Fluyt fantastisch! Maar ook de specifieke ronde vormen die bij dit schip horen, is weer eens wat anders om te bouwen.
Door het aanbieden van een "reparatieset" wordt ook de doelgroep voor toekomstige bouwers wat groter. Voor mij lag de uitdaging in een enkele beplanking. Dit vind ik persoonlijk ook het mooiste.
Ik zie er naar uit om volgende zaterdag mijn model weer langs die van Kolderstok te leggen. Hierdoor kan ik weer wat maten overnemen omdat ik nu veelal het model van Kolderstok aan het nabouwen ben. Te denken valt aan de posities van de masten, rusten, etc. Hans is druk met alles en een BB hoort hier ook nog bij waar ook de benodigde maatvoeringen in te vinden zijn. Ik hoop straks in Hillegom de overige railingen er op te hebben zitten. Dit is een beetje mijn persoonlijke doelstelling. Maar ook moet ik mijn overige modellen nog ietsie afstoffen. En nadenken hoe ze allemaal te vervoeren.
 
Laatst bewerkt:
Hans, voor mijn gevoel moet er na de vierde en na de zesde stut nog eentje tussen. Of komt dat nog?
Verder strak werk!
Hier moeten inderdaad nog stutten tussen. Deze zal ik er nog bij maken..En een eerlijk antwoord was eigenlijk dat ik dat niet van plan was.:rolleyes: maar ze horen daar nog wel natuurlijk.
 
Ik heb bijna de tekening af met de dekindeling, met daarop de knechten, betings en nagelbanken, plaats van de masten, luiken en roosters etc.
 
Back
Top