Bouwverslag Saab 91D Safir

Iets anders Kim. Je stopt ongelofelijk veel werk in de bouw. Vergeet je niet het vliegen bij te houden? Het is een valkuil waar veel diehard schaalbouwers in tuinen. Te weinig vliegen.
Dan een kist moeten invliegen waar je jaren aan gewerkt hebt. Beroerde combo. Optie is minimaal de eerste vluchten door iemand anders te laten vliegen. Iemand die goed kan vliegen, uiteraard, en die je vertrouwd. Die heeft geen bouwstress.
Ik heb er helaas teveel voorbeelden van gezien dat het fout afliep. Vermijdbare crashes noem ik dat. Maar heb je je vliegenhandje ook up to date gehouden dan is er niks aan de hand.
 
En afgelopen woensdag was Kim gezellig met mij op Deelen, wij waren de 2 helden die dag :D
En dat vliegen zit wel goed ;)

Maar wat Richard zegt Kim, ik heb al mijn remmen ook mee gemixt met down hoogteroer als het gear uit is.
Persoonlijk de enige manier, sommigen hebben hem op een schakelaar zitten maar dat lijkt mij niks (misschien een stick schakelaar maar dan nog lijkt mij dat niks).
 
Vanochtend begonnen aan het shimmy blokje.

upload_2023-9-10_12-20-36.png


upload_2023-9-10_12-21-16.png


upload_2023-9-10_12-22-21.png
 
Kim bedoelt de wielremmen denk ik. In de jetwereld is remmen mixen met down elev. gebruikelijk. Vanaf10 of 20 procent down gaan de remmen langzaam mee pakken. Naar vol geblokkeerd hoeft niet, dat kun je evt op een parkeer schakelaar zetten. Je kunt de mix functie activeren met de gear schakelaar. Bij UP geschakeld geen mix. Dat vermijdt onnodige servo activiteit.
Precies zo heb ik het ook, al meer dan 20 jaar.....(Ik wordt oud...) Zowel elevator down tijdens landing uit rollen als de schakelaar die ik idd gebruik als parkeerrem tijdens opstarten van de turbine en tijdens shut-down fase. In gear-up alles gedeactiveerd, ik gebruik nog ouderwetse lucht remmen, anders onnodig lucht gebruik.


Maarehhh.....schitterend werk Kim!!!!
 
Gerald, idd, het werkt op lucht nog allemaal prima (UP6 valve), dwz werkte. Na 10 jaar in de Tuono bleek de UP traag te worden (laat pakken) en wisselende remdruk te leveren. Ik had nog een nieuwe liggen en presto, alle problemen opgelost. Mogelijk is het probleem dat het korte luchtcircuit (aparte tank voor de remmen) zó goed afsluit dat ik wel eens na 6 maanden nog remdruk aan trof. Dat is niet goed voor de pakkingen van de regelaars. Heb nu op mijn sjeklijssie gezet na de laatste vlucht de druk te "bleeden".
Overigens heb ik afgelopen weekend Kim nu in het eggie ontmoet op Deelen, tenminste nu bewust dat hij van dit draadje was. Was erg gezellig en ik heb hem wat truukjes geleerd en tips gegeven over het afstellen van roeren. We reden in het donker weg en ik heb toen nog ruim een half uur met de wacht staan kleppen! Pas om 22u30 thuis....
Ja "parking brake" moet ik ook maar eens instellen, hou hem nu steeds met een been tegen met het starten....
 
Iets anders Kim. Je stopt ongelofelijk veel werk in de bouw. Vergeet je niet het vliegen bij te houden? Het is een valkuil waar veel diehard schaalbouwers in tuinen. Te weinig vliegen.
Dan een kist moeten invliegen waar je jaren aan gewerkt hebt. Beroerde combo. Optie is minimaal de eerste vluchten door iemand anders te laten vliegen. Iemand die goed kan vliegen, uiteraard, en die je vertrouwd. Die heeft geen bouwstress.
Ik heb er helaas teveel voorbeelden van gezien dat het fout afliep. Vermijdbare crashes noem ik dat. Maar heb je je vliegenhandje ook up to date gehouden dan is er niks aan de hand.

Je komt ze zelfs op WK's tegen, veel te weinig gevlogen, vleugje zenuwen er over en je jaren bouw trots in een paar seconden naar de gallemiezen....zonde!

Precies daarom heb ik ook wat electro modellen. Alhoewel ik eigenlijk hélemaal niets met electro heb zijn ze wel erg handig om effe tussendoor mee te nemen naar je lokaal veldje. Niks opbouwen, 4 accu's mee, leeg vliegen en weer gaan, ideaal. Maar dit is inderdaad een dingetje bij veel schaalbouwers....véél te weinig stick-time.
 
Idd, elektro is een mooie manier om je vlieghandje bij te houden, hieronder twee van mijn manieren om veel vlieguren te maken (en ditto starts en landingen). De grote is een "Swiss Trainer" voor het slepen (makkelijk 50 vluchten op een dag op treffens, maar geen elektro kist). Daarvoor de HK King Twin, (aka Beechcraft King Air) is behalve een mooie tweemotorige (en nou niet eens een oorlogsvliegtuig) eentje die zich leent voor heel veel testen met allerlei mixers, zoals taxiën, ondersteund met verschillende toerentallen van de motoren
Ik maak er regelmatig vluchten mee met alleen touch and goes de hele 4S/4000 "leeg"vliegen, echt kicken. Retracts, alle servo's en motoren ingebouwd, flaps en verlichting. Daar kun je niet meer tegen bouwen.

IMG_3920.jpeg


Maar ik ben altijd wel een 50/50 modelbouwer/vlieger geweest, bouwen vind ik leuk maar het moet wel een keer de lucht in. Alhoewel het project waar in nu aan bezig ben, een schaalkist is, maar het duurt me al veel te lang en ben nog lang niet klaar :(
 
Laatst bewerkt:
Back
Top