Bouwverslag Saab 91D Safir

En de 'drag strut' gefreesd.

WhatsApp Image 2023-03-14 at 19.37.38.jpeg

WhatsApp Image 2023-03-14 at 19.30.36.jpeg

WhatsApp Image 2023-03-16 at 20.54.24.jpeg

Heel leuk, zo'n landingsgestel maken, maar dan moet ik wel iets hebben om te landen...

Vroeger, toen de modellen nog klein waren, bouwde ik natuurlijk gewoon bovenop de papieren tekenening. Deze keer doe ik het anders. Ik pak een plaat goedkope multiplex en maak daar een mal van om omheen/bovenop te bouwen. Aangezien mijn hele tekening in 3D CAD staat (Fusion 360), is dat zo gepiept met de laser snijmachine van het werk. Die plak ik op en plaat MDF, die mooi vlak ligt op mijn bouwtafel. De gleuf in het midden past exact mijn grootste parallel in van mijn metaalbewerking gereedschap, om verder te zorgen dat de twee platen goed op elkaar gelijnd zitten. Eigenlijk zou door de verbindingsmethode dit al goed moeten gaan, maar toch... Ik heb ook een middenlijn gegraveerd.

laserSnijdenBouwplaat.JPG

IMG_20230314_122835.jpg

IMG_20230314_123858.jpg

Je kan ook gewoon simpel afschuren en spuiten, doe ik ook vaak.

Pak je scotch brite schuur sponsjes, van die paarse, alles goed behandelen, dan afdoen met vochtige thinner doek en dan gelijk spuiten.

Wat is beter, de uitsparing in de sheeting boven de wheel wells meteen uitsnijden voor de wielen, of pas nadat de glasmat is aangebracht? Ik zit te denken dat dat beter later kan, nadat de glasmat laag is aangebracht, want dan blijft het denk ik beter in vorm. Maar als dat niet goed gaat (uitsparing netjes maken), is het denk ik moeilijker te corrigeren dan wanneer het alleen nog balsa is... Wat doen jullie?

Niemand?

Ik pretendeer niet dat ik qua kennis en vaardigheden ook maar in de buurt kom van wat jij presteert, maar toch my two cents.

Wat denk ik heel vervelend is, is dat de vorm die nu in de balsa indekking zonder uitsparingen zit, verandert, doordat je die uitsparingen er uit haalt.

De oorspronkelijke vorm krijg je nooit meer terug.

Dus ik zeg: eerst matje er op, zodat je een stevige huid hebt.

Uitsparing netjes maken: jij kunt dat. :)

Flexibele mal maken (negatief) van de vorm, zodat je niet kunt uitschieten, en dan heel voorzichtig, laag toerental, niet te grof schuurpapier, etc.etc.

Komt goed.

jan.

Ik denk dat het netter is als je het na het glassen goed, maar heb geen tot weinig ervaring met wielkasten ;)

Mvg,

Bart

Wat is beter, de uitsparing in de sheeting boven de wheel wells meteen uitsnijden voor de wielen, of pas nadat de glasmat is aangebracht? Ik zit te denken dat dat beter later kan, nadat de glasmat laag is aangebracht, want dan blijft het denk ik beter in vorm. Maar als dat niet goed gaat (uitsparing netjes maken), is het denk ik moeilijker te corrigeren dan wanneer het alleen nog balsa is... Wat doen jullie?
Ervoor dan is alles nog te corrigeren .
Glasmat is naderhand prima te verwijderen van de wielkasten als de epoxy droog is .

Zat net even terug te lezen, maar hoe heb je die drag strut "hol" gekregen, of zijn het losse plaatjes die je erin gezet hebt?
Ziet er echt ongelofelijk uit, "even" een malletje printen voor voor de uitsparing van de wheel wells :wave

Back