Glasweefsel versterkingen
Tegen alle adviezen in heb ik mijn Easystar plaatselijk versterkt met glasweefsel/epoxy. Door de Lipo accu was hij toch te licht van voren dus voor het gewicht maakte het niet uit.
Waarom?
Ik vlieg op de Maasvlakte en het vrij ruw terrein aldaar begon bij elke landing een beetje de onderkant van mijn Easystar op te eten. Steentjes en ruwe takjes trokken hele banen in het schuim en wipte soms een hele korrel Elapor uit de romp. Daarbij moet gezegt worden dat het op de Maasvlakte meestal nogal waait en ik niet zo'n goede piloot ben dat elke landing vlekkeloos verloopt.
Hoe?
De voor -onderkant staat van 3 cm. achter de neus tot net achter de kap in 45 g/m2 glasweefsel, met een extra 3 cm bandje over het midden. Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk een 3 cm breed bandje over de voorrand van het kielvlak gelamineerd. De ondergrond heb ik lichtjes opgeschuurd met 280, om de waslaag te verwijderen en lichte krasjes te maken voor de aanhechting van de epoxy. Het uitgeharde laminaat is dun genoeg, zodat het keurig meegeeft als je het induwt en de crashbestendigheid van het schuim behouden blijft, zoniet iets beter wordt.
En?
Het resultaat is geen schade meer aan de onderkant, geen flubberende staart meer als je volgas geeft en tevens een iets scherper sturende Easystar. Het glas droogt helemaal transparant op en het is nauwelijks te zien dat het erop zit. Het zijn geen wereld verbeteringen, maar ik ben ervan overtuigt dat het vliegtuig langer meegaat als je niet van een strak grasmatje vliegt.
Tegen alle adviezen in heb ik mijn Easystar plaatselijk versterkt met glasweefsel/epoxy. Door de Lipo accu was hij toch te licht van voren dus voor het gewicht maakte het niet uit.
Waarom?
Ik vlieg op de Maasvlakte en het vrij ruw terrein aldaar begon bij elke landing een beetje de onderkant van mijn Easystar op te eten. Steentjes en ruwe takjes trokken hele banen in het schuim en wipte soms een hele korrel Elapor uit de romp. Daarbij moet gezegt worden dat het op de Maasvlakte meestal nogal waait en ik niet zo'n goede piloot ben dat elke landing vlekkeloos verloopt.
Hoe?
De voor -onderkant staat van 3 cm. achter de neus tot net achter de kap in 45 g/m2 glasweefsel, met een extra 3 cm bandje over het midden. Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk een 3 cm breed bandje over de voorrand van het kielvlak gelamineerd. De ondergrond heb ik lichtjes opgeschuurd met 280, om de waslaag te verwijderen en lichte krasjes te maken voor de aanhechting van de epoxy. Het uitgeharde laminaat is dun genoeg, zodat het keurig meegeeft als je het induwt en de crashbestendigheid van het schuim behouden blijft, zoniet iets beter wordt.
En?
Het resultaat is geen schade meer aan de onderkant, geen flubberende staart meer als je volgas geeft en tevens een iets scherper sturende Easystar. Het glas droogt helemaal transparant op en het is nauwelijks te zien dat het erop zit. Het zijn geen wereld verbeteringen, maar ik ben ervan overtuigt dat het vliegtuig langer meegaat als je niet van een strak grasmatje vliegt.