Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

heren,

ookal begrijp ik de frustratie van sommige hier voluit (tenslotte heb ik mijn fijne zender verkocht om te gaan 2.4-en en daar zijn nu overal problemen mee) wil ik toch vragen de taal wat te matigen.
we zijn een openbaar forum en iedereen leest mee.
tot nu toe is in alle jaren het taalgebruik binnen de perken en netjes gebleven, laten we dat zo houden oke ?

over de poll, pb me de gegevens dan maak ik dat morgen in orde.

gerard.
 
Nog een praktijk gebruiker van Graupner IFS (module in Futaba FF9 Super zender):
Dik tevreden met mijn Raptor 90SE. Geen enkele storing gehad. Wel op de JUISTE manier uitlopen (volg handleiding).

Maat van me vliegt ook IFS naar volle tevredenheid (ook FF9 Super) en heeft net als ik de 10 kanaals inmiddels in 2 vliegtuigen gevlogen.

We vliegen overigens regelmatig tegelijkertijd met een Spectrum DX7 systeem (ook in een Raptor 90SE).

Ook is er nog een camera (ook op 2,4 Ghz) die achterop de Raptor 90SE gezet van iemand die met Spectrum vloog. Ben er zelf met IFS naast gaan vliegen tijdens de camera vlucht zonder problemen.

Dus, tot nog toe zelf geen reden gezien om niet meer ontvangers aan te schaffen........
Schijnt trouwens een usb programmeer doosje voor te komen (programmeren via de pc). Erg handig lijkt mij (ook voor firmware updates ????).
 
de winkel waar ik mn spullen gekocht had , heefd me gister gebeld met de mededeling dat ik
de module en ontvangers kan komen omruilen tegen het systeem van futaba, fasst.

dit , ondanks dat graupner blijft volhouden dat er niets aan de hand is met hun product.
dat noem ik nog eens service !!! ik zou zeggen ; wil je service , ga naar doetichem!!
 
Misschien is het op deze draad een heel foute vraag, maar ik stel hem toch even omdat ook ik met de gedachte speel om 2,4 ghz te gaan vliegen. Is dat frequentie hoppen nu echt belangrijk? Als ik in de FMT het verhaal van de duitse Spektrum importeur aandachtig lees, en in m'n achterhoofd houd dat de man een stevig belang in goed lopende spektrum verkopen heeft,dan heb ik ook wel vertrouwen in niet hoppende (Spektrum en XPS) aparatuur.
Veel zendvermogen en een goede codering/foutcorrectie op een breed frequentiegebied als Spektrum (en ook XPS?) heeft kan toch ook prima werken? of Zijn hier problemen te verwachten als het drukker wordt met 2.4 ghz. zenders op onze velden? En bijten de verschillende systemen elkaar dan?
Ik zoek: continuiteit, betrouwbaarheid, betaalbaarheid, max 6-kanaals en goedkope en vooral ook kleine ontvangers i.v.m. met mijn groeiende foamies verzameling en wacht daarom nog maar met de aanschaf tot er een groot aantal praktijkervaringen valt op te tekenen.
 
de winkel waar ik mn spullen gekocht had , heefd me gister gebeld met de mededeling dat ik
de module en ontvangers kan komen omruilen tegen het systeem van futaba, fasst.

dit , ondanks dat graupner blijft volhouden dat er niets aan de hand is met hun product.
dat noem ik nog eens service !!! ik zou zeggen ; wil je service , ga naar doetichem!!

dat is zeker een nette oplossing Ferry, kan je je nu weer volledig concentreren op je nieuwe heli:banana:
 
Misschien is het op deze draad een heel foute vraag, maar ik stel hem toch even omdat ook ik met de gedachte speel om 2,4 ghz te gaan vliegen. Is dat frequentie hoppen nu echt belangrijk? Als ik in de FMT het verhaal van de duitse Spektrum importeur aandachtig lees, en in m'n achterhoofd houd dat de man een stevig belang in goed lopende spektrum verkopen heeft,dan heb ik ook wel vertrouwen in niet hoppende (Spektrum en XPS) aparatuur.
Veel zendvermogen en een goede codering/foutcorrectie op een breed frequentiegebied als Spektrum (en ook XPS?) heeft kan toch ook prima werken? of Zijn hier problemen te verwachten als het drukker wordt met 2.4 ghz. zenders op onze velden? En bijten de verschillende systemen elkaar dan?
Ik zoek: continuiteit, betrouwbaarheid, betaalbaarheid, max 6-kanaals en goedkope en vooral ook kleine ontvangers i.v.m. met mijn groeiende foamies verzameling en wacht daarom nog maar met de aanschaf tot er een groot aantal praktijkervaringen valt op te tekenen.


Je mag dat best vragen hoor ;) , Frequency hoppen is zo belangrijk omdat
stel je voor, je vliegt met je XPS en er komt op een bepaalde manier een
storing op jouw lijn, de bedoeling van frequency hopping is dat de ontvanger
en de zender gewoon naar een andere frequencie hoppen, gebeurt dat niet
dan stort je neer, bij spectrum word er niet gehopt maar op 2 afzonderlijke
kanalen gewerkt, is er op de ene storing, dan schakel je over naar de andere

(correct me if I'm wrong)


Skyhigh
 
Is weer erg stil hier de laatste tijd, nog problemen??
Valt dus allemaal wel erg mee, was weer een vage test met een hoop hijsa van allemaal mensen die zelf helemaal geen iFS hebben.
Of vergis ik me nu toch!!!!
 
Is weer erg stil hier de laatste tijd, nog problemen??

Het is dan ook al 3 weken geen vliegweer;)

Valt dus allemaal wel erg mee, was weer een vage test met een hoop hijsa van allemaal mensen die zelf helemaal geen iFS hebben.

Tjah, maar 1 praktijkgeval bij ons op de club, toen die een paar seconden geen besturing had in de lucht is ie zich helemaal de 3#&@%#&@ geschrokken en heeft het uitgebouwd. Het zat allemaal perfect ingebouwd en goed afgesteld...

Grt.
 
Does it Hop? Yes it does

Does it Hop, Yes, it does.

Bij deze de reactie van Jim Drew (XPS):


With all of the so-called experts doing some bench testing, it is time to shed some light on the subject of our frequency hopping.

Does it hop? Yes, it does. Can you make it hop? Probably, but it is going to require some very specific situations for it to occur.

The hopping is predictive, based on the noise floor over a period of time. When the noise increases at a particular rate and pattern, a new frequency can be selected. Can be? Yes, if there are no good frequencies to use, hopping can be more of a problem than not hopping.

So, how did we determine the noise rate and pattern? By flight testing at various locations, including Las Vegas - which we believe has the highest noise floor in the U.S.

Using a simple bench test to apply a high power signal (even slowly increased) is likely not going to make it hop. You will find that I stated this last year when we discovered an issue pertaining to having an on-board 2.4GHz video camera. If that camera is activated remotely and is on the same range of frequencies (occupying 4 of the 16 available frequencies) as the XtremeLink, there is no question that there will be a problem. The system will not hop in this case, even though there is a possibility of hopping to a frequency far enough away. But, if the video camera is high powered (500mw or more), it won't matter what you do as the entire noise floor is completely saturated. You will find that NO 2.4GHz radio system will work in this condition. Lower power video cameras can be made to work with our system by making a change to the hopping to include instant noise saturation, and *if* there is an open channel. In practical testing for the last 2 years, we have never seen this occur without it being an on-board 2.4GHz device.

While in Germany, we discussed the frequency hopping issue along with Graupner in a meeting with the technical director of the German equiv. of our AMA. "Dieter" agreed that a simple single band noise saturation test is no where near the condition that we fly our aircraft in, and that unless you have a high power device sitting directly on the receiver, there is nothing available short of Nexrad radar that can cause the level of interference necessary to cause a lock out condition. In Dieter's test, it took a 20db, 100% duty cycle CW wave, using a 15db gain directional antenna nearly touching our receiver antenna, for a failsafe condition to occur. To get this power level while flying a model would require extremely high power levels. Wifi, baby monitors, etc. can not even come close to generating this type of power. We agreed with Dieter when he mentioned that the entire noise floor being elevated is the only real danger for 2.4GHz R/C, and that affects every 2.4GHz system made. Hopping to a non-existant frequency is not going to do you any good. If a 2.4GHz device supports spread spectrum technology, it could be high power and in close proximity. It is only carrier based devices that could every present a problem. A 500mw DX7 transmitter on the same frequency as our 100mw system play nicely together, even when the antennas are taped together and range checked. Although the noise floor goes up, there is no "noise" if the spread spectrum encoding is working. The data gets through with no problems.

How fast can we hop? If you listen to the experts that would like to believe they know our proprietary product better than we do, we can't hop fast. Our system is capable of hopping every single frame, which is all that matters. But, in reality our hardware can change to a new frequency every 350us. However, FCC/ETSI/IC rules clearly state that unless you are hopping on 15 or more frequencies, your maximum hop rate can not be any faster than once every 400ms. We only have 12 channels available to us, so we are not allowed to hop any faster than once every 400ms. Some have been confused about the FASST's FCC ID being DSSS instead of FHSS. They simply hop within the specified time, making them legal. While in Germany, there was a lot of speculation about the Spektrum's hopping being illegal. The Spektrum supposedly does not really "lock on" to 2 frequencies, but rather transmits one time on each frequency separately with the single antenna, thus hopping on only 2 channels, and faster than once every 400ms. We have not really looked into this ourselves, so we don't know if it is true.

So, our system does in fact do what it is advertised to do. Is it "bullet proof"? No way... NOTHING is bullet proof, not even a direct hard line to the aircraft. It is extremely arrogant to believe a system is infallible as these are electronic devices which can fail. We believe that we still have the best system available. We have the only system that actually knows what is going on during flight, knowing when data is not received and having that data re-transmitted when it isn't. We think that is a far cry from reporting a 'fade'. Our electronics are built by a company with every ISO certifiication available, and each piece is x-rayed, optically inspected and compared via computer, and hand tested prior to packaging... all in the U.S.A.

What are our future plans? We will be changing our code to make the receiver boot-up less sensitive to the noise floor. This is why sometimes the LED flashes red on both the transmitter and receiver after powered up (requiring a power cycle of the receiver). Some equate this to losing the binding which really is not be possible. We will also be adding a new hop condition (when possible) for immediate saturation of 2.4GHz noise to accomodate the on-board remotely activated 2.4GHz video cameras.

Some have asked about the ID system we use. We actually pay for IEEE certified "MAC" addresses, like you would see on the Internet. Each 64 bit address is unique (never repeating). This gives us 2^64 possible ID codes that are locked into protected flash ROM, guaranteeing that we will never have a case where two transmitters could control the same aircraft.

Based on the number of systems sold to date and the average amount of flying done by a modeler on any given weekend, we now have millions of successful flights by our customers. Compared to the number of issues reported, we believe this number speaks volumes for the reliability of this system.
 
@Guido01: We gaan toch niet de hele discussie weer herhalen hoop ik? Lees even de draad door en vraag je dan af wat jouw posting toevoegt.

Er zijn geen ontwikkelingen sinds drie weken geleden, er zijn nog steeds grote twijfels bij zowel IFS bezitters als bij de niet bezitters, niet alleen hier maar ook in Duitsland en de VS. Althans als je afgaat op de info in forums. De tevreden gebruikers die hun mond houden - die hoor je niet :-).

@Pardoez: De niet-bezitters mogen m.i. best een mening hebben over IFS/XPS want een niet-bezitter is soms een potentiële koper die graag wil weten wat de kwaliteit is van de spullen vóór hij zijn geld uitgeeft. En soms heeft de niet-bezitter meer verstand van de techniek dan de wel-bezitter.

Ferro heeft na zijn problemen zijn spullen ingeleverd en is gestopt met IFS. Enkele anderen in deze thread geven aan geen problemen te hebben en tevreden te zijn met IFS. Hoeveel IFS klanten er in Nederland zijn weten we niet.

Graupner en/of Jim Drew heeft bij mijn weten nog niets toegevoegd aan informatieverstrekking om de onzekerheid weg te nemen.

Ieder kan zijn/haar eigen conclusies trekken.

Wie een uitstekend overzicht zoekt van de 2.4GHz stand van zaken inclusief legaliteitsaspecten zou moeten kijken op:

RC-Network Modellbau Magazin - 2,4 GHz-Fernsteuerungen

Weliswaar in het Duits maar er is zoiets als babelfish.

Afgezien van paragraaf 7 Platzzulassung/Aufstiegserlaubnis (zoiets kennen wij niet in NL) is het hele stuk ook voor NL interessant.
 
Laatst bewerkt:
OK, Ik wil ook niet de discussie opnieuw,
het enige geval van Chris daar was ik zelf bij,
maar ik weet haast zeker dat het door de locatie komt,
er gebeuren daar wel meer vreemde dingen,
moet ook zeggen dat ik daar niet durf te vliegen met al dat geweld van 2,4Ghz daar in de lucht.
Ook met de 35Mhz gebeuren daar heel soms gekke dingen.

Moet zeggen op alle andere locaties gaat het geweldig.
Ook op Dordrecht vliegen ze al maanden zonder problemen.
Dus wil alleen maar zeggen dat het mogelijk allemaal wel mee valt met de problemen.
En uiteraard mag iedereen zeker mee praten over dit onderwerp,
alleen wilde ik weten of er nog problemen of crashes waren met iFS. ;)
 
Laatst bewerkt:
OK, Ik wil ook niet de discussie opnieuw, het einige geval van Chris daar was ik zelf bij, maar ik weet haast zeker dat het door de locatie komt, er gebeuren daar wel meer vreende dingen,

Ik ben nu 7 jaar lid op de EMCR, nog geen tikje storing zelf ondervonden, en ik vlieg véél;) Btw, hebben wij elkaar wel eens in real-life gesproken?

Grt.
 
Mogelijk, ik zou het niet weten.
Ik zelf heb met de 35MHz ook geen problemen ondervonden daar, maar ze zijn er wel.
Er zijn er ook wel eens drie tegelijk naar beneden gekomen.
Maar daar gaan we maar niet over door, anders krijgen we dat weer.
Het is voor de rest een prima club en er gebeuren over het algemeen niet veel ongelukken gelukkig,
dus niets ter nadelen van de club.

PS. Ik vlieg ook veel (2x per week, als het weer warmer wordt 5x per week) alleen niet veel op de club,
en dat komt over het algemeen door de afstand en niet door de club hoor.
 
Laatst bewerkt:
De reden, dat ik me een tijdje geleden nogal chagrijnig met dit draadje bemoeide, was dat het toch wel erg op opzettelijke produkt-beschadiging ging lijken, net zoals dat m.i. het geval is op RC-groups. Zoiets vind ik geen pas geven. Nu lijkt het op RC-groups met name veroorzaakt te worden door de aanwezigheid van de software-ontwerper zelf en een beperkt aantal criticasters, maar dan toch. Uiteraard is het wel lef hebben om je op zo'n forum te vertonen, zeker in de tijd dat je nog aan het ontwikkelen bent. De inzichten veranderen dan nogal eens en dat wordt door velen niet begrepen en/of geaccepteerd. Daarnaast moet je ook geen lange tenen hebben en critici óf gericht antwoord geven of niet op ze reageren. Enne tja, arrogant zal JD heus wel zijn. Dat is bij elektronici altijd al zo en volgens mij zijn ICT-ers nog erger (sorry, even testen of er hier ook lange tenen aanwezig zijn ;)).

Laat ik trouwens nog eens de iFS-feiten geven binnen mijn verzorgingsgebied: behalve het reeds eerder opgegeven gebroken antenne-pinnetje (wat onder garantie werd omgeruild) heb ik slechts één ander zendermodule hier bij de servicedienst binnen gehad. Hierbij was men vergeten, dat de zender op ppm geschakeld moest worden, waardoor de led oranje bleef branden. Andere klachten heb ik niet gehoord of gezien, behalve dan wat Alexzzz hiervoor heeft geschreven.

Hoe goed of slecht de resultaten met het iFS systeem zijn, vergeleken met dat van de concurrentie, zal de toekomst moeten uitwijzen. Vooralsnog weet ik daarover weinig concreets te zeggen, behalve dan dat er op basis van de ervaringen geen structurele problemen lijken te zijn. Uiteraard worden er problemen gemeld, vooral op Amerikaanse fora, maar dat gebeurt met de andere systemen ook. De 2,4 GHz is nu eenmaal niet zaligmakend, zoals velen ons vorig jaar wilden doen geloven.

Voor wat betreft de hele discussie over het al dan niet kunnen hoppen van een DSSM-systeem lijkt het mij eerst opportuun om eerst eens de vraag te stellen wanneer dit wenselijk of zelfs noodzakelijk zou zijn. De meesten, waaronder ikzelf ook, zitten opgezadeld met het beeld, dat je van 35 MHz apparatuur hebt: een continue draaggolf op een uiterst smal gebiedje in het spectrum, waarbij elke verstoring in dat gebiedje een model tegen de vlakte kan doen gaan. Jouw zender moet dus in dat gebiedje echt de enige zijn, die daar signalen afgeeft. Dit werkt prima, zolang er aan die voorwaarde wordt voldaan. Bij 2,4 GHz zenders zou je met gemak met een behoorlijk aantal op hetzelfde kanaal aanwezig kunnen zijn, zonder dat je last hebt van elkaar. De zender is dan ook slechts steeds een zeer korte tijd in de lucht en zendt daarbij over een flinke breedte, waarbij de ontvanger 'm altijd wel ergens in dat gebied voldoende kan 'zien'. Er ontstaan pas problemen als het ruisniveau zodanig hoog wordt, dat de ontvanger over alle herrie heen zijn eigen zender niet meer kan vinden. Zo'n situatie zul je op een modelvliegveld niet gauw tegenkomen en als dat wel gebeurt moet je ook niet verwachten dat andere systemen wél blijven werken. Een extreem hoog ruisniveau zal zich namelijk nooit tot slechts één kanaal op deze band beperken en naar verwachting ook niet tot een deel van de band. Er is slechts één uitzondering: als je in je model-met-2,4GHz-besturing een 2,4 GHz zender meeneemt. Hieraan zou gewerkt worden als ik het goed begreep.
Pas als is vastgesteld wanneer zo'n systeem zou moeten hoppen (wat mij betreft liefst zo laat mogelijk), komt de vraag of het daartoe ook in staat moet zijn. Uiteraard moet dat als daarmee wordt geadverteerd, maar dat is dus beslist niet te testen op de manieren, die men op RC-groups beschreef.
 
...arrogant zal JD heus wel zijn. Dat is bij elektronici altijd al zo...
mwaaaa... valt toch mee hoop ik? :) Ik merk vooral problemen bij het erkennen van gemaakte fouten.

Ik volg dit draadje om in de toekomst ook evt over te stappen op de 2.4GHz, met toch een beetje achtergrondinfo. Ook al ben ik 'elektronicus', over de 2.4GHz weet ik niet veel zinnigs te melden, dus ik hou me hier buiten schot ;)

Even tussendoor: begrijp ik het goed dat de IFS modules naast de RF module geïnstalleerd worden? Met andere woorden: kan je een omgebouwde zender (MC19 in mijn geval) ook nog gebruiken op de gewone frequentiebanden? Of moet dan weer alles omgebouwd worden?
Ik zie het nl niet zitten om in een slag 8 ontvangers aan te schaffen...
 
Back
Top