De bouw van een Supra

Hallo Berrie,

Niets dan respect voor jouw project.
Een genot om te volgen en te zien wat je met toewijding kunt bereiken.

En nu vliegen!

Groet,
Gerben
 
Gewoon eng, zo mooi als dit vliegt.
(Berrie stond best wel even op z'n knieën te knikken, hoor...)

P1000213.jpg


P1000214.jpg


P1000233.jpg


P1000251.jpg


P1000292.jpg


P1000298.jpg


P1000300.jpg


P1000302.jpg


P1000304.jpg


P1000306.jpg


P1000308.jpg

Uit de lucht gepakt!

P1000310.jpg


P1000317.jpg


P1000323.jpg


P1000327.jpg


P1000330.jpg


P1000335.jpg


P1000339.jpg


P1000340.jpg


Prachtig, toch!

Dennis zijn Soarmaster:

P1000258.jpg


P1000259.jpg
 
Vincent, bedankt voor het fotograveren. Super hoe de klamme vliegavond is vastgelegd.

Het is geweldig hoe de Supra vliegt! Ik heb er gewoon wakker van gelegen met een smile van oor tot oor!!
 
Proficiat met de eerste vluchten en dat er nog 1000 mogen volgen.
SChitterend gewicht.

Hoe houdt de vleugel het uit bij de lierstarts ? Doorbuiging of nog niks van te merken ?
 
Berrie,

Gefeliciteerd, een heel mooi gezicht die Supra met die dreigende bewolking.
Je zal je vario wel anders moeten instellen om nog de zink gebieden te kunnen waarnemen

Eric
 
Ik glimlach nog steeds en denk met verwondering terug aan wat me gisterenavond overkwam. Wat een zwever! Niet te geloven. Ik blijf de foto's bekijken. (het is gelukkig rustig op mijn werk....)

Morgenmiddag ga ik weer vliegen, eens kijken hoe het gaat als er een windje staat en thermiek is.

@Fotor: Je zal het idd winnen met steken. Er moet nog een mogelijkheid ingebouwd worden tot balasteren van de Supra. Zoals de Supra nu is dan vliegt het met weinig wind geweldig.

@tesnelvoorjouw; De vleugel zag ik gisteren niet buigen. Maar er stond dan ook nauwelijks tot geen wind.

@Eric: De vario laat ik gewoon zo staan. Ik ben er al vijf jaar zo aangewend.
 
Die lach proberen we nog wat verder te rekken.


(Kan even duren voordat de 60mb grote video door youtube is geprocessed)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben sprakeloos, beduust gewoon. Vincent, zoveel werk! Echt geweldig! Heel erg bedankt!
Fantastisch (voor mijzelf) om al de bouwfoto's nog eens langs te zien komen. Wat een klus is het geweest om een Supra te bouwen. De voldoening is onbetaalbaar.

Prop-er, je hebt het "spannende boek" zeer waardig afgesloten! Nogmaals bedankt!
 
Supra-chtig

Berrie, ik kan niet anders zeggen dan "fantastisch" onder de grens van 1400 gram die je je zelf min of meer opgelegd had. Wie had dat gedacht. Ik was onder de indruk van de stijfheid van de vleugel toen ik hem voelde. Bij het filmpje kon je ook geen overdreven doorbuigen zien. Ik vermoed dat er weinig tot geen wind stond,............ maar toch. Zo'n kist zet je natuurlijk ook niet in bij heftige wind. Voor wedstrijdvliegers zou het een mooie kist zijn voor 's ochtends vroeg bij 0 weer.

Ik zou hem graag eens in het echie zien vliegen en ik durf het BIJNA niet te vragen, maar zelf eens vliegen :zon:

Chapeau, chapeau chapeau. Ik was al apetrots dat ik mijn wedstrijdkist net onder de 1900 gram kreeg, een pond lichter is wel HEEL erg veel.

Laat maar weten wanneer je naar het zuiden komen wil :thumbsup:
 
Hoi Fred,

Ik had zelf ook niet gedacht onder de 1400 gram uit te komen. Mijn doel was 1500 gram. Uiteraard was het verborgen agendapunt onder Drela's gewicht uit te komen. (Maar zoiets zeg je niet openlijk)

De stijfheid van de vleugel lijkt dik in orde. Dankzij het gebruik van hoog modulair carbon als capstrips in de ligger. Tijdens de maiden was er idd nauwelijks voelbare wind. Overigens is het niet de buigstijfheid wat problemen zou geven bij het niet halen van de gewenste starthoogtes, maar torsiestijfheid. Een gebrek aan torsiestijfheid doet de vleugel torderen. De vleugel gaat daardoor afremmen en zorgt er zo voor dat je niet uit de start haalt wat er in is.

Ik ga graag op je uitnodiging in om eens bij jullie langs te komen. Ik hecht waarde aan jullie "eindoordeel" inzake vliegeigenschappen enzo. Ik wil nog een soort van eindverslag schrijven waarin ik verder op de vliegeigenschappen in wil gaan. Ik vindt zo'n verhaal schrijven eigenlijk moeilijker dan het bouwen van de Surpa zelf.......

Je mag zeker zelf vliegen. (ik vlieg met "gas rechts", dat vormt misschien een belemmering voor je)

Een van de dingen die ik wil ondervinden is het vliegen met ballast als er een windje staat. Dat heb je nodig om "grond af te vliegen". Zo simpel is dat. Vliegen met nauwelijks wind is een genot. De manier waarop dit vliegt is te omschrijven als "fascinerend". De daalsnelheid ligt, zonder ballast, rond de 30cm per minuut volgens de vario... Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst overdag kunnen vliegen. Helaas speelde het weer hier niet mee. s'ochtends regen, s'middags een zwak zonnetje. Ook de wind trok aan. De luchtopbouw leek stabiel en mede daardoor viel het thermisch nogal tegen. Niet dat ik geen thermiek tegen kwam, maar het was niet sterk. De Supra reageerde onwijs goed op de thermiek. Je hebt maar een zuchtje nodig. Daarnaast kon de ligger getest worden. Wederom nauwelijks iets te zien! He valt ook niet mee om zoiets te zien. Voor je het weet is de start alweer voorbij.

De ballast moet ik nog inbouwen. De ontvanger moet ik zelfs nog vast zetten. De romp is erg krap. Dat inbouwen kost dus wat moeite.

Wanneer we (vliegmaat Meylink gaat dan vast ook mee) naar het zuiden komen weet ik niet precies. Eerst maar eens op vakantie. Daarna kijken we wat het weer doet. Graag neem ik een zaterdag met niet te veel wind. Ik ben benieuwd wat we van jullie kunnen leren. Wij zijn niet van die ervaren hoogstarters en bij een ander thermiekvliegtruuks afkijken is ook niet verkeerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag Berries supra zien vliegen. Wat een prachtig ding. Hij kwam echt superlangzaam naar beneden. Nu met wat ballast woog hij een verschrikkelijke 1700-en-nog-wat gram. Even over de helft van mijn fantasy (3100 gram), maar ook nog eens 20 cm meer spanwijdte. Steken tegen de wind in was niet echt een probleem. Als er een bel was (waren er helaas niet veel) spoot de supra omhoog. Berrie had de gepaste omschrijving: "Hij vliegt als een grote DLG". Klopt wel. Erg mooi om hem te hebben zien vliegen.
De dag eindigde wat minder, maar dat verhaal laat ik aan Berrie over.
 
Air crash investigation

Ja, het was een dag met hoogtepunten en dieptepunten. De punt zat op het eind erg diep ;)

Het was de eerste dag dat ik eindelijk echt eens thermiek zou kunnen vliegen. Om tegen de wind in te kunnen vliegen was er 400gram lood in gelegd. De eerste vlucht pakte de Supra op zo'n 38 mtr hoogte (vario) een bel en vloog die tot zichtgrens uit. De zichtgrens lag niet erg hoog vandaag. Het was erg heiig. Het is lastig te omschrijven hoe dit thermiekt. Moet je gewoon meemaken zoiets. Steken viel me helemaal niet tegen. Er stond best een redelijk windje. De speedstand doet zijn werk en de ballast helpt de Supra vooruit te duwen.

De hoogtestarts gingen steeds beter. De Supra kegelt zowat stijl naar boven direct na de start. Wat je niet moet doen is deze verticale stand vast houden en tegelijk de lier maar laten trekken....... Want, helaas, de rechterhelft van het middenpaneel bleek niet tegen deze lompe actie bestand. De vleugel knakte en 13 maanden werk dwarrelde naar beneden. Zuur. Maar het onvermijdelijke risico als je dit soort dingen maakt.

Wat plaatjes:

68548b98f742727d.jpg


68548b98f740a13b.jpg


Het middenpaneel, de romp en de V-mount zijn kapot. De rest is gewoon bruikbaar. Het wordt misschien wel lastig om de oude romp uit de staartboom te krijgen. Maar dat is nog het minste probleem.

Ik heb in ieder geval weer een hobbydoel voor deze winter. (daar zal ik jullie nu maar niet meer mee vermoeien)

Maar goed, Fotor, ik heb je Fantasy zien vliegen en die doet het puik. Daar heb je nog heel lang plezier van. (Als je hem heel houdt...)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar goed, Fotor, ik heb je Fantasy zien vliegen en die doet het puik. Daar heb je nog heel lang plezier van. (Als je hem heel houdt...)
Ik ben al een keer door het oog van de naald gegaan.... Ik ga mijn best doen!

Het was een erg vervelend gezicht om zo'n mooi vliegtuig naar beneden te zien dwarrelen. Je voelt je wat hulpeloos. Maar ja, het is nu eenmaal onderdeel van onze hobby. Ik weet nog goed het moment dat ik mijn eerste serieuze crash had, oeioeioei :mad:. Maar het went wel een beetje (hoewel ik het daarna niet veel meer heb meegemaakt).
Heel veel succes met opknappen. Ik heb nog even geen zin om het blaster kielvlak weer goed te krijgen (jullie moeten de windvaan nog wel rechtzetten ;)).
 
het is altijd jammer dat zulke dingen gebeuren, hij lijkt soms of dit alleen bij de mooie kisten gebeurd.
ik heb zelf 3 zwevers één onogelijk ding van ik denk wel 25 jaar oud, hij ziet er niet uit maar vliegen doet ie goed en nog nooit gecrasht.
maar ook een prachtige asw 28 van 4 meter welke op dr maiden crashte.
ach ja shit happens en gewoon weer opbouwen dat spul, het hoord er gewoon een beetje bij denk ik
sucses met de reparatie.

groeten Gertjan
 
Bugger. Echt balen, Berrie. Snap nog niet helemaal wat er nu mis is gegaan.

Wat je niet moet doen is deze horizontale stand vast houden en tegelijk de lier maar laten trekken.......

Bedoel je misschien vertikaal?

Ik vind het knap dat je zo'n sterke vleugel kan overbelasten. Die lier is wel een echte beul hoor, met die speciale overbrenging er op.

Bij elke crash moet ik denken aan het razend interessante verhaaltje van Keith Shaw:

Bron: The Future is Electric

When I was flying free flight, in the 50's, we had an old adage; look at what didn't break in a crash and then LIGHTEN that. It must have been too strong, and so too heavy, or it would have broken along with everything else. It sounds funny, but it's something to keep in mind.

(Niet helemaal waar natuurlijk, maar gaat om de gedachte.)

Hopelijk valt de winter vroeg dit jaar...
 
Dag Berrie, mijn respect voor de bouw en vliegeigenschappen !
En mijn medeleven voor wat gebeurde.

Ik heb niet alle postjes gelezen, maar heb jij minder "constructie-sterkte" gebruikt dan M.Drela voorschrijft?

Het is geen troost maar de eerste productie Supra's van Vladimir faalden op meerdere vlakken, en zelfs na alle verbeteringen wist Daryl Perkins de constructie te overtreffen. Je bent in goed gezelschap.

Misschien moeten we voor een F3J lierstart toch de minimum aan 1,9 kg (vliegklaar) aan materiaal hebben om van een marge te genieten?

Veel moed, Jurgen.
 
Dag Berrie, mijn respect voor de bouw en vliegeigenschappen !
En mijn medeleven voor wat gebeurde.

Bedankt, ik waardeer jullie medeleven.

Ik heb niet alle postjes gelezen, maar heb jij minder "constructie-sterkte" gebruikt dan M.Drela voorschrijft? .

Mijn ligger is ietsie smaller. Maar ik heb het nagerekend en het moest, voor de gegeven belasting, gewoon kunnen.

Overigens heb ik de lier echt hard aan de Supra laten trekken op ondeugdelijke wijze.

@prop-er; Inderdaad stond de Supra verticaal ipv horizontaal.

Het is geen troost maar de eerste productie Supra's van Vladimir faalden op meerdere vlakken, en zelfs na alle verbeteringen wist Daryl Perkins de constructie te overtreffen. Je bent in goed gezelschap..

Ik ga mijn ligger ook "verbeteren". Maar eerst ga ik het restant van de ligger aan een sterktetest onderwerpen voordat ik als een wilde een nieuwe in elkaar plak. M. Drela geeft het maximaal moment in de ligger aan in zijn ontwerp. Daarmee kan ik dus een gewicht uitrekenen welke ik aan het uiteinde van ligger ga hangen. Eens kijken wat er gebeurt en wanneer de ligger dan breekt. De ligger snij ik vanavond uit het middenpaneel. Ook denk ik er over om het op RCgroups in de groep te gooien. Het is een interessant onderwerp.

Alle andere bruikbare delen zijn nu uit de vleugel gesneden. Een morbide karwei als je met veel liefde de vleugel eerst in elkaar hebt gezet....


Misschien moeten we voor een F3J lierstart toch de minimum aan 1,9 kg (vliegklaar) aan materiaal hebben om van een marge te genieten?.

Nee. Dat zou betekenen dat er ruimte is voor 550 gram extra carbon. Waar wil je al dat carbon laten?

Dat neemt niet weg dat de construcitie zoals die nu is niet teveel marge heeft. Bedenk bij dit alles dat ik mijn ligger helemaal zelf heb gemaakt. Dus geen kant en klare capstrips heb toegepast. Deze laatste zijn ongetwijfeld beter van kwaliteit.

Ik twijfelde eigenlijk al in post:

[43432] de-bouw-van-een-supra-9

aan de kwaliteit van de capstrips. Uit destructief onderzoek zal moeten blijken waar het fout gegaan is.

Veel moed, Jurgen.

Dank u. Inmiddels gaat het wel weer met me..... Ik was wel een nacht en een dag van slag.

Nu maar weer er vol tegenaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top