Zo, na lange tijd van radiostilte (intussen veel andere dingen gedaan), is het er toch eindelijk van gekomen. Eerste vlucht met de Kontronik electro-aandrijving:
Een paar gegevens voor diegene die geïnteresseerd zijn:
- totaal gewicht: 18.1 kg (incl accu's)
- Aandrijving Kontronik KSG met Pyro 48 L (480kV)
- vertraging 1:4
- Accu's 2x6S (dus 12S) van 4500mAh. (2P parallel, dus 9000mAh).
- Prop: Ramoser Varioprop 26.1" x 19" spoed (verstelbaar), bladvorm type D.
- Max ingesteld toerental (tijdens het vliegen) 4000 rpm.
Ik heb e.e.a. van te voren gemeten met een amper-tang en vergeleken met de berekeningen volgens eclat op de site van Kontronik. (
https://www.ecalc.ch/motorcalc.php?kontronik). Daarbij heb ik de volgende grafiek gemaakt. Ik heb ook met 14S (1P, 5000mAh) gemeten, maar niet mee gevlogen.
Uit de telemetrie bleek het stroomverbruik tijdens het vliegen wel wat lager te zijn zoals verwacht, bij "volgas" (4000rpm) zat ik rond de 58A. Totale vlucht was ongeveer 7-8 minuten. Na de vlucht de accu's weer opgeladen en er moest 3000mAh per accu in, dus ik zat op 2/3 van de accucapaciteit.
Wat er nog te doen valt?..... genoeg. Allereerst de snelheid, die lijkt wel schaal, maar mag wat meer zijn. Ik denk de spoed te verhogen en ook het toerental wat omhoog te brengen. De prop mag 7900rpm volgens Ramoser, maar eigenlijk wilde ik met laag (4000) toerental vliegen, omdat me dat wat mooier lijkt. Verder duidelijk te zien, dat ik expo op het hoog moet instellen, was 0%. Heb die inmiddels op 35% gezet. Dan nog wat kleinigheden.
Hopelijk blijft het weer nog zo goed, anders wordt het lang wachten tot het voorjaar....

.
Groeten
Roel