Bouwverslag 1995 Spitfire mkIX rebuild

Schitterende kist, prachtige foto!!!!!

img_2533-jpg.446115
 
In het buitenlicht is het net echt! geweldig resultaat:) ben benieuwd naar de vorderingen met de ''vleesmolen''.

Mvg,

Bart
 
Thx Bart. Intussen al heel wat gedaan. Motor en uitlaat zijn er uit. ook de servo's achter de cockpit heb ik eruit gehaald en plaats ik naar voren. ten eerste voor de balans, maar ook omdat ik er veel makkelijker bij kan en niet altijd door het luikje hoef te frunniken.
De Kontronik KSG past er in de lengte exact op! ik heb het spant dus niet hoeven verplaatsen of opvullen. Dat is mazzel hebben.

20210718_153944.jpg


De regelaar heb ik op een aparte houder onder de motor in de luchtstroom geplaatst.

20210718_153936.jpg


Verder heb ik nieuwe uitlaatjes gemaakt. getekend in Fusion en op de 3D printer gemaakt in PLA. Geprobeerd de lasnaad eenbeetje weer te geven, maar dat zal wel wegvallen na het spuiten.

20210718_154035.jpg


12 stuks na een paar dagen printen, 6 links, 6 rechts.

20210718_154014.jpg


De file voor de uitlaten heb ik ge-upload op Grabcad:
https://grabcad.com/library/spitfire-mkix-fishtail-exhaust-stack-scale-1-4-3-1

groeten
Roel
 
De uitlaatjes heb ik op plaatjes gelijmd en gepast in de romp. Dan een eerste laag spuitplamuur erover.
20210801_141748.jpg


gevolgd door zwarte lak...
20210801_144001.jpg

(ja,... hittebestendige lak,... het zijn per slot van rekening uitlaten:koud:)

Dan met behulp van drybrushtechniek een steenrode kleur erop gezet:
20210804_201753.jpg


en met dezelfde techniek wat licht grijs aan de openingen aangebracht:
20210804_213216.jpg


Zal best nog veel beter kunnen, of anders, maar daar heb ik even geen geduld meer voor.

Ziet er zo wel best uit; (de rest komt vanzelf wel door het gebruik...hahaha)
20210804_215713.jpg
 
Wow, die aluminium look is echt waanzinnig! Sowieso de hele restauratie is petje af!
Ik denk er over om mijn 1m span foamy Parkzone Spitfire Mk IX daar ook mee te bekleden.
Mijn Spit begint na 9 jaar behoorlijk wat slijtage te vertonen en wat stijfheid te verliezen, misschien dat dit er nieuw leven in kan blazen.
De te bekleden panelen zijn klein, dus ik heb geen grote brede rol nodig.Een paar rolletjes van dat spul van de bouwmarkt moet de truc wel doen.
De goedkoopste rollen hebben het dunste aluminium. Gunstig!
Ik heb veel gewicht bespaard door het complete landingsgestel te verwijderen aangezien er alleen buikschuivers mogelijk zijn met dit model bij mijn club (gras, en de wielen staan te ver naar achter). Dus dat bespaarde gewicht kan ik weer besteden aan de alu bekleding. Wel goed het CG in de gaten houden!
Morgen maar eens langs de bouwmarkt...
Bedankt voor je verslag, ik heb er van genoten!
 
graag gedaan. Veel plezier en succes met je parkzone spit! p.s. let op het gewicht! de folie is zeker zwaarder dan normale solarfilm.! en de folie die ik gebruik heeft alles plaklaag dus, die moet jook eerst even testen.
Let ook op, het dunste aluminium scheurt het makkelijkst bij het oprekken over een ronding. dikker aluminium geeft namelijk meer contractie en dus rek.
 
Zo, na lange tijd van radiostilte (intussen veel andere dingen gedaan), is het er toch eindelijk van gekomen. Eerste vlucht met de Kontronik electro-aandrijving:


Een paar gegevens voor diegene die geïnteresseerd zijn:
  • totaal gewicht: 18.1 kg (incl accu's)
  • Aandrijving Kontronik KSG met Pyro 48 L (480kV)
  • vertraging 1:4
  • Accu's 2x6S (dus 12S) van 4500mAh. (2P parallel, dus 9000mAh).
  • Prop: Ramoser Varioprop 26.1" x 19" spoed (verstelbaar), bladvorm type D.
  • Max ingesteld toerental (tijdens het vliegen) 4000 rpm.
Ik heb e.e.a. van te voren gemeten met een amper-tang en vergeleken met de berekeningen volgens eclat op de site van Kontronik. (https://www.ecalc.ch/motorcalc.php?kontronik). Daarbij heb ik de volgende grafiek gemaakt. Ik heb ook met 14S (1P, 5000mAh) gemeten, maar niet mee gevlogen.

Graph 12S.png


Uit de telemetrie bleek het stroomverbruik tijdens het vliegen wel wat lager te zijn zoals verwacht, bij "volgas" (4000rpm) zat ik rond de 58A. Totale vlucht was ongeveer 7-8 minuten. Na de vlucht de accu's weer opgeladen en er moest 3000mAh per accu in, dus ik zat op 2/3 van de accucapaciteit.

Wat er nog te doen valt?..... genoeg. Allereerst de snelheid, die lijkt wel schaal, maar mag wat meer zijn. Ik denk de spoed te verhogen en ook het toerental wat omhoog te brengen. De prop mag 7900rpm volgens Ramoser, maar eigenlijk wilde ik met laag (4000) toerental vliegen, omdat me dat wat mooier lijkt. Verder duidelijk te zien, dat ik expo op het hoog moet instellen, was 0%. Heb die inmiddels op 35% gezet. Dan nog wat kleinigheden.
Hopelijk blijft het weer nog zo goed, anders wordt het lang wachten tot het voorjaar....:(.

Groeten
Roel
 
Laatst bewerkt:
Mooi om te zien dat het gelukt is met de elektro aandrijving.
Ook leuk dat er nog een oude Spitfire vliegt.
44 Jaar geleden heb ik deze spit getekend en een prototype gebouwd. Samen met Walter Tonnecker hebben we de mallen gemaakt en een kleine serie modellen gemaakt voor de verkoop.
Walter zei toen dat we met dit model jaren vooruit konden.
Nooit gedacht om na 44 jaar de Spit nog vliegend te zien.
En dan ook nog zo een schitterende Spit als die van Roel.
 
Is er een manier om deze video iets groter dan een postzegel te bekijken? Staat die ergens op Youtube of Vimeo? Ik wil niks missen van dit juweeltje.....
 
Gefeliciteerd met de “re”maiden maar nu electrisch, ziet er goed uit![emoji106][emoji6]
 
Is er een manier om deze video iets groter dan een postzegel te bekijken? Staat die ergens op Youtube of Vimeo? Ik wil niks missen van dit juweeltje.....
.....wordt aan gewerkt... (Video bewerken is niet mijn sterkste kant en heeft de laagste prioriteit)
Staat op ook op Vimeo
 
Back
Top