4takt brandstof in 2takt motor

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een 7.5cc 2tak motor te laten lopen of 4 takt brandstof en wat de evt gevolgen hiervan zijn voor de 2 takt motor?
Mijn andere motoren zijn saito 4takt en ik heb er nu een toestelletje bij met een 2 takt motor en ik heb natuurlijk alleen 4takt brandstof.
Ik heb natuurlijk zo 2takt brandstof gehaald dus dat is het probleem niet.
Mocht het niks uitmaken dan hoef ik maar een kan brandstof mee te nemen naar het veld.

Gr Patrick
 
Ja hoor dat kan prima. In de viertaktbrandstoffen zit hooguit wat meer olie, meestal rond de 20%, maar daar loopt een tweetakt ook prima op.

Bv. de Hobbyin klotz brandstof is gewoon prima geschikt voor beide motortypes. Coolpower vliegtuig/heli/enz, allemaal geschikt.
 
Ja hoor dat kan prima. In de viertaktbrandstoffen zit hooguit wat meer olie, meestal rond de 20%, maar daar loopt een tweetakt ook prima op.

Bv. de Hobbyin klotz brandstof is gewoon prima geschikt voor beide motortypes. Coolpower vliegtuig/heli/enz, allemaal geschikt.

Ik vlieg met de 4takt van hobbyinn maar dan met de MA 10

Gr Patrick
 
Kun je prima voor je 2takt gebruiken. Zal hooguit wat meer rommel opleveren, simpelweg omdat er 20% olie inzit.
 
2-takt lust ook nitro. Het enige waar je op moet letten is olie-percentage. 4-takt doorgaans minder olie.
Motor moet wel opnieuw af(bij)gesteld worden.
 
4 takt brandstoffen zou theoretisch idd minder olie in moeten zitten, maar in de praktijk zitten in alle modelbouw 4-takt brandstoffen juist meer olie.

Een OS .46FXi tweetakt doet het bv. prima op een coolpower vliegtuig waar 14% olie inzit, maar een Saito FA82a vind dat niet lekker, die wil meer olie.

Sowieso, als hobbyin je brandstofleverancier is, maakt het geen moer uit, want Dennis mixt alleen op 20%, wil je minder olie zul je er echt om moeten zeuren... dus als je daar vier of tweetakt brandstof haalt en dezelfde olie kiest, krijg je gewoon dezelfde brandstof.
 
Ja hoor dat kan prima. In de viertaktbrandstoffen zit hooguit wat meer olie, meestal rond de 20%, maar daar loopt een tweetakt ook prima op.

Bv. de Hobbyin klotz brandstof is gewoon prima geschikt voor beide motortypes. Coolpower vliegtuig/heli/enz, allemaal geschikt.

confused.gif


ehhh.......een 2 takt wordt via de benzine met een speciale 2takt olie gesmeerd, een 4 tact wordt gesmeerd door olie wat in het carter of reservoir zit, hetzij door spatsmering of door een pomp.
Het kan dus wel degelijk kwaad om 4takt benzine in een 2takt te mikken en kan een vastloper veroorzaken.
 
Onze motoren lopen niet op benzine. Het zijn geen brommers.

Er is niet zoiets als '2-takt' olie of '4 takt olie' in de modelbouw. Modelbouwmotoren worden niet gesmeerd door olie in het carter of reservoir, maar door de olie die in de brandstof zit.

Als je niet weet waar het over gaat, zeg dan niets ;)

Kijk bv. eens op de site van Morgan Fuels, makers van Coolpower.

http://www.morganfuel.com/cp_blends.htm

Daar zie je dat in de viertakt-blends in bijna alle gevallen meer olie zit, van hetzelfde type als in de tweetakts. De 'Aero' blends (2 takt vliegtuig) zitten allemaal rond de 17% hoog-viscose, de viertaktbrandstoffen (pattern pro) allemaal rond de 20% hoog-viscose.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
'Onze' 4-takkers lopen op mengsmering. Smering vindt plaats d.m.v. olie die zuigerveer van cylinderwind schraapt, of die door compressie tussen zuiger en cylinderwand naar beneden wordt geperst.
Je hoeft niet bang te zijn voor vastlopers.
 
een 2 takt wordt via de benzine met een speciale 2takt olie gesmeerd, een 4 tact wordt gesmeerd door olie wat in het carter of reservoir zit, hetzij door spatsmering of door een pomp.
Nee, misverstand, niet de manier van smeren bepaald of het een
tweetakt of viertakt is.

Een twee takt maakt een complete arbeidsslag in twee slagen één omhoog en één naar beneden, samenpersen & aanzuigen -> verbranding & spoelen.
Er zijn geen kleppen aanwezig.


Een viertakt maakt vier slagen voor een complete arbeidsslag. Aanzuigen -> samenpersen -> verbranding -> afvoeren. Dit gaat door middel van kleppen.

Dat maakt het verschil.

Niet de manier van smeren.

Natuurlijk is het zo dat de meeste 4 takts inderdaad gesmeerd worden
door door een olie pomp of oliespatbad.

Echter niet bij methanolmotoren in de modelbouw, daar worden, zowel
2 takts als 4 takts gesmeerd door olie schraapsel van de veer welke zich langs de zuiger wand beweegt.

Let wel, pas op met het gebruik van ricinesolie (wonder olie), bij viertakten
voor je het weet zitten je kleppen vast, door het welbekende residu.

Syntheten geven doorgaans geen problemen.

J.
 
Laatst bewerkt:
Niet noemenswaardig in elk geval.

Ik heb geexperimenteerd met het opvangen van wat er uit de carterontluchting komt bij een Saito, met als idee dat daar olie uit zou komen wat de boel vervuilde, het resultaat: nul, nul niets. De troep komt uit de carburateur en de uitlaat bij een Saito.
 
Zit er uberhaupt geen olie in het carter van een 4T modelmotor?

Nee, hooguit vettige onderdelen, piston, krukas e.d.

Je zult ook geen oliepijlstok of kijkglas vinden op deze motoren.

Deze kleine viertakts zijn klein en draaien erg op erg hoge toeren.
Er is te weinig materiaal, of (lucht)koeling om de warmte af te voeren.

Derhalve moet er toch olie aan de brandstof worden toegevoegd.
En als er dan toch olie doorzit, dan maar gelijk smeren via zuigerveer
en cylinderwand. Geeft koeling en afdichting.

Daarom hebben modelmotoren van geringe afmetingen geen oliecarter.
(scheelt ook nog eens in gewicht).....

Johan
 
Even voor de volledigheid:

KAVAN 50 cc FOUR CYCLE TWIN
The FK50 is the only model engine made with a "wet sump" oil system with an internal oil pump.
The lowest or no oil content glow fuel can be used resulting in the best possible combustion mixture.
kavan.jpg
 
Juist daarom schreef ik "van geringe afmetingen" men kan natuurlijk
prima een viertakt van 50cc ontwerpen die schone methanol lust
en een carter met olie heeft...

Waarvan akte....

:)


Johan
 
En uiteindelijk is het helemaal de vraag niet.. de vraag is of een 2 takt 7.5cc ook op viertakt methanolbrandstof kan lopen ;)
 
Nou het antwoord is dus dat dat kan en je motor er prima op zal lopen. Enige gevolg is dat je wat meer olie-uitstoot uit je uitlaat zal hebben, tov. bv. de earo blends coolpower.

Zou je tweetakt brandstof gaan halen bij Hobbyin (dus geen coolpower) zou het al helemaal niet uitmaken, daar dat gewoon exact dezelfde brandstof is.

Dus gewoon 1 tank brandstof mee naar het veld ipv 2 en lekker vliegen.. het is op z'n hoogst beter voor je motor dan slechter.
 
Dus gewoon 1 tank brandstof mee naar het veld ipv 2 en lekker vliegen.. het is op z'n hoogst beter voor je motor dan slechter.

Ik meng al meer dan 10 jaar standaard 20% olie voor de tweetakt methanolmotoren, gaat perfect hoor:)
 
Echter niet bij methanolmotoren in de modelbouw, daar worden, zowel
2 takts als 4 takts gesmeerd door olie schraapsel van de veer welke zich langs de zuiger wand beweegt

J.


niet helemaal Juist Johan,

wat betreft de 4t heb je gelijk, maar de 2takt word via het carter gesmeerd, brandstof gaat via de krukas in het carter, waneer de zuiger neerkomt duwt hij de brandstof via de spoelpoorten in de cilinder waarna het(na ontbranding) via de uitlaatpoort weer weg vloeit, immers een abc motor heeft geen veer, derhalve ook geen smering via de wand.

en de 4t word ook via de klepstelen gesmeerd, niet enkel via de wand
 
Back
Top