en mijn conclusie is dat dat door wonderolie komt, omdat a) een toonaangevende fabrikant van heli's zegt geen wonderolie te gebruiken
Dit is de crux van de discussie. Ik zeg niet dat je perse wonderolie moet gebruiken, van mij hoef je niet. Er zijn ook prima brandstoffen te mengen of te verkrijgen waar totaal geen wonderolie inzit.
Het punt is dat jij aangeeft dat je wonderolie
niet moet gebruiken, en daar oneigenlijke argumenten voor gebruikt. Ik leg niemand wat op, je moet het zelf weten, uiteindelijk maakt het niet uit, als het totaalpakket van je brandstof (nitro + methanol + olie) maar goed is. Jij zegt daarentegen heel stellig 'gebruik geen wonderolie'.
Ik spreek je ervaring niet tegen. Als jij last had van koolaanslag in je uitlaat, dan had je dat. Jij stelt heel stellig dat dat
moet komen door wonderolie en veroordeelt daarom elke brandstof met wonderolie.
Terwijl het niet perse aan de wonderolie moet liggen, maar aan de samenstelling van de brandstof in z'n algemeen. Kennelijk had je een slechte samenstelling brandstof. De stap van 'slechte samenstelling brandstof' naar 'dat moet door de wonderolie komen' is te ver, die kun je niet zomaar zetten.
Die speciaalzaak verkoopt tegenwoordig brandstof waar dus een soort wonderolie inzit.
De fabrikant kan z'n eigen redenen hebben, punt is dat er meerdere (ook toonaangevende) fabrikanten zijn die dat advies
niet geven. Punt is ook dat er
tegenwoordig heel veel mensen probleemloos vliegen met een brandstof waar ook een wonderolie aan toegevoegd is.
Dat je met Tornado brandstof die ervaring had, in het verleden, neem ik zondermeer van je aan. Je trekt die ervaring echter door naar de hedendaags beschikbare brandstoffen en daar is die niet voor van toepassing.
Coolpower, Wildcat, Tornado, Quartel, Hobbyin (ongeacht oliekeuze), allemaal brandstoffen die zonder probleem gebruikt kunnen worden, ook in heli's.
Sorry, maar mij ontgaat het een beetje....
Anderen lezen dit ook. Die gaan speciaal op zoek naar brandstof zonder wonderolie. Allemaal krijgen ze goede ervaringen met het mengsel zonder wonderolie, wat ook niet raar is, omdat wonderolie niet strikt nodig is.
Die gaan (dus) weer verder vertellen dat er geen wonderolie in je brandstof mag zitten, en voor je het weet is er weer een religie bijgekomen.
Terwijl het helemaal niet uitmaakt of er nu wel of niet wonderolie inzit. Met de meeste brandstoffen die je kunt verkrijgen, kun je probleemloos vliegen, ook met een heli, ongeacht of er nu wel of niet (degummed) wonderolie als additief inzit. Zolang je van een fabrikant de juiste mix gebruikt,
hoef je geen problemen te ondervinden. Elke brandstof heeft voor- en nadelen, maar de meeste zijn gewoon bruikbaar.