Aanpassen Mercedes Arocs 4151 8X4 voor hydrolische kraan en afzetcontainer

Hoi stef , het is niet heel goed te zien , maar je opbouw begint wel ver achter je cabine lijkt het.

Je zou kunnen overwegen een bijvoorbeeld servonout moter met vertraging te plaatsen in plaats van de tamiya bak. Voordelen zijn . Het rijd velemale aangenamer en rustig en minder geluid. En je kan het frame van je haakarm korter op je cabine plaatsen.

Dan hoeft wellicht een 3e as ook niet. Succes.

Mvg bertus

Inderdaad de opbouw begint ver omdat er een Lesu laadkraan ( moet nog binnen komen bij Wetronics) moet tussen komen en daarvoor een 7 tot 8 cm nodig is. Het chassis moet inderdaad nog verlengd worden in een volgende stadium. de derde as was een ideetje waar ik nog zal zien als dit inderdaad nodig is en ook een beetje voor het zicht... Uw opmerking omtrent de servonout moter met vertraging neem ik zeker mee, misschien wordt het tussenstuk daarmee vlakker wat de montage van de kraan gemakkelijker zal maken. Groetjes

Terug stukje bijgewerkt, het chassis moet 6 cm worden verlengd is nu duidelijk geworden. Een derde as is dus niet van toepassing, maar misschien de achterste twee wielen achteruit plaatsen zou mooier zijn qua verhouding en dan komt er ook meer plaats vrij om de oliereservoirs te plaatsen tussen de voorwielen en de achterste wielen.

IMG_35451.jpeg

Dat achteruit plaatsen lijkt me wel nodig ja, want als je gaat kiepen met een volle bak, dan zal het hele chassis achterover gaan denk ik; trouwens, tijdens het afzetten van de volle container ook wel, schat ik.
En zoveel werk is dat nu ook weer niet, en je hebt alleen een wat langere cardanas nodig, of je verlengt de bestaande as met een stukje passende alu buis, er tussen gelijmd.
Cor

Misschien had je in het begin al langere chassis kunnen maken rekening houdend met het afzet systeem en ruimte om de kraan te monteren en cabine.
Ik bedoel hiermee gaten aftekenen op 1 meter chassis delen, nu moet je je chassis verlengen en langere cardanas monteren.

Ja Marceline, je hebt volledig gelijk dank voor je opmerking. Maar ik had me een Arocs Mercedes 1451 chassis aangeschaft en acheraf kom je inderdaad tot zo'n ontdekkingen. Eerst was ik van plan een Lesu chassis te gebruiken, maar dit bestaat niet in kit en zomaar aankopen is nu niet bepaald bouwen hé. Het blijft plezant aanpassingen te doen en uit te denken.

Dank u Marceline voor de tekening van de LS-Z0031 van Lesu. Die was het inderdaad dat ik eerst ging kopen maar die bestaat niet in kit. De tekening heb ik van de webside van Wetronic maar die van u is veel scherper en de afmetingen zijn leesbaarder. Intussen heb ik het chassis uitgelengd met 7,5cm en is nu dezelfde afmeting als de Lesu. Een foto komt er nog aan, de verlenging komt in het midden. De derde as met stuurinrichting met apparte servo heb ik overwogen, maar de afmetingen ervoor waren moeilijk te verdelen omdat er nogal wat oliereservoir en sturing bij komt kijken en ik de plaats midden chassis heel goed zal kunnen gebruiken. Het is ook niet mijn bedoeling veel rond te rijden, het bouwen is mijn grootste genot. Een tijd terug heb ik een Defender van Traxx gebouwd en ja de batterij twee maal opgeladen en nu op rust opgeborgen.

Ik blijf maar rondjes draaien. Het chassis heb ik langer gemaakt zoals is te zien op de foto, maar nu blijkt de kraan (die intussen is geleverd) geen 68,5 mm breed te zijn maar een stuk meer. Er zijn wel twee extra stempels bij voor achteraan dus kan ik het container chassis iets meer naar achter opschuiven zonder veel gaten bij te boren.
Maar om chassis van de kraan op het truckchassis te monteren zit de lange stuuras nu ok nog in de weg... Intussen heb ik bij Wetronic de scaleclub kabine opbouw gekocht waar de stuurservo op de zijkant kan gemonteerd worden en de batterij in de cabine kan. Dus de ganse stuurinrichting er afgehaald. Nu kom ik ook nog tot de vastelling dat de geluidsmodule sfr-1 niet in de kabine kan. Heeft er iemand een idee voor het sturen van de twee voorste assen? Er is bitter weinig info over te vinden.

Ik weet niet of je op de een of andere manier gebonden bent aan de plaats van de stuurservo, en of je het sturen met 1 of 2 servo's wilt bereiken.
Er van uitgaande dat je dat met 1 servo wilt doen, dan zou ik die dwars aan de buitenkant van het chassis plaatsen, tussen de 2 voorste assen in; dan kan je van de kogels op de stuurhevels op de fusee, stangen plaatsen naar de 1ste en de 2e as. Het gaatje van de hevel op servo die het verst van het draaipunt van de servo as af ligt, moet dan naar de eerste as, en een gaatje dichter naar het draaipunt moet dan naar de 2e as. Op die manier gaat de eerste as een grotere wieluitslag krijgen dan de 2e, en dat moet om alles netjes te laten sporen. Een ander punt voor het goed sporen: je moet de spoorstangen van beide voorassen aan de achterzijde plaatsen; gelukkig is het bij deze as erg makkelijk omdat de spoorstangarmen aan beide kanten van de fusee zitten.
Dit heeft allemaal te maken met het zgn Ackerman principe. Daar zou ik me maar eens verder in verdiepen; er staat meer dan genoeg hierover op het forum.
Een omhulsel om die vreemd geplaatste servo kan je altijd nog maken zodat het op een ad-blue tank lijkt of zoiets.
Cor

Laatst bewerkt:
Hoi Stef
Je bouwt een truck die vrij complex is. En dan loopt je tegen diverse probleempje. Mijn advies ga eens naar een besloten rijdag van een modelbouw club neem je spulletjes mee, daar zijn er altijd wel die je willen helpen. ( je wel effe aanmelden en aangeven waarom je komt)
Zoals Cor al aangeeft dat omhulsel voor servo neemt te veel ruimte in. De motor neemt ook te veel ruimte in. De sfr1 kan volgens mij achter de stoelen als er andere motor op zit.

Hallo Stef,
Waarom heb je voor de Tamiya versnellingsbak gekozen, er zijn tal van motor met vertraging oplossingen die minder ruimte innemen. Precies wat Stoomertje al aangaf de motor neemt te veel ruimte in beslag.
Kijk eens bij Wetronic of bij Aliexpress

Ik weet niet of je op de een of andere manier gebonden bent aan de plaats van de stuurservo, en of je het sturen met 1 of 2 servo's wilt bereiken.
Er van uitgaande dat je dat met 1 servo wilt doen, dan zou ik die dwars aan de buitenkant van het chassis plaatsen, tussen de 2 voorste assen in; dan kan je van de kogels op de stuurhevels op de fusee, stangen plaatsen naar de 1ste en de 2e as. Het gaatje van de hevel op servo die het verst van het draaipunt van de servo as af ligt, moet dan naar de eerste as, en een gaatje dichter naar het draaipunt moet dan naar de 2e as. Op die manier gaat de eerste as een grotere wieluitslag krijgen dan de 2e, en dat moet om alles netjes te laten sporen. Een ander punt voor het goed sporen: je moet de spoorstangen van beide voorassen aan de achterzijde plaatsen; gelukkig is het bij deze as erg makkelijk omdat de spoorstangarmen aan beide kanten van de fusee zitten.
Dit heeft allemaal te maken met het zgn Ackerman principe. Daar zou ik me maar eens verder in verdiepen; er staat meer dan genoeg hierover op het forum.
Een omhulsel om die vreemd geplaatste servo kan je altijd nog maken zodat het op een ad-blue tank lijkt of zoiets.
Cor
Dank je wel Cor, een heel goeie tip. Ben er al mee bezig om eerst te tekenen en berekenen.

Back