Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Tandwiel vraag:

Ik heb een F113 met een 29T pinion en een 89t spurgear. Ik heb hier ook nog een 35 pinion en 74 spur. Zou dat er ook op kunnen? Of is dat niet wenselijk? Motor is een 17,5 Corally

Of het passen gaat kun je gauw genoeg zien als je het monteert.
Of het de juiste overbrenging is voor deze motor ligt aan de baan waar je gaat rijden.

Mvg Roy

Foam of rubber? en indien foam welke banden diameter??
Indien je op een bandendiameter van 60MM deze overbrenging gaat gebruiken, zit je op een rollout van ongeveer 90.
Dit is wel wat aan de hoge kant voor Lelystad met een 17.5.
Er word met de 21.5 op de grote banen met een rollout van 95 tot 100 gereden dus zou voor Lelystad beginnen met rollout van 85.

Mvg Roy

Bandendiameter x 3.1416 / spur tanden x pinion tanden.
Als je met rubber rijd heb je een vast gegeven van de diameter van de banden en kun je nagenoeg de hele wedstrijd met de zelfde tandwiel verhouding rijden.
Met foam is dit door de slijtage van de banden dus niet zo en zal je deze tijdens de race dag moeten verantwoorden.
Of je moet voor iedere heat en finale een set banden hebben zo als de meeste Pro10 rijders doen.
Deze banden kun je dan weer na de wedstrijd op diameter controleren zodat je deze wederom maar 1 keer hoeft aan te passen voor de volgende wedstrijd;)

Mvg Roy

Rollout pas je aan met je gear ratio.
Pas de formule maar toe met een ander spur en pinion.
Je zal dan zien dat de rollout veranderd.
In geval van rubber veel minder veranderlijk.

Mvg. Roy

Rubber heeft een constante factor in diameter/omtrek en kan men alleen met de ratio werken, (hoewel div merken onderling nog wel eens een beetje in diameter willen verschillen). Uiteraard sta je vrij om met rubber ook met een rollout te werken.

Foam is op dat gebied geen constante factor, je kunt zelf de diameter aanpassen en je hebt er slijtage op. Daarom wordt er met foam met een rollout gewerkt.

Aha, dus wat Roy zegt kun je dan het beste tijdens een racedag meerdere nieuwe setjes (of gebruikte met dezelfde diameter) meenemen zodat je niet elke keer een andere rollout hebt na 1 of meerdere races.

Dus als je met rubber rijd heb je daar minder mee te maken. Wat is voor Lelystad een goeie gear ratio om mee te beginnen? Want dan ga ik mij daar op richten met spur/pinion verhouding.

Ik heb op Lelystad met een 73T spur en 26T pinion gereden op 63mm rubber (Ride). Dat ging wel lekker maar ik moet zeggen dat ik nog niet zo ervaren ben.

Aankomend weekend ga ik bij The Border rijden, daar ga ik voor het eerst op foam rijden en heb al meerdere pinions aangeschaft.

Er zijn ook apps waardoor je snel kunt zien welke spur en pinion je nodig hebt. Of via deze link http://www.tqrcracing.com/rc_tools/rollout.asp

Madhouse heeft dus met een rollout gereden van 70.5.
Welke motor had je er ook al weer in??
Ik weet een borstel motor maar welke?

Mvg Roy

Ik had de Tamiya Lightly Tuned (28T) brushed met Hobbywing regelaar. Op zich ging die combi lekker daar en had ik behoorlijk wat topsnelheid. Het lag meer aan mijn eigen onkunde dat ik niet iedereen bij kon houden :D

Helaas is die combi wel in de fik gevlogen door een crash :D

Ik ga aankomend weekend naar The Border toe en ga daar met een 21.5T Brushless Sensored rijden op GQ foam. Eerlijk gezegd heb ik nog geen idee met welke spur en pinion ik daar ga rijden, dat vraag ik daar wel.

Het wordt mij steeds duidelijker.
Dus zou ik kunnen gaan voor een spur van 74T en een 32 of 33T pinion.

60 x 3.1416 / 74 x 33 = 84.

Dat zou net moeten passen.

Rubber heeft een constante factor in diameter/omtrek en kan men alleen met de ratio werken, (hoewel div merken onderling nog wel eens een beetje in diameter willen verschillen). Uiteraard sta je vrij om met rubber ook met een rollout te werken….Foam is op dat gebied geen constante factor, je kunt zelf de diameter aanpassen en je hebt er slijtage op. Daarom wordt er met foam met een rollout gewerkt.

?????

Rubber heeft “geen” constante factor, deze “groeit” nl, de diameter wordt groter naar mate de draaisnelheid toeneemt, hoeveel…tja dat is niet te voorspellen, teveel onbekende factoren…bereken daar maar eens de rollout op….foam groeit niet, de diameter blijft nagenoeg gelijk (dus voorspelbaar), je kan hier dus een stuk gemakkelijker, een constante factor aan toewijzen, om bv de rollout mee uit te rekenen!!!

?????

Rubber heeft “geen” constante factor, deze “groeit” nl, de diameter wordt groter naar mate de draaisnelheid toeneemt, hoeveel…tja dat is niet te voorspellen, teveel onbekende factoren…bereken daar maar eens de rollout op….foam groeit niet, de diameter blijft nagenoeg gelijk (dus voorspelbaar), je kan hier dus een stuk gemakkelijker, een constante factor aan toewijzen, om bv de rollout mee uit te rekenen!!!

foam groeit inderdaad niet, de band wordt namelijk naarmate je meer rondes rijdt kleiner door slijtage.
Dit fenomeen heb je niet/bijna niet bij rubberbanden en dit is wat ze volgens mij bedoelen!!!

gr. rene

Ongeacht een rubberen of een foam band slijt of niet, of in welk tijdbestek dit gebeurd, de foamband zal bij 1 rpm “nagenoeg” dezelfde rollout laten zien als bij 15.000rpm, dit is bij de rubberen band wel effe anders, variabele diameter tussen 1rpm en 15.000 rpm, vandaar dat bij een rubberen band de rollout niet echt goed te voorspellen valt, of het dan zinnig is om deze te gebruiken als maatstaf...???

Ongeacht een rubberen of een foam band slijt of niet, of in welk tijdbestek dit gebeurd, de foamband zal bij 1 rpm “nagenoeg” dezelfde rollout laten zien als bij 15.000rpm, dit is bij de rubberen band wel effe anders, variabele diameter tussen 1rpm en 15.000 rpm, vandaar dat bij een rubberen band de rollout niet echt goed te voorspellen valt, of het dan zinnig is om deze te gebruiken als maatstaf...???

Point taken :cool:

Back