Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
met een laag profiel zal de zijwand minder flexen in de bochten.

Een 1:1 formule 1 heeft door zijn aerodynamica (samen met de onderkant) op snelheid zo'n downforce dat de veren super hard moeten zijn. Anders zal die door de veren gedrukt worden. De grotere banden bij de formule 1 zorgen deels voor de benodigde vering. :D

Bedoel jij RC F1 of real life F1?

mvg Roy

Ben ik het helemaal mee eens, maar geeft mij de vraag waar ik nog nooit antwoord op heb gevonden: waarom heeft de F1 juist die kenmerkende ballonbanden, terwijl in elk andere raceklasse een laag profiel wordt gebruikt. Over het algemeen gaan we ervan uit dat een laag profiel betere grip geeft.

Wat 2WD zegt is een groot deel van waarom ze met de nog steeds 13 inch wielen rijden.
Er zijn andere leveranciers geweest die ook wel in de F1 banden wilde leveren maar dan moesten de velgmaten omhoog.
Dit bracht weer een hele hoop extra kosten met zich mee waardoor dit afgeketst is..
Met de huidige F1 auto's zullen ze totaal niet aan de rondentijden kunnen komen als ze BV op 17 inch ginnen rijden of er moet zulk zacht rubber op komen dat ze met een ronde of 5 deze weer moeten gaan wisselen/
Ik weet van een racewagen bouwer die hier in de buurt zit, dat ze van 15 inch terug zijn gegaan naar 13 inch.
Dit omdat de feedback van de banden veel beter was als met 15 inch.
Ook de grens opzoeken van de band gaat met 13 inch beter als een 15 inch.
Bij 15 inch zit je aan de grens en dan SNAP!!!! zit je er overheen.
Bij 13 inch word je eerder gewaarschuwt en is het als je er overheen gaat makkelijker op te vangen.

mvg Roy

Hier kan ik best in mee gaan, maar waarom zie je in andere klasses wel laag profiel? Kijk naar toerwagens, kijk naar le Mans. Het verbaast me gewoon.

Ik kom in het FIA reglement overigens wel een velgrestrictie tegen, voor 12" en achter 13"

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ik het helemaal mee eens, maar geeft mij de vraag waar ik nog nooit antwoord op heb gevonden: waarom heeft de F1 juist die kenmerkende ballonbanden, terwijl in elk andere raceklasse een laag profiel wordt gebruikt. Over het algemeen gaan we ervan uit dat een laag profiel betere grip geeft.

Sorry dat ik het even bot zeg, niet goed genoeg of verkeerd gezocht...

Maar het antwoord is heel erg simpel...
De afmeting van de velgen en de maximale diameter van de banden zijn reglementair vastgelegd.
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/technical_regulations/8712/

http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/technical_regulations/8712/fia.html

Anders had men al lang op een grotere maat velgen overgegaan.

Laatst bewerkt:
men beschrijft maximale diameter van de banden. Ik kon even niet vinden dat er een maximale velg diameter is aangegeven of lees ik er overheen?

Het gaat natuurlijk niet om het reglement, maar om het waarom. Ik denk dat de downforce in de F1 (meer vleugel voor en achter) zoveel hoger is dan in de andere klasses, dat je meer demping uit de banden nodig hebt dan in andere klasses. Dan ga ik er wel vanuit dat de F1 ook meer downforce heeft dan de Audi's en Peugeots op Le Mans. Die hebben weliswaar een hele grote achtervleugel, maar geen voorvleugel.

Marcel

De lemans auto's en groep c auto's gingen harder en hadden meer downforce. De bodemplaat is groter en de auto is 1 grote vleugel.

Leuke rapportage op RC Racing over de IIC 2011, met een flink stuk over de F1 klasse.
Er werd overigens gereden met 185mm brede chassis, 21,5T niet vertimed en vastgestelde Ride rubber banden.
RC TV

Overigens is de uf1series site van een stel Californische F1 gekken erg goed met professionele foto's.

Ik kan me nog niet in de antwoorden vinden. Ik kan me niet voorstellen dat de demping op een F1 uit een slecht controleerbaar medium als de band moet komen, terwijl de gehele demping zeer geavanceerd is. Ook kan ik me niet vinden in het verhaal van Roy over de grens opzoeken, dit lijkt me een lapmiddel als de techniek niet bereikbaar is en daar is in de F1 geen sprake van.
Ook zie ik al jaren in het reglement dat de velgen nooit groter als rond de 13" mag zijn. Ook lees ik in het huidige reglement wel dat er een maximale bandmaat wordt opgegeven, maar geen minimum (al leest het behoorlijk moeilijk met al die uitzonderingsregeltjes) Dus zover ik kan vinden zou in theorie de achtervelg max. 348mm mogen zijn en de band heel plat. Heb je alleen kleine wielen.

Ik denk overigens dat daar het juiste antwoord gezocht moet worden. Het liefst heb je de band zo groot mogelijk, dan heb je het grootste contactvlak. Maar het reglement laat geen grote velgen toe, dus daarom de donuts. Correct me if i'm wrong!

zit al een tijdje te kijken naar de f104 x1. Verstandig? Of wachten tot voorjaar 2012 voor de zoveelste update/versie. Ik wil buiten rijden op de MACH met rubber en deze winter een leuk bouwprojectje hebben.

Ffies wachten tot het voorjaar.
Er zitten zelfs voor de F104X1 al updates aan te komen, boven op de dingen die er al zijn uitgebracht voor deze auto.
Ook komen de losse onderdelen ook binnenkort op de markt om van je F104Pro een X1 te maken.

mvg Roy

zit al een tijdje te kijken naar de f104 x1. Verstandig? Of wachten tot voorjaar 2012 voor de zoveelste update/versie. Ik wil buiten rijden op de MACH met rubber en deze winter een leuk bouwprojectje hebben.

Ffies wachten tot het voorjaar.
Er zitten zelfs voor de F104X1 al updates aan te komen, boven op de dingen die er al zijn uitgebracht voor deze auto.
Ook komen de losse onderdelen ook binnenkort op de markt om van je F104Pro een X1 te maken.

mvg Roy

Roy, waar heb je dit gelezen of gehoort? Kun je mij daar de link ff van geven? Ik wil eens kijken of ik mijn pro kan pimpen dan.

en is de nieuwe 3racing FGX een optie? 3Racing , is nog niet uit, maar wat denken jullie van de gebruikte techniek? In theorie zo op te zetten dat dezelfde grip verkregen kan worden als de tamiya x1 op rubber?

sakurafgx_01.jpg

Schitterende achterzijde, maar waarom de voorkant niet afgemaakt? Erg jammer. En die frontspoiler... 3 Racing staat bij mij al bekend als breekbaar (ook de reden dat je de F109 nauwelijks ziet rijden) dus met die ervaring denk ik dat de frontspoiler de eerste ronde al niet overleeft.
Buiten dat voldoet dit model niet aan de meeste wedstrijdregels voor de F1: direct aangedreven met ongedeelde achteras. Voor dit model zou dan een eigen klasse moeten komen en denk niet dat we daar op zitten te wachten.

Kortom: een echte liefhebbers auto, maar niet voor op de baan.

Back