Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Probeer eens te kijken hoe strak de schroeven in de servo-case zitten. Als die te strak zitten dan drukt de case de tandwielen strakker in elkaar waardoor de boel niet soepel meer loopt. Dat kan een oorzaak zijn waardoor de servo meer stroom gaat trekken.

De case moet wel gesloten zijn maar de schroeven hoeven net aan vast te zitten.

Noem mij een grote eigenwijs, maar ik gebruik alleen nog maar servo's van Futaba. Ooit een zijsprong gemaakt naar HiTec en dat is mij zo slecht bevallen, dat ik alle vertrouwen in andere merken heb verloren.

@ joost k: Ik ga nu nog niet sleutelen aan de servo. Er is een kans dat hij terug gaat naar de winkel. Dus dan lijkt het me niet slim om er al aangezeten te hebben.

@ Marten: dat heb ik al meer gehoort bij de club dat men zweert bij Futuba. Bij een volgende servo zal ik er eens rekening mee houden ;)

Ik rij nu al een aantal jaren met een Orion/Savöx servo en die bevalt prima! Niks mis mee en nooit storingen met de Spectrum set. Heb er al verschillende ESC's ook voor gehad maar nooit problemen.

Van de schroeven los en vast draaien vervalt de garantie trouwens niet hoor. Wel een passende schroevedraaier gebruiken natuurlijk. ;)

Hitec heb ik wisselende ervaringen mee. De zware in de TC is altijd heel gebleven, de kleine (225 meen ik) in de F1 was geen succes. Gebruik nu nog een analoge Sanwa 141HR, wordt binnenkort een digitale Graupner DES-676; kan ik HRS weer aanzetten.

Ach, ik had een gewichtsprobleem, met de moderne electronica moest ik ruim 200 gram bijplakken. Dus heb ik de Futaba s9151 er maar in gezet, had ik toch nog liggen. Is de waarde van mijn F1 direct verdrievoudigd :p

@Snor........Als je dit weekend wel DTC wil rijden kun je eventueel van mij wel een auto lenen.
Deze is op een ontvanger,transponder en banden na rij klaar.
Het is wel een F103 maar deze is zeer zeker competatief.
Regelaar/servo combo heeft ook reeds met een spectrum gereden zonder problemen.
Indien je dit wil schrijf je dan wel vast in daar de inschrijving vanavond sluit als ik mij niet vergis.

mvg Roy

@Snor........Als je dit weekend wel DTC wil rijden kun je eventueel van mij wel een auto lenen.
Deze is op een ontvanger,transponder en banden na rij klaar.
Het is wel een F103 maar deze is zeer zeker competatief.
Regelaar/servo combo heeft ook reeds met een spectrum gereden zonder problemen.
Indien je dit wil schrijf je dan wel vast in daar de inschrijving vanavond sluit als ik mij niet vergis.

mvg Roy

:shock::shock: Wat een aanbod, SUPER!!!

Helaas rij ik niet in het DTC. Maar ik vind het wel een super aanbod van je. Heel erg bedankt. Voorlopig rij ik alleen nog op clubwedstrijden van RChtowheels. En ik denk dat ik hem voor de volgende race wel klaar moet hebben. Ik heb kontakt gehad met de winkel waar ik de servo heb gehaald en zij hebben nu een servo voor me die zijn stroom rechtstreeks uit de rijaccu trekt. Dus buiten de regelaar/ontvanger om. Dat zou het probleem moeten verhelpen. Daar ga ik nu dus maar even op wachten.

Nogmaals bedankt.

Het valt me trouwens op dat de mensen die ik tot nu toe ontmoet heb in de Rc wereld erg vriendelijk en makkelijk met uitlenen van materiaal zijn. Erg tof .

Tech Racing F125 with chevron F1-08 body

full

Tech Racing F125 chassis met Tamiya F104 front suspension en Chevron F1-08 bodyset

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag voor het eerst met de F104W op het circuit gereden samen met mijn dochter. Die wilde graag oefenen met haar TT01. Haar rijkunsten vielen me helemaal niet tegen.
de f104w is daarentegen nog flink wennen. Ik kon nog niet de soepele lijnen rijden die ik met de TT01 eerder reed. Hij wil nog vooral over de voorwielen weg schuiven. Maar dat gaat vast nog wel goed komen. Ik heb trouwens ook nog een de instelbare stuurstangen gekocht voor de F1. Want die orginele dingen hebben best wel wat speling.
Volgend weekend weer een clubrace met daarvoor nog een dag oefenen (heb ik hard nodig:P). Hopelijk kan ik dan wat konstanter rijden.

Hey Onno, ik ga vanmiddag nog naar de baan. Dus als je rog rondjes nodig hebt en wat rij tips... Ben er vanaf 13.00 uur.

Afgelopen zondag heb ik behoorlijk wat rondjes kunnen rijden op de baan. Samen met Marten heb ik de voorwielophanging aangepast zodat de voorbanden iets meer camber kregen. Het rijgedrag veranderde hierdoor behoorlijk. In positieve zin. Wilde de auto in het begin nog weg glijden over de voorwielen, na de verandering was dit over. Nu heb ik echter nog wel een ander probleempje. De auto wil in snel genomen bochten met de achterkant gaan dribbelen. Hij breekt niet uit. Maar je ziet de achterkant stuiteren. Ook slijt de achterband nu scheef af (de diameter aande buitenkant is kleiner dan aan de binnenzijde). Mijn idee is dat de auto aan de achterkant wil omslaan maar dat hij steeds net voor die tijd weer terug valt omdat het achterwiel een stapje opzij maakt. Hou zou dit op te lossen zijn? De frictieschijfjes strakker afstellen? Dikker vet op de plaatjes? Stuggere of zachtere T-bar plaat?
Iemand een suggestie?

Je hebt geen oliedemper op de auto maar een frictiedemper, hierdoor is de auto wellicht ook wat stuiterig. Je zou ook eens een TRF-demper kunnen proberen met een niet al te harde veer. Let alleen wel op dat je niet teveel onderstuur gaat krijgen.

Marcel

ps. Heb je een PM gestuurd.

Klopt, ik heb de standaard veer erop zitten. Dat is niet eens een frictiedemper, maar eigenlijk alleen een veerhouder. De demping moet volgens mij uit de ronde schijfjes komen met het vet ertussen.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens een oliedemper kan regelen. dan zal ik dat zaterdag proberen.

Iedere goede 55MM lange demper(olie gevuld) werkt prima.
Wel ffies de rode Tamiya veer gebruiken of iets vergelijkbaars.
Start met 3 gaatjes in de zuiger en 400 olie(tamiya)

mvg Roy

Gisteravond weer eens met de F109 zitten sleutelen. Voor de 99$ die dat kost is het een leuke auto, maar om echt het onderste uit de kan te halen moet er best het nodige aan verbouwd worden. Out of the box is eea net te goedkoop qua kwaliteit. Tegen de tijd dat je dat verholpen hebt, zit je op een budget van de concurrentie.

Helaas was ook dat mijn conclusie vorig jaar. Na een paar ronden op de baan in Deventer was er al behoorlijke schade aan de auto. Is niet de kwaliteit wat we van Tamiya kennen.

Back