Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Hmmm... Nu ik het filmpje nog een keer zit te bekijken denk ik alleen maar *zucht* Tamiya, Tamiya, Tamiya... Dan maken ze een chassis dat er echt race-proof uit ziet...

Carbon chassis en lower podplate, hoop alu delen en instelbaarheid, alu dempers van goede kwaliteit...

Maar...

Dan doen ze vervolgens zonder blikken of blozen een plastic upper podplate, side podplates en rear brace op... Had dat nu niet even van carbon en aluminium gekunt? En dan als klap op de vuurpijl een STALEN achteras??? Kom op... In een wedstrijd auto kan dat gewoon niet.

Kost je nog eens een flinke duit om dit allemaal erbij te kopen waardoor het al met al weer een dure inverstering wordt. Jammer, maar helaas Tamiya...

Tja:rolleyes:
Ze moeten toch de hop ups blijven verkopen he;)
Motorpod plates zijn ook niet uitwisselbaar met de "oude" F104.
As weer wel maar dat is een druppel op de gloeiende plaat.

mvg Roy

Joost het is een achterpod van de tamiya 1/12 rm-01.

Ja dat had ik al gezien ja en voor die auto zijn al allerlei carbon en alu hopups te koop dus waarom in een "Pro" versie zoals ze hem noemen dan niet al die opties. Of moet er bij Tamiya dan weer TRF op staan willen er een beetje opties bij zitten... :D

Ik ben van mening dat deze auto al vrij compleet is. Meer alu is leuk, maar zal de performance niet drastisch verbeteren. Heel vaak begint Tamiya een model met de Pro-versie, met daarop een aantal hopups maar niet alle, daarna komt vaak de "simpelere" versie (bij de F104 kwam ook eerst de Pro, en daarna de gewone F104, en veel langer geleden kwam ook eerst de TA04 pro en daarna de gewone TA04), en daarnaast is er de TRF-lijn (414, 415, 416, 417). Het is maar net wat je zoekt, voor iedereen wat wils.

Mvg
Marcel

Dat ben ik deels met je eens... Als we kijken naar een achterpod van een pancar dan heeft het toepassen van carbon waar nu plastic zit en alu waar nu plastic zit wel degelijk invloed op de performance. Een carbon upperpodplate en rear brace maken de pod stijver waardoor er minder "beweging" in de achteras zal zijn. Een alu motorplaat is niet alleen stijver waardoor en minder wringing tussen pinion en spur zal zitten maar ook de afvoer van warmte van de motor is zeker een issue waarin een alu motorplaat aan meewerkt.
Een carbon achteras ipv een stalen as heeft minder roterende massa en zal dus beter accelereren bocht uit en zal niet krom buigen zoals een alu of stalen as dat kan.

Dus ja, die opties werken wel degelijk mee aan de performance en zijn geen bling factor op een pancar. Mooier nog zou zijn als beide podplates én de achterbrace van alu zouden zijn. Dan kan de warmte van de motor nog meer en beter weg.

Met betrekking tot de warmteafvoer ben ik het direct met je eens. Maar qua stijfheid denk ik wel dat het uitmaakt of je met hele hoge snelheden op een baan als Heemstede rijdt met een pancar, of met een veel mildere 21.5 motor op een technische baan zoals dat vaak met de F1 wordt gedaan.

Overigens ben ik ook wel van de alu hoor ;-)

mvg
Marcel

Dat maakt ook zeker wel verschil wat je aangeeft tussen de snelheden en type auto's maar ja, als je het ene gewend bent dan wil je al snel niks anders meer toch? :D

Ik heb al een tijd de F103 (nog altijd competitief ten opzichte van de F104), maar heb recent de F104W GP Edition erbij gekocht, daar zit al veel alu en carbon op. Het plastic dat er nog op zit ga ik waarschijnlijk ook wel vervangen, al was het alleen maar om het minimale gewicht te halen zonder veel lood te hoeven bijplakken ;-)

Mvg
Marcel

Een carbon achteras ipv een stalen as heeft minder roterende massa en zal dus beter accelereren bocht uit en zal niet krom buigen zoals een alu of stalen as dat kan.

Nee, een carbon achteras breekt gewoon in twee als je ergens tegen botst. Ik ben ook niet meer voor de carbon achteras. kost 3x zoveel tov de alu achteras, breekt veel sneller dan een alu krom komt te staan en als je op de carbon eenmaal je schroef vast draait komen de kogellagers er niet meer af zonder gebruik van zware materialen. wat een K.Tzooi!!! :-)

En die roterende massa? Ik voel het verschil niet hoor bij het uitkomen van de bocht :-) maar ik rij ook nog maar 1 jaar met de F1

Ik heb al een tijd de F103 (nog altijd competitief ten opzichte van de F104), maar heb recent de F104W GP Edition erbij gekocht, daar zit al veel alu en carbon op. Het plastic dat er nog op zit ga ik waarschijnlijk ook wel vervangen, al was het alleen maar om het minimale gewicht te halen zonder veel lood te hoeven bijplakken ;-)

Mvg
Marcel

Als je min of meer out of the box al lood moet bijplakken om het minimum gewicht te halen, dan zijn de regels aan revisie toe :D.

Op club niveau boeit dat sowieso niet, en het kostenaspect (daar komt het vandaag, volgens mij) op hoog niveau gaat ook nergens meer over. :D

Nee, een carbon achteras breekt gewoon in twee als je ergens tegen botst. Ik ben ook niet meer voor de carbon achteras.

Ik heb in al die jaren pan-car (en dan ben ik niet eens bij benadering zo'n veteraan als Marten :)) nog nooit een achteras stuk gereden. Voorwielophangingen wel.

En die roterende massa? Ik voel het verschil niet hoor bij het uitkomen van de bocht :smile: maar ik rij ook nog maar 1 jaar met de F1

Dat komt nog wel :D Roterende massa is een van die dingetjes waar je uiteindelijk nog iets van de rondetijden afsnoept.

@ijdod........Dit is om het gewichtsverschil tussen de F103 en f104Pro te compenseren.
Dit gaf in het verleden nogal wat discussies over dat dit het verschil in performance verklaarde tussen de F103 en F104Pro.
Nu dat de F104WGP e.d. uitgebracht zijn, is het gewichtsverschil te verwaarlozen.
Helemaal in combinatie met de shorty 2S lipo pakketten.

mvg Roy

Erhmmmmmm problemen?
Denk het niet hoor;)
Zaten toch aardig wat F104W Pro's bij de top in de DTC:cool:
Geloof dat bij de afgelopen wedstrijd 3 van de 4 (1t/m4) een F104 was.
Alleen Paul reed nog met zijn oudere auto.

mvg Roy

Zaten toch aardig wat F104W Pro's bij de top in de DTC:cool:

Dan noem je wel de -W :D

Gisteravond weer verder gefreubeld met de F109. Calandra sideverenset ingebouwd, sidedemper weer eens losgehad en schoongemaakt. Corally middenpostjes gebruikt (clips <3) en demperpost (clips <3). F103 voorwielophanging er op gezet. Zit nog te wachten op een alu servohouder, dan begint het ergens op te lijken. Moet nog even kijken van welke TC ik de demper pluk, want de 3racing demper lekt al als je er naar kijkt.

Er lopen wat geruchten over een F113 van 3Racing. Naar verluid 190mm breed :/

Ik heb tot nu toe ook nog maar één keer een achteras van carbon kapot gehad en dat kwam doordat ik storing had en mijn auto ineens stil stond en een andere rijder met een gangetje van 80-90 vol tegen de achterkant reed. Ja dan gaat alles stuk. Verder heb ik behoorlijke klappers gemaakt met de pro10 en de achteras bleef altijd mooi heel.

Ik moet ook wel zeggen dat de achteras die stuk was ook komt door een botsing tegen een stilstaand object (poort) :-)
ze zal wel beter zijn dan de alu maar ik vind het toch altijd lastig om de lagers eraf te halen terwijl je dat met een alu as niet hebt.

iedereen zijn voorkeur natuurlijk :-)

Back