Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Dank je Alex. Misschien een verslagje hoe het daar wel met de banden werkt?

Tis daar veel simpeler inderdaad worden banden ingenomen maar er is ook veel sociale controle en bij twijfel spreken de rijders er elkaar eerst op aan . En het grootste voordeel daar is dat niemand geloofd dat de wereld vergaat als ze verliezen wat ik bij andere races nog wel eens betwijfel.
 
Correctie!
Luigi is niet geschorst omdat men het idee had dat hij gesmeerd had maar hij weigerde zijn banden af te staan omdat die net goed waren ingereden voor de finale.

Dat klinkt ineens toch heel anders....
Er word bij deze wedstrijden van te voren verteld hoe het zit en wat je kan verwachten(staat ook in de reglementen). Dus ja als je denkt dat je boven de regels staat word je daar tenminste goed aangepakt en niet zo als in nederland.
 
Je kunt de regels best heel streng maken maar als je iemand schorst omdat je "denkt" dat die gesmeerd heeft moet je wel een overduidelijk bewijslast kunnen voeren, zeker als je een protest/beroep krijgt. Sterker nog, dat zou dus ook via een gewone gerechtelijke procedure voor een gewone rechter gegooit kunnen worden, hetgeen waar de EFRA op een gegeven moment ook mee geconfonteerd werd..

Als er een betaalbaar apparaat was die met 1 drup op de knop kan vertellen dat er gesmeerd is.... Ja, heel graag! En nee, de sniffer is dat overduidelijk niet.
 
Je kunt de regels best heel streng maken maar als je iemand schorst omdat je "denkt" dat die gesmeerd heeft moet je wel een overduidelijk bewijslast kunnen voeren, zeker als je een protest/beroep krijgt. Sterker nog, dat zou dus ook via een gewone gerechtelijke procedure voor een gewone rechter gegooit kunnen worden, hetgeen waar de EFRA op een gegeven moment ook mee geconfonteerd werd..

Als er een betaalbaar apparaat was die met 1 drup op de knop kan vertellen dat er gesmeerd is.... Ja, heel graag! En nee, de sniffer is dat overduidelijk niet.

Roelof zoals je zelf al aanhaalde hij is niet gediskwalifiseerd voor smeren maar gewoon omdat hij zich niet aan de regels wilde houden betreffende inname banden.
 
Klopt, hij heeft zich niet aan de regel gehouden om geheel verplicht banden af te staan maar ik had het ever over het smeren algemeen en proberen het tegen te gaan omdat je weer even naar Nederland verwees.

Laten we in ieder geval maar naar de komende sectievergadering werken en kijken wat daar ingebracht wordt en wat uit gaat komen. Via de tamtam hoor ik vele wilde verhalen dus heeft het zin om er bij te zijn.
 
Klopt, hij heeft zich niet aan de regel gehouden om geheel verplicht banden af te staan maar ik had het ever over het smeren algemeen en proberen het tegen te gaan omdat je weer even naar Nederland verwees.

Laten we in ieder geval maar naar de komende sectievergadering werken en kijken wat daar ingebracht wordt en wat uit gaat komen. Via de tamtam hoor ik vele wilde verhalen dus heeft het zin om er bij te zijn.

Ik had het niet alleen over smeren.
 
nog een leuk idee gehoord op de GP ; spuit de banden met pure methanol/alcohol in voor de start ,diegene die gesmeert hebben schijnen er een behoorlijk aantal rondjes over te doen voor ze weer grip hebben ,bij ongesmeerde banden is de methanol/alcohol snel weg. Heb het niet geprobeerd maar klinkt plausibel.
 
Dat hebben ze op een EK al geprobeerd als detectiemethode, helaas werden ook de lijmnaden van de banden aangetast rn lieten los.
 
ik zal zelf eens maar reageren dit doe ik niet vaak maar er zijn weer eens mensen die de klok hebben horen luiden maar weer eens niet weten waar de klepel hangt.

Mijn schorsing is alleen voor nitro west dus niet voor het duits kampioenschap deze is mij opgelegd omdat ik niet op de hoogte was .
Het volgende is gebeurd bij de 3e kwalificatie heb ik een nieuwe set banden gebruikt om deze in te rijden voor de halfe finale na de derde kwalificatie wilde de wedstrijdleiding mijn banden opsturen ik heb gevraagd of deze gemerkt kunnen worden zodat ik de halve finale ermee kon rijden en ze daarna in zou leveren hiermee ging de wedstrijdleiding niet accoord heb op dat moment mijn spullen ingepakt en ben naar huis gegaan niet wetende dat er een schorsing uit voort zou vloeien deze zaak word nog besproken.

bij deze mijn uitleg zodat iedereen nu weet hoe het zit verder wens ik iedereen een fijne avond

luigi
 
Ehm... dat zijn geen EFRA wedstrijden....

Binnen de EFRA heb je ook de GP's en als je dan de wedstrijden buiten de EFRA wilt opnoemen noem dan alles zoals de Novarossi Trofeo, Xray challenge, de clubraces in Luxemburg die altijd open zijn, nitro west etc.
 

Hoe kan je het verzinnen ; een 40+ op het circuit in Monaco ..........en dan gek vinden dat de interesse terug loopt....
heb die link eens doorgelezen ,al die regels/wijzigingen etc ..daar kom je als normaal mens toch niet meer uit ....Komen ze er bij de EFRA eindelijk achter dat het terug loopt bij 1/8 & 1/10 , lijkt de burocratie van Brussel wel ,ook met de opmerking dat we niet zozeer naar die toprijders moeten kijken maar naar het club gebeuren ,laat ik dat nu al een heel tijdje roepen. In dat verband is het m.i. wijs om het aantal NK's terug te brengen naar 3 .(zonder schrap) zodat de rijders (en verenigingen) budget en tijd over houden om het aan het clubgebeuren te besteden.
 
Hans, als dit de 1e keer is dat je dit ziet heb je een jaar geleden niet opgelet want dit waren de voorstellen en uitkomsten van de vergadering een jaar terug en zo lang ik hier bij betrokken ben zien ieder jaar de stukken er zo uit.
Dat je dus het nadeel dat ook al zou je 1 woordje willen veranderen het hele artikel moet vermelden in origineel en aangepast...

En dan Monaco... ik ben het met je eens dat ze ook bij mij de nodige credits hebben verloren na een rampzalige EK, maar ja, als er geen alternatieven zijn of de meerderheid er voor stemd doe je er niets aan.

Overigens verwacht men deze week de voorstellen voor de EFRA online te hebben.
 
Ben benieuwd wat ze nu weer allemaal bij de EFRA gaan verzinnen.
Waarom kan men een klasse nu nooit eens met rust laten.
Ik vind de 1/8e klasse perfect zoals ze nu is.

Ga gewoon met je tijd mee en breng regels uit waaraan de rijders iets hebben:
schaf die onzin ivm inpandname van zenders af in het Spektrum tijdperk,
laat het toe dat je met je zender de batterij van je auto kan volgen en de temp van de motor,
laat iedereen kwalificaties rijden van 7 minuten (kan je meer rijden en iedereen moet tanken),
laat mensen doen met hun banden wat ze willen (maar zorg wel voor regels die zorgen dat het geen chemisch gedoe wordt op de racebaan),...

Zo komen we misschien tot racedagen die ontspannen kunnen verlopen en waar het gaat om het rijden en niet het verzinnen van nog meer regels.

Voor de Nomac zal ik wel een aantal voorstellen formuleren in deze trend.
In ieder geval kunnen we dit jaar niet klagen qua belangstelling voor Nomac/NL.
Dus ook hier pleit ik voor zo min mogelijk nieuwe regels die alles op zijn kop zetten.
 
En waar kan je info vinden over die Internationale Nitro Series ?

Meer informatie volgt via één van de sponsors, RedRC.

Ehm... dat zijn geen EFRA wedstrijden....

Klopt, het is eerder de reden dat deze races er zijn.

Hoe kan je het verzinnen ; een 40+ op het circuit in Monaco ..........en dan gek vinden dat de interesse terug loopt....

Doe je toch mee op NTS AMCA, Hockenheim, Tjechië, Cassino Italië...

laat mensen doen met hun banden wat ze willen (maar zorg wel voor regels die zorgen dat het geen chemisch gedoe wordt op de racebaan),...

Amen.
 
laat mensen doen met hun banden wat ze willen (maar zorg wel voor regels die zorgen dat het geen chemisch gedoe wordt op de racebaan),...

Als in, smeren op de baan verbieden?

Maar wat doen je geprepareerde sets banden mocht je ze niet gebruiken vanwege regen, en ze nog 1 maand langer moeten wachten?
Als je ze dan weg kunt gooien, lijkt het me eigenlijk geen goed idee..
Ik weet het niet Patrick, weet jij het? :p
 
Back
Top