Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Het is wenselijk het hele artikel te vermelden en weer de volledige artikel herschreven. Soms kan er in een ander artikel een verwijzing staan naar het artikel wat je wil veranderen, hou daar ook rekening mee dat die mee veranderd moet worden.

Er is altijd ruimte voor discussie maar wel een discussie. Er is zelfs de mogelijkheid iets te sleutelen aan een voorstel.

reglement wijzigen

Heerlijk zo een manier op voorstellen in te sturen die niet werkt
Maar gewoon weer geprobeert onder het mom van de volhouder wint.

Ook al een idee hoe je de tijd wilt indelen met een extra 40+ ?

Ok, die 21 minuten aan heats extra kan je bijna met een kwart finale wegstrepen maar dan blijft die extra half uur nog staan. De pauze dan maar opofferen?

Zeker als de NOMAC ook naar 7 minuten gaat vrees ik dat er geen tussenpuaze mogelijk is.

ja staat in mijn voorstel roelof maar je gaat er op voorhand dus al vanuit dat er voorstellen wel en niet aangenomen worden.
Dat is wel erg kort door de bocht.

Best wel vreemd om de voorstellen door te nemen...

- "sniffer is bepalend", hoe gaan we die realiseren?

- Veel voorstellen 4wd naar 2400 gram en maar 1 die verder denkt en ook de 2wd naar 2300 gram zet.

- een voorstel voor 2350 gram, de EFRA overtreffen?

- div voorstellen wedstrijd opzet die meer tijd gaan kosten, welke tijd? Tot nu toe heeft niemand een tijdschema nieuwe situatie toegevoegd. En gezien de diverse voorstellen kan een maximale combinatie heel veel tijd gaan kosten

- een voorstel om een volgende heat de startvolgorde van de resultaten van de vorige heat te geven, wat is er gebeurd met het idee van zoveel mogelijk gelijke kansen?

- nog geen 16% en 8mm carb gezien terwijl er wat mensen graag de EFRA willen volgen.

- terugkomend op die 40+, hoe wordt de selectie bepaald?

Een paar commentaren op de opmerkingen die me interesseren :-)

- Veel voorstellen 4wd naar 2400 gram en maar 1 die verder denkt en ook de 2wd naar 2300 gram zet.
-> Welke 2 WD, vraag me eigenlijk zelfs af waarom het er nog moet instaan want niemand rijdt daar toch mee ?

- een voorstel voor 2350 gram, de EFRA overtreffen?
-> waarom niet, de EFRA heeft de wijsheid toch niet in pacht

- div voorstellen wedstrijd opzet die meer tijd gaan kosten, welke tijd? Tot nu toe heeft niemand een tijdschema nieuwe situatie toegevoegd. En gezien de diverse voorstellen kan een maximale combinatie heel veel tijd gaan kosten
-> voorstel om ook Nomac 7 min kwalificaties te laten rijden kost in theorie maximaal 24 min extra op gans de dag uitgaande van 4 heats Nomac

- een voorstel om een volgende heat de startvolgorde van de resultaten van de vorige heat te geven, wat is er gebeurd met het idee van zoveel mogelijk gelijke kansen?
-> uiteindelijk heeft dit voorstel ook voordelen (minder ongelukken,..) versus mijn inziens weinig nadelen. Als je toch sneller bent dan komt het er op deze manier ook wel uit want je bepaalt zelf je startpositie op basis van je vorige prestatie.

- nog geen 16% en 8mm carb gezien terwijl er wat mensen graag de EFRA willen volgen.
-> beide voorstellen hebben mijn inziens nog niet bewezen dat ze ook maar iets opleveren en bij de efra ligt ook het voorstel op tafel om de max 9mm te behouden. Heb zelfs gehoord van de motorexperten in Duitsland dat de combinatie 16% nitro en 8mm carb nefast is voor de motor en er voor zorgt dat de drijfstang middendoor breekt. De motorexperten in kwestie spreken uit testervaring en ik vraag me af of men dit bij de EFRA ooit wel getest heeft om de impact te kennen. Ik heb alvast weinig zin om met eigen motoren hier testkonijn voor te spelen. Heb zelf de 8mm carb getest in wedstrijd dit jaar en het verschil is te verwaarlozen. Dus ik vraag me af waarom je dan iets zou veranderen aan iets dat al jarenlang bewezen heeft dat het werkt.

Laatst bewerkt:
Geen 2wd??
Als iemand met 2wd wil gaan rijden bij de nomac, dan kan dat gewoon, dus alle regelement moet voor 4wd en 2wd gewoon blijven.
Als de 4wd naar 2400 gram gaat, dan gaat de 2wd gewoon naar 2300.
Wat de voorstellen betreft sommige voorstellen moeten toch gestemd worden, dus als ze 2400 gram willen en er wordt door veel mensen gestemd dan wordt het volgend jaar gewoon 2400 gram.Maar naar mijn mening zullen heelveel mensen waaronder ik over banden smeren voorstellen doen.

2wd mag voor mij blijven maar ik vraag me af wat het nut in de regelementen is als er niemand 2wd rijdt

voorstellen qua bandensmeren zie ik nog maar weinig verschijnen, maar misschien is dat stilte voor de storm :-)

Het gaat niet om het nut, het gaat om de mogelijkheid en toegankelijkheid, 2wd als ook star bestaat dus waarom niet behouden? Doe dan ook een voorstel om 2wd en star te schrappen. Als ik alleen het totaal extra gewicht van de vooraandrijving pakt is dat al snel 100 gram, dus waarom dat niet meenemen?

Even de 2350, we moeten wel reëel blijven, even 150 gram verliezen is een moeilijke en dure taak en de wil van een aantal mensen is om de EFRA te volgen. Ik geeft toe dat de EFRA ook niet alle wijsheid heeft maar 2350 getuigt ook geen weisheid van wat er bij iedereen speelt.

Tijd, er zijn 3 heats NOMAC. Toen we bij het NK naar 7 minuten zijn gegaan zijn er consessies gemaakt in de vorm van het vervallen en verkorten van de uitstel-tijden. Zonder consessies gaat je het dan 18 minuten kosten. Maar ik zie ook een wedstijdopzet zoals de huidige EFRA met behoud van de hoeveelheid deelenemers, dat geeft bij een maximale bezetting 2 kwart finales extra.
En dan het voorstel van een 40+ klassse wat 1 heat extra geeft (21 minuten) en een finale extra (33 minuten), ok het scheelt 2 kwart finales vanwege de 24 man NOMAC
Maar blind alle 3 de voorstellen aannemen vereist even snel 60 minuten extra tijd en die is er niet.

Startvolgorde heat zal alleen mogelijk behulpzaam zijn als er extreme niveauverschillen in een heat zitten. Maar als een snelle rijder als 1e mag vertrekken in een langzame heat zal die na 1 ronde ook al de 1e langzame rijder(s) tegen komen en ik vind persoonlijk dat iedereen voor zijn kwalificatieplek moet rijden en moet iedereen gelijke kansen krijgen.

8mm, er ligt inderdaad op de bank het voorstel om 9mm te behouden maar 16% is een feit, met de wens van sommige rijders om de EFRA te volgen had ik het wel verwacht, maar ja, we zitten nog in een beginfase....

Uiteindelijk gaat de vergadering beslissen.....

dan ook de NK klasse naar 20 man, en iedereen in een halve finale...... :p
(onder het mom van EFRA volgen)

Mbt 2350 is dit wel degelijk een reëel voorstel. Iedereen zit met de nieuwe auto's al op de 2400 gram zonder enig probleem. Ik moet er zelfs 20 gram bijplakken om zeker te zijn dat ik na een finale op één set banden er niet onder duik. Vandaar is de 2350gr mijn inziens zeker een reëel voorstel.

Wat betreft 7min voor de Nomac en 18min impact lijkt me dit te verwaarlozen. Uiteraard bedoel ik dan dit voorstel op zich en niet in combinatie met andere voorstellen.

Startvolgorde heat heb je inderdaad gelijk dat de snelste inderdaad ook weer de langzame rijder voorbij zal moeten maar die is dan tenminste al een beetje in het wedstrijdritme na een ronde of vijf. En dan zal het misschien makkelijker zijn om ze te passeren dan dat je het moet doen als ze na een halve ronde nog niet in wedstrijdritme zijn.

16% is dan misschien wel een feit binnen efra maar nog niet binnen NK/Nomac. Laat ze het dus gerust maar in de EFRA wedstrijden testen.

maar uiteindelijk volledig akkoord, het is de vergadering die beslist en de meerderheid zal aantonen wat iedereen nu wil

Trouwens over 2400 gram gaat wel lukken hoor.
Bijna alle autootjes zijn onder de 2500 gram.
Bijvoorbeeld mijn Xray RX8 met elektronica en motor is al 2450 gram en ik dacht Serpent was ook compleet 2465 gram.
Dus voorstel om je auto naar 2400 gram te maken is gewoon haalbaar.

Hopelijk worden voorstellen niet genegeerd en eerlijk in behandeling worden genomen.

Ruud, je bent nog nooit op een vergadering geweest toch?
Nee, alle voorstellen worden besproken, behalve dan als ik over een regenauto begin, die niet. :p

Back