Amerigo Vespucci bouwverslag

Eerlijk gezegd is het niet zo onlogisch dan het lijkt. Er zit een rondhout van 10mm dik en 170mm lang in de doos en wanneer er dan een maat bij staat met een stippellijn, dan kan dit eigenlijk alleen maar betekenen dat dat gedeelte er af moet. Het enige wat niet logisch is, is om een rondhout van 170mm in de doos te doen terwijl je maar 130mm nodig hebt. Aan de andere kant, zijn latten en rondhouten nagenoeg nooit perfect op maat en moet je die dus zelf op maat maken. Kortom, de tekening is eigenlijk wel logisch, maar verkeerd gelezen ;)

Eerlijk gezegd is het niet zo onlogisch dan het lijkt. Er zit een rondhout van 10mm dik en 170mm lang in de doos en wanneer er dan een maat bij staat met een stippellijn, dan kan dit eigenlijk alleen maar betekenen dat dat gedeelte er af moet. Het enige wat niet logisch is, is om een rondhout van 170mm in de doos te doen terwijl je maar 130mm nodig hebt. Aan de andere kant, zijn latten en rondhouten nagenoeg nooit perfect op maat en moet je die dus zelf op maat maken. Kortom, de tekening is eigenlijk wel logisch, maar verkeerd gelezen ;)
:) nee hoor Piet ik zie de logica niet. Wel als je 130mm schrijft met dan een stippellijn.

Wel als je 130mm schrijft met dan een stippellijn.
precies wat ik bedoel, als je van een stuk van 170 mm 40 mm af zaagt heb je geen 130 meer over want je verliest de dikte van de zaagsnede.
Dus zoals het getekend is zou ik het stukje van 40 mm willen gebruiken, wat dan wel een heel korte mast geeft, en een veel te lange ladder :)

Om de gedachtenwisseling aangaande het inkorten van de verticale arm van de kraan af te ronden ...
Als ze willen, kunnen ze wel, ja toch ?!!
IMG_8185.jpg

Hadden ze met name een gelijkaardig instructieplaatje voor het inkorten van de kraan gebruikt, dan was er toch geen discussie mogelijke geweest?!
Maar ik heb ook wel het advies van mijn modelbouwwinkeltje in de wind geslagen en niet de nodige achterdocht aangaande de instructies aan de dag gelegd door niet tijdig mijn ladder tegen de kraanhoogte af te meten. Eigen schuld, dikke bult...:hammer:

Tot slot van mijn post van vandaag, enkele detailfoto's van de drie dekken (zij zijn goed gevuld, zoals je kan merken), telkens een boven- en een zij-aanzicht, met ook nog een foto van het totale plaatje, dit in de staat waarin mijn project zich bevond op het ogenblik dat ik dit bouwverslag ben opgestart. Als je bedenkt dat ik begonnen ben Pasen 2022, dan heb je een idee van de snelheid waarmee ik aan mijn project werk, en kan je je ook inbeelden dat het vervolg van mijn bouwverslag iets trager zal verlopen. Anderzijds ben ik vanaf dat ogenblik meer foto's beginnen maken van de werkzaamheden, dus de zekere vertraging in mijn posts zal (hoop ik toch) deels goed gemaakt worden door een iets gedetailleerdere illustratie van mijn bedrijvigheden. Een prettige zondagavond en (werk) week gewenst !
Het voordek :
IMG_8131.jpg

IMG_8136.jpg

Het middendek :
IMG_8132.jpg

IMG_8135.jpg

Het achterdek :
IMG_8133.jpg

IMG_8134.jpg

Het totaalplaatje :
IMG_8137.jpg

En zo zitten we aan instructieboekje nr. 6 (van de 8). Dit beschrijft de bouw van de zomaar eventjes elf(!) bootjes die zich aan en buiten boord van de Amerigo Vespucci bevinden. Gezien ik bevreesd ben dat dit uiteindelijk een beetje lopende band-werk zou blijken, heb ik besloten om de bouw van deze bootjes af te wisselen met de bouw van reeds enkele items uit instructieboekje nr 7 (afwisseling verblijdt, nietwaar ...);
Om te beginnen ga ik mij beperken tot de "ruwbouw" van de 2 motorboten met een lengte van 10m, 2 gelijkaardige motorboten met een lengte van 8,50 m en vier totaal gelijke roeibootjes met een lengte van eveneens 8,50 m.
Eerste vaststelling : de huidbeplanking dient volgens de instructies te gebeuren met 2 banen van 1x3 mm en de rest met latjes van 1x1 mm. Echter, deze laatste latjes uit de bouwdoos zijn van totaal minderwaardige kwaliteit : ruw, geschilferd en met zelfs hier en daar splinters, klaar om in mijn teer velletje binnen te dringen ... LOL ! Als ik die moet fijn schuren, blijft er zo goed als niets over. Tweede vaststelling : door de geringe afmetingen van deze bootjes is het moeilijk werken om latjes van 1mm te plooien. Ik besluit dan ook om een dubbele beplanking te hanteren, met latjes van 0,50x3 mm, en dit volgens het procédé, zoals reeds uitvoerig beschreven in dit bouwverslag. Wel let ik erop om de eerste beplanking, die zichtbaar zal blijven als binnenbekleding van deze bootjes, met mahonie-latjes uit te voeren, de tweede (en buitenste beplanking) voer ik uit met lindenhoutlatjes (die ik nog over heb van de bouw van mijn HMS Beagle), met uitzondering van de bovenste baan, die ik ook in mahoniehout heb uitgevoerd, omdat deze zo gekleurd is volgens de foto's die ik van deze bootjes heb. Het overige van de buitenbekleding (tweede beplanking) van deze bootjes heeft volgens dezelfde foto's een glad oppervlak en die heb ik na de beplanking met verdunde lijm ingestreken, opgeschuurd, geplamuurd, met Gesso bewerkt, nog eens geschuurd en nadien geschilderd, kortom zoals ik ook bij de romp van het schip zelf ben te werk gegaan.
Hieronder zie je de verschillende stappen :
skelet en beplanking :
IMG_7839.jpg

Na het plamuren en opschuren :
IMG_7957.jpg

Klaar voor het schilderen (na Gesso):
IMG_7959.jpg

In mijn spuitcabine (vastgeplakt aan een dun karton, zodat ik niet de binnenkant van elk bootje moest afplakken tegen de spuitnevel)
IMG_7960.jpg

IMG_7961.jpg

En het eindresultaat :
IMG_7966.jpg

Bijlagen

• IMG_7958.jpg
    IMG_7958.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 50
Bedankt voor alle fijne reacties !
Zoals gezegd wissel ik de bouw van de bootjes af met andere elementen van het schip, waarbij de boegspriet als eerste ander item aan bod komt. Ik had hierover al vragen, waardoor ik op dit forum ben terecht gekomen (en wat dank zij de vele behulpzame reacties de aanleiding is geweest tot het opstarten van dit bouwverslag). Met name de hoek die de boegspriet ten overstaan van de waterlijn moest maken baarde mij zorgen. Als ik deze uitmat op het overzichtsplan uit de bouwkit, kwam ik op een povere zeventien graden uit. De bouwforum-experts meldden mij dat tussen de 20 en 30 graden aanvaardbaar zou zijn, uit een foto berekende Herby een hoek van 28 graden. Na verjonging van de drie delen van de boegspriet conform de gegevens van het instructieboekje en het schilderen ervan, ben ik overgegaan tot een proef-plaatsing. Ik kwam uit op een hoek van 26 graden, dus was ik best tevreden en heb deze dan ook zo verlijmd. Het aanbrengen van stampstok, kettingen, kabels en netten aan de boegspriet heb ik beslist uit voorzorg uit te stellen tot bij het aanbrengen van de masten en de bekabeling van het ganse schip, waarbij ik hoop een completer zicht te krijgen op het geheel.
Na verjonging :
IMG_8015.jpg

Na het aanbrengen van het bijhorend kleurtje :
IMG_8016.jpg

En fier op kop van het schip :
IMG_8215.jpg

Beste groeten,
Mark

Thx voor de likes !
Ondertussen heb ik de binnenbekleding afgewerkt van één motorbootje en één roeibootje. Dit is echt een geduldig werkje : per bootje worden er meer dan 100 latjes mahonie van verschillende lengtes en breedtes verwerkt ... Voor het bekleden van de spanten, de voorste en achterste platte delen van de bootjes en bij het motorbootje de motorruimte, heb ik contactlijm gebruikt. Alle andere latjes werd verlijmd met houtlijm. Daarna werd de binnenruimte bekleed met satin vernis.
Ziehier het resultaat :

IMG_8223.jpg

IMG_8226.jpg

IMG_8224.jpg

IMG_8225.jpg

Dank voor de reacties !
Ter afwisseling van de bouw van de bootjes, heb ik mij gewaagd aan de pijlers van de zonneluifel.
Het instructieboekje gaf volgende instructies mee :
IMG_8191.jpg

Ik ben een kluns ... want ik ben er niet in geslaagd om deze instructies op te volgen. Het platslagen van het messingstaafje van 1 mm doormeter was al geen sinecure (tweemaal op hetzelfde eindje slagen lukte al niet te best, ik had vaak een ander stuk mee dan het geviseerde uiteinde...:rofl:) En was ik er dan toch in geslaagd om een uiteinde plat te kloppen, dan bleek dat veel te smal om er een gaatje van 1mm doormeter in te boren (m.a.w. ik verkreeg geen gaatje maar een open lus). Dus ben ik een kluns ... en heb ik naar een andere oplossing gezocht.
Ik ben dan uiteindelijk als volgt te werk gegaan : ik heb het uiteinde van het messingstaafje van 1mm doormeter voor iets meer dan de helft plat gevijld. Dan heb ik een oogje in vorm gevijld en dit dan aan het plat gevijlde uiteinde gelijmd. Na nog wat bijvijlen, was het resultaat wat mij betreft bevredigend. Graag hoor ik jullie mening of advies over een manier om eventueel tot een nog beter resultaat te komen (solderen heb ik ook overwogen, maar ik denk niet dat dit hier een oplossing voor is ...)
Beste groet,
Mark
Links het oogje, in het midden het in vorm gevijlde zelfde oogje, rechts het messingstaafje met plat gevijld uiteinde
IMG_8188.jpg

Het bijgevijlde oogje verlijmd met het staafje
IMG_8189.jpg

Het eindresultaat (moet wel nog wit geschilderd worden) :
IMG_8190.jpg

Tijd voor nog maar eens een bootje tussendoor, ditmaal de walvissloep die zijn plaatsje vindt buitenboords op de achtersteven.
De verschillende stappen :
het skelet :
IMG_8193.jpg

de eerste buitenbeplanking :
IMG_8194.jpg

de tweede beplanking :
IMG_8195.jpg

het plaasteren van de buitenromp :
IMG_8196.jpg

na het opschuren en aanbrengen van Gesso :
IMG_8199.jpg

en na het aanbrengen van de binnenbekleding (eenvoudiger want geen tussenspanten in de weg of te bekleden), het verven en het vernissen :
IMG_8286.jpg

IMG_8287.jpg

Beste groeten !

Mooi resultaat met de gelijmde oogjes.
persoonlijk had ik ze wel gesoldeerd, nu ik het materiaal en de techniek onder de knie heb om fijn te solderen.
Blader maar eens door mijn bouwverslag van de IJN Mikasa.
Ik begrijp je, best mooie resultaten bij het lassen. Maar niet echt mijn ding, vooral niet omdat hier toch geen spanning komt op deze spijlen door de bekabeling (want ik ga ervan uit dat solderen wel een steviger resultaat geeft dan verlijmen).

Dienstmededeling :
De scheepswerf van de Amerigo Vespucci zal waarschijnlijk enkele weken vertraging oplopen door :
f11d9742-404c-460f-991a-1b72b21859dc.JPG

Oorzaak van deze toestand : een weerbarstige vinger die het vertikte om nog recht te komen, hoeveel kracht je er ook maar op uitoefende ...:( :
IMG_8309.jpg

"Oudpeërijen" noemen ze dat hier in Vlaanderen ...

Back