Zoals beloofd ...
Foto van één van de verschillende kisten op het dek. Het instructieboekje voorziet om deze een deklaag van okergeel te geven. Ik heb er de voorkeur aan gegeven om ze in hun oorspronkelijke ruwhouten staat te laten en van een laagje satijn-vernis te voorzien. Vond ik mooier uitkomen.
Eén van de vier trappen.
Aansluitend op de houten reling van deze trappen komt er een messing-reling rondom het platform waarop zich o.a. de schouw bevindt.
Hierover toch een woordje van toelichting. In de bouwdoos bevindt zich een rol messing-draad van 0,8 mm, die onder meer dient aangewend voor het plaatsen van deze reling. Deze messing-draad dient (gezien hij opgerold is), recht getrokken te worden. Dit lukt min of meer, maar een volledig recht resultaat bekom je (ik althans toch) niet. Daarenboven, bij het plaatsen van deze messing-draad komt er bij de minste geringste druk die er op uitgeoefend wordt (en dat gebeurt toch al wel eens), onmiddellijk een kreuk of deuk in. Kortom, ik vond niet dat ik met deze messing-draad een mooi resultaat verkreeg. Bij mijn modelwinkeltje hebben ze echter messing-staafjes voorradig van dezelfde dikte van 0, 8 mm. Ligt het aan de kwaliteit, of wat dan ook, maar deze messing-staafjes zijn mooi recht en erg stevig, zodat je er tenminste fatsoenlijk (en recht) mee kan werken. Ik heb dan ook na deze eerste reling beslist om de messing-draad uit mijn constructie te verbannen en heb mij verwend met de aanschaf van messing-staafjes uit mijn modelbouw-winkeltje.
Tenslotte, wel niet op het dek, maar chronologisch zo opgenomen in het constructieboekje : de schroef en het roer.
Om de schroef te bevestigen dient er een behoorlijk groot gat in de romp geboord te worden, wat niet zo eenvoudig was, gezien de schroef dient aangebracht in een uitsparing in de romp. Maar moeilijk gaat ook. Het roer dan. Hoewel niet voorzien in de bouw, heb ik (versterkings?)banden geplaatst op het roer (ik ben totaal geen krak in scheepstermen, dus maak mij maar wat wijzer wat hun benaming en hun functie betreft). Ik weet ook niet of deze nog aangebracht worden bij recentere schepen, zoals de AV (laat maar weten), maar ik vond het mooier ogen (en het oog wil ook wel wat bij de modelscheepsbouw hé

)
Groetjes !