Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Heb je hem zelf al geprobeerd? Ik denk dat-ie snel in rook op gaat. De motoren waar deze voor bedoelt zijn hebben namelijk een laagspanningskant op de ontsteking (elektronische ontsteking of met onderbreker). De Baja heeft een directe spoel en de pulsen die je kortsluit zijn hoogspanning. Omdat deze killswitch geen relais maar een FET gebruikt, zal deze toch rap weg zijn (FET's kunnen heel slecht tegen verkeerd om polen en spikes met een hoge spanning). :rolleyes:
 
En wat als je nu publiek langs een baan hebt staan? Als 12+ kilogram met 60km/u zich in een menigte boort, heb je toch wel iets bij een aantal personen en instanties uit te leggen. :?

Loopt die brakke banaan van jou maar 60 :?: Dat doet mijn Marder op iets meer als half gas.... :p ;)


:ontopic:

Je hebt gelijk :!: de killswitch is niet voor niks uitgevonden :!:
 
Hallo Mannen,

Al die reactie's zijn natuurlijk wel leuk, maar kan er dan ook iemand uitleggen hoe je dat ding kan aansluiten op "kanaal 3" ? ? ? ? ?

Ik heb op mijn zender namelijk wel een derde kanaal zitten, maar die kill-switch van mij is er natuurlijk niet voor niets uit gehaald.

De motor moet NIET afslaan wanneer hij buiten bereik komt, maar dan WEL als ik daar zelf voor kies.

HOE MOET IK DAT DOEN ? ? ? Graag uitleg, want ik weet niet of dat kan bij die van mij.

Groetjes Marcel.
 
Heb je hem zelf al geprobeerd? Ik denk dat-ie snel in rook op gaat. De motoren waar deze voor bedoelt zijn hebben namelijk een laagspanningskant op de ontsteking (elektronische ontsteking of met onderbreker). De Baja heeft een directe spoel en de pulsen die je kortsluit zijn hoogspanning. Omdat deze killswitch geen relais maar een FET gebruikt, zal deze toch rap weg zijn (FET's kunnen heel slecht tegen verkeerd om polen en spikes met een hoge spanning). :rolleyes:

Nee niet, staat in de tekst dat ie voor vliegtuigjes is :confused:
Dus verder zoeken naar wel een geschikte
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee,gaaf,heb jij deze er ook inzitten?en ie het mogelijk deze met een Spektrum te gebruiken?

Nee heb ik niet, schijnt voor vliegtuigen te zijn en volgens Sleurhut gaat het ook niet werken en fikt ie door door de veel hogere spanning bij big scale motoren. :puppydogeyes:
Dus wat anders zoeken
 
:hammer: zie tekst van reply sleurhut en lange Ebay tekst staat ook iets over dat het voor vliegtuig motoren is.
 
Ja,dat zag ik later dat er nog een pagina erachter zat met sleurhutjes tekst..werdt vanuit mijn meel naar pagina 32 geleid,terwijl er al een 33 was :-(..maarja,ik had al betaald via Pay-pal,zou wel niet terug te draaien zijn,ff een mailtje naar douw-under gestuurd of het wel of niet kan,dat ding ziet het verschil niet,of die nu in de lucht zit of op de grond,dus dat probleem zie ik niet,alleen kijken of die een 2-takt motor uit kan zetten..(zit er ook een kill-ding op een vliegtuig dan??)
 
Loopt die brakke banaan van jou maar 60 :?: Dat doet mijn Marder op iets meer als half gas.... :p ;)
Die staat, als jouw gaarbak special boven de 60km/u bij ons in het zand komt, krijg jij van mij een slagroomtaart. :thumbsup: Wat doen we als tegenprestatie? (tip: maak het niet te duur voor jezelf ;) hoogst gemeten snelheid met nauwkeurige radargun is 57km/u en ook op big scale races is 55km/u toch wel de limiet 8O)


Ja,dat zag ik later dat er nog een pagina erachter zat met sleurhutjes tekst..werdt vanuit mijn meel naar pagina 32 geleid,terwijl er al een 33 was :-(..maarja,ik had al betaald via Pay-pal,zou wel niet terug te draaien zijn,ff een mailtje naar douw-under gestuurd of het wel of niet kan,dat ding ziet het verschil niet,of die nu in de lucht zit of op de grond,dus dat probleem zie ik niet,alleen kijken of die een 2-takt motor uit kan zetten..(zit er ook een kill-ding op een vliegtuig dan??)
Sommige tweetakt motoren (niet alleen die op vliegtuigen) hebben een aparte ontstekingsspoel (bobine) met condensator, contactpunten (of elektronisch). Door de positieopnemer geen signaal meer te laten geven of de laagspanningskant (tussen de 6V en 12V is gebruikelijk) van de bobine kort te sluiten, zijn er geen vonkjes. Op de kant van de bougie heb je zo'n 10.000-25.000V staan. Da's iets teveel van het goede.

Maar mocht je de order niet kunnen annuleren dan is er nog wel hoop. Je kunt namelijk met de FET een extra relais aansturen om je doel te bereiken. Beetje knutselen en dan lukt het dus alsnog. ;)
 
Hallo Mannen,

Al die reactie's zijn natuurlijk wel leuk, maar kan er dan ook iemand uitleggen hoe je dat ding kan aansluiten op "kanaal 3" ? ? ? ? ?

Ik heb op mijn zender namelijk wel een derde kanaal zitten, maar die kill-switch van mij is er natuurlijk niet voor niets uit gehaald.

De motor moet NIET afslaan wanneer hij buiten bereik komt, maar dan WEL als ik daar zelf voor kies.

HOE MOET IK DAT DOEN ? ? ? Graag uitleg, want ik weet niet of dat kan bij die van mij.

Groetjes Marcel.

Heb jij een spektrum?
Wat bij spektrum kan je ook uitschakelen dat hij de motor uitschakelt al hj geen berijk meer heeft!
Maar je sluit die kill-switch gewoon aan op het 3e kanaal want je ontvanger en je haalt het motorkapje eraf (waar je trekstarter ook opzit!) en je soldeert dan gewoon die draden op het standaard uitknopje!
En micjien moet je in de instellingen van je zender even het 3e kanaal op ''Shift'' zetten en dan moet het werken!

PS: hoe je bij een anderen zender instelt dat hij de motor niet uitschakent wee ik niet, dat zou ik dan even moeten zien!
 
Heb jij een spektrum?
Wat bij spektrum kan je ook uitschakelen dat hij de motor uitschakelt al hj geen berijk meer heeft!
Maar je sluit die kill-switch gewoon aan op het 3e kanaal want je ontvanger en je haalt het motorkapje eraf (waar je trekstarter ook opzit!) en je soldeert dan gewoon die draden op het standaard uitknopje!
En micjien moet je in de instellingen van je zender even het 3e kanaal op ''Shift'' zetten en dan moet het werken!

PS: hoe je bij een anderen zender instelt dat hij de motor niet uitschakent wee ik niet, dat zou ik dan even moeten zien!
Het ligt aan het type killswitch. Als je killswitch ook naar het signaal kijkt dan gaat die niet goed werken met PCM en DSS (=2.4GHz) systemen. In die gevallen kun je zelfs situatie krijgen dat op een paar meter afstand de failsafe van de killswitch denkt dat er geen signaal is terwijl de failsafe van de ontvanger helemaal niet aangesproken wordt en er nog prima signaal is. 8O

En in de gevallen je de killswitch alleen via de ontvanger kunt bedienen, dus zonder of met uitgeschakelde failsafe op de killswitch, dan kun moet je je derde kanaal inderdaad in 2P of 3P mode zetten. Deze mode is bedoeld voor het bedienen van een versnellingsbak of achteruitversnelling. Raadpleeg de handleiding van je zender hoe die mode in te stellen is (als het erop zit). Je kunt je failsafe dan zo programmeren dat in de failsafe-stand de killswitch geactiveert wordt door deze volle uitslag te geven. Als je helemaal niet de killswitch via de failsafe van je ontvanger wilt aanspreken, laat je het derde kanaal bij het instellen van de failsafe gewoon neutraal staan zodat-ie niets doet.

Een goede killswitch wacht even met uitscahekelen om zeker te zijn dat er geen stoorpuls was. Bijvoorbeeld meer dan 0,5 tot 1 seconde ellende of een bewuste uitschakeling is echt einde oefening. Hiermee voorkom je vals meldingen en dus ongewenst stilvallen.:cool:
 
je haalt het motorkapje eraf (waar je trekstarter ook opzit!) en je soldeert dan gewoon die draden op het standaard uitknopje!
Egbert vroeg het van de week ook al. Gewoon de schakelaar eruit wippen en op de contacten of stekertjes erbij solderen. Ik had ze nog makkelijker vastgemaakt door de eindjes aan elkaar te knopen (was gekomen omdat ik een motorblok moest wisselen :?). Wel een goeden tip hierbij: de open draden niet aanraken als de motor loopt. Is gegarandeerd een schokkende ervaring. :evil: :lol:

baja5b-killswitch_mounting.jpg
 
Die staat, als jouw gaarbak special boven de 60km/u bij ons in het zand komt, krijg jij van mij een slagroomtaart. :thumbsup: Wat doen we als tegenprestatie? (tip: maak het niet te duur voor jezelf ;) hoogst gemeten snelheid met nauwkeurige radargun is 57km/u en ook op big scale races is 55km/u toch wel de limiet 8O)


Je zou niet de eerste zijn die gek staat te kijken van mijn g230 rc1 (compleet standaard alleen eigen uitlaat) :!: ;) 44/20 verhouding en nog de neiging tot wheelies :D

De FG monstertruck met getunede 29cc + Fatpower van m'n oom hebben we tijdens een meeting gemeten op iets van 52 km/u (acceleratiesnelheid over 60 meter , kreeg de zender in m'n handen doe jij dat ff 8O) , die hou ik lachend bij ........ Alleen op het echte lange eind (100meter+) gaat ie me voorbij door het verschil in bandendiameter ....

De eerste paar meetings hier in de Hoek was er niet 1 big-scale rijder die wilde geloven dat het maar een g230 is .....

Kijk dus maar uit met die taart :p
 
Laatst bewerkt:
Het ligt aan het type killswitch. Als je killswitch ook naar het signaal kijkt dan gaat die niet goed werken met PCM en DSS (=2.4GHz) systemen. In die gevallen kun je zelfs situatie krijgen dat op een paar meter afstand de failsafe van de killswitch denkt dat er geen signaal is terwijl de failsafe van de ontvanger helemaal niet aangesproken wordt en er nog prima signaal is. 8O

En in de gevallen je de killswitch alleen via de ontvanger kunt bedienen, dus zonder of met uitgeschakelde failsafe op de killswitch, dan kun moet je je derde kanaal inderdaad in 2P of 3P mode zetten. Deze mode is bedoeld voor het bedienen van een versnellingsbak of achteruitversnelling. Raadpleeg de handleiding van je zender hoe die mode in te stellen is (als het erop zit). Je kunt je failsafe dan zo programmeren dat in de failsafe-stand de killswitch geactiveert wordt door deze volle uitslag te geven. Als je helemaal niet de killswitch via de failsafe van je ontvanger wilt aanspreken, laat je het derde kanaal bij het instellen van de failsafe gewoon neutraal staan zodat-ie niets doet.

Een goede killswitch wacht even met uitscahekelen om zeker te zijn dat er geen stoorpuls was. Bijvoorbeeld meer dan 0,5 tot 1 seconde ellende of een bewuste uitschakeling is echt einde oefening. Hiermee voorkom je vals meldingen en dus ongewenst stilvallen.:cool:

Bedankt voor de uitleg Sleurhutje,

Ik ga eerst wel eens even kijken welk soort kill-switch ik heb en dan maar uitzoeken of hij de optie van mijn zender aan kan.

Voor nu weet ik even genoeg, en als het werkt bouw ik hem er wel weer in terug.

Dat is zo gebeurd, want eruit halen was ook maar een minuutje, hahaha.

Groetjes Marcel.
 
Eindelijk weer leven in de brouwerij, hoera!

Junkie RC, Mooi gespoten, staat de voorvering niet erg ver (stug) ingedraaid? standaardinstelling is veel zachter?
 
Eindelijk weer leven in de brouwerij, hoera!

Junkie RC, Mooi gespoten, staat de voorvering niet erg ver (stug) ingedraaid? standaardinstelling is veel zachter?
Voor hard, achter zacht. Voldoet prima bij ons in het zand. Ik heb voor de 20% stuggere RC4WD veren en achter bijna helemaal opgedraaid met standaard veren. Achter wel met de Phat Daddy beugel (met de standaard beugel ertegenaan anders buigt alles krom) zondat de draagarmen achter naar beneden worden gedrukt en de auto achter dus hoger staat.
 
Voor hard, achter zacht. Voldoet prima bij ons in het zand. Ik heb voor de 20% stuggere RC4WD veren en achter bijna helemaal opgedraaid met standaard veren. Achter wel met de Phat Daddy beugel (met de standaard beugel ertegenaan anders buigt alles krom) zondat de draagarmen achter naar beneden worden gedrukt en de auto achter dus hoger staat.


Standaard jump afstelling dus ;)

Door de hardere veren voor gaat het neusje altijd netjes de lucht in en land je vervolgens netjes op de achterwieltjes ......
 
Standaard jump afstelling dus ;)

Door de hardere veren voor gaat het neusje altijd netjes de lucht in en land je vervolgens netjes op de achterwieltjes ......
Tsja, alleen de vleugels ontbraken nog op de Baja, dus ik had er een kip op gezet. Helaas werd dat fataal voor de Phat Daddy. De hele dag zotte sprongen gemaakt (15+meter ver, 3+ meter hoog) en niets aan het handje. Scheur je snel over een stukje tapijt, blijf je achter het randje hangen, sla je tig keer over de koop, diff kapot en beugeltje wat smaller geworden. :evil:

baja5b_bent_phatdaddy2.jpg


En landen doen we altijd perfect natuurlijk...

baja5b_nose_dive.jpg
 
Back
Top