Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Tom, dat geluid had ik ook voordat mijn koppeling, lagers en spur gear en clutchholder in pun liepen. Bij mij kwam het doordat één van de koppelings schoenen vast bleef zitten. Uiteindelijk is de andere hierdoor overbelast en is de voering daarvan versleten en is de boel oververhit geraakt waarna de schade ontstond.
Je kunt even jouw clutch bell verwijderen en kijken of beide koppelingsschoenen / klauwen wel naar buiten kunnen bewegen. Als dit niet het geval is dan moet je de twee schroeven en koppelingsschoenen even loshalen en kijken of er bramen zijn of roest en dat even wegschuren. Succes!

Alleen een Elcon koppeling en harde aandrijfassen. De rest komt nog :rolleyes:
Verlanglijstje:
- 26cc
- Walbro 813
- Tuned pipe

Die Walbro 813 schijnt populair te zijn vanwege de gaspomp die er in zit. Ik heb de 26cc met standaard carb, maar ik merk niets van inhouden; ook niet vanuit stilstand. Zit er toch een groot verschil ergens?

Ook als ik de dif los in mn hand had doet hij het. In één keer slaat hij vast. Hij doet het ook alleen als je met je hand 1 wiel aandraait en hij op de rem staat. Draai je met 2 handen 2 wielen tegen mekaar in is er niks aan de hand. Ook als ik de dif bedien vanaf de motor en 1 wiel stil houd is het goed. Dus als het ene wiel er onbelast bij hangt slaat hij vast. En ligt niet aan mn assen want hij doet het los in de hand dus ook.
Ik denk dat er een lager versleten is. Dit is waarschijnlijk het kleine lagertje dat op de as zit. Heb ik ook gehad. Dat ging zelfs zo ver dat het diff volledig blokkeerde en toen het diff eruit was niets aan de hand leek te zijn. Maar na verder controle viel dat lagertje zo wat spontaan uit elkaar.

Alleen een Elcon koppeling en harde aandrijfassen. De rest komt nog :rolleyes:
Verlanglijstje:
- 26cc
- Walbro 813
- Tuned pipe
Je had die 23cc ook op je FG moeten zetten en de 26cc race ported moeten houden. :D ;) De 813 is niet echt nodig, voordeel is dat je sneller kunt optrekken doordat je extra barndstof krijgt bij het optrekken (als gas neutraal staat). Door wat te pulseren met je gas kun je nog meer brandstof erin krijgen. En als je een wat rijker mensel hebt, trek je sneller op. Als je dit op een normale instelt dan trek je sneller op maar is je eindsnelheid lager, dus dat lost deze carburateur dus mooi op met de acceleratiepomp. Dus de 813 heeft niets van doen met inhouden, het is juist dat je sneller op kunt trekken.

En voor wat betreft de bel van de ijscoman... Je hebt twee soorten geluidjes. Een soort slepend geluid, dat is niet goed en vraagt om verder zoeken naar de oorzaak. Een tingelend geluid als de motor stationair loopt duidt op vuil in je clutch bell (steentjes e.d.) en daar moet je mee leren leven. ;)

Het enige verschil is de acceleratiepomp. Bij het gas geven spuit hij een klein beetje extra brandstof in. Hierdoor is de response bij optrekken wat hoger. Naarmate je meer vermogen hebt (26+, cc tuningsuitlaat etc) wordt het verschil iets minder.

Het enige verschil is de acceleratiepomp. Bij het gas geven spuit hij een klein beetje extra brandstof in. Hierdoor is de response bij optrekken wat hoger. Naarmate je meer vermogen hebt (26+, cc tuningsuitlaat etc) wordt het verschil iets minder.
Dat zeg ik, snel optrekken... :rolling:

Als je nog meer vermogen onderin wilt hebben, kun je een langere venturi of isolator monteren of als je heel ver wilt gaan een zogenaamde Juice Box.

Egbert, Bedankt voor de tip ik zal een kijken of het daar aan ligt ( Ik merk wel dat de clutch bell heel snel behoorlijk warm word).

Groetjes Tom

Net even snel de boel los gehaalt. De koppelings schoenen kunnen beiden naar buiten en op beide schoenen zitten sporen dat hij de bell raakt. Wat me wel op viel is dat er veel vet/olie uit de lagers komt. In het beschermkapje van de tandwielen zat onderin gewoon een laagje vet/olie.

Ik heb mn hele diff uit mekaar gehad en dan ook echt helemaal. Alle tandwielen zijn heel en de lagers ook. Ding heeft ook nog maar 2 liter gelopen. Na nader onderzoek op het web hebben de ss difs daar dus meer last van. Onder het rijden verneem je er ook niks van.

Inderdaad, maar ik zie dat er achter jou FG Baja tussen haakjes staat 'rijdend', dat is zeker best wel bijzonder dan :rolling: ;)

Er had eigenlijk moeten staan "nog wel rijdend", je weet maar nooit voor hoe lang, hahaha.

Ik vind trouwens dat je kap erg mooi gespoten is, vakwerkje hoor.

Groetjes Marcel.

Net even de Elcon koppeling afgesteld, hij stond inderdaad te zwaar. Ik heb de inbusjes nu een halve slag losser gezet en hij gaat nu als de brandweer :thumbsup:
Ook nog de laatste dingetjes afgerond, dit is het eindresultaat.

bajalast001.jpg

Net even de Elcon koppeling afgesteld, hij stond inderdaad te zwaar. Ik heb de inbusjes nu een halve slag losser gezet en hij gaat nu als de brandweer :thumbsup:
Ook nog de laatste dingetjes afgerond, dit is het eindresultaat.

bajalast001.jpg

Hoeveel slagen heb jij hem nu uitgedraaid vanaf helemaal dicht?
Ik heb ze nu helemaal dicht gedraaid en dan 2,5 slag open! (nog niet getest)

Ik heb een 23cc en de koperen plaatjes zitten net achter het gat waar de doorheen kijkt. Ik weet niet hoeveel slagen dat zijn. Dus vanaf de bovenkant indraaien tot je het koperen busje net niet ziet. Maar jij hebt een 26cc dus jij moet dan nog ff doordraaien tot je net de bovenkant van het koperen plaatje ziet.
Als hij te strak zit weer opnieuw openhalen en afstellen (valt best mee hoeveel werk dat is).
Succes

Laatst bewerkt:
Bij 1,5 vanuit dicht kwam ik niet weg. Toen op 2,5 gezet en pakte hij bij ongeveer 6500-7000tpm. Heb hem net nog even een kwart strakker gezet en gecontroleerd met de stroboscoop lamp en toerenteller of de schoentjes gelijk uit kwamen en pakt hij ongeveer bij 7500-8000tpm. Oftewel 2,25 slagen uit bij mij is ongeveer gelijk als de standaard ss koppeling. De koperen plaatjes zitten bij mij dan dat je ze net helemaal ziet van de zijkant door die gaatjes.

Bij 1,5 vanuit dicht kwam ik niet weg. Toen op 2,5 gezet en pakte hij bij ongeveer 6500-7000tpm. Heb hem net nog even een kwart strakker gezet en gecontroleerd met de stroboscoop lamp en toerenteller of de schoentjes gelijk uit kwamen en pakt hij ongeveer bij 7500-8000tpm. Oftewel 2,25 slagen uit bij mij is ongeveer gelijk als de standaard ss koppeling. De koperen plaatjes zitten bij mij dan dat je ze net helemaal ziet van de zijkant door die gaatjes.

Kijk, komt op het zelfde neer maar dan duidelijker :thumbsup:

Ik heb een 23cc en de koperen plaatjes zitten net achter het gat waar de doorheen kijkt. Ik weet niet hoeveel slagen dat zijn. Dus vanaf de bovenkant indraaien tot je het koperen busje net niet ziet. Maar jij hebt een 26cc dus jij moet dan nog ff doordraaien tot je net de bovenkant van het koperen plaatje ziet.
Als hij te strak zit weer opnieuw openhalen en afstellen (valt best mee hoeveel werk dat is).
Succes
Je leert snel hè Phil. ;) :lol:

Met een stroboscoop kun je elk schoentje afzonderlijk afstellen. Je kunt dan op de afdekplaat nummers 1 t/m 4 zetten en zo per schoentje afstellen. :thumbsup: Wel opletten dat de stroboscoop geschikt is voor tweetakt, anders geeft deze een verkeerd toerental aan. :evil:

hier ook maar ff een actie van vanmiddag in het park :p
filmen en rijden tegelijk :hammer:

voorpret voor morgen op hoogtij ;)

hier ook maar ff een actie van vanmiddag in het park :p
filmen en rijden tegelijk :hammer:

voorpret voor morgen op hoogtij ;)

Hé Egbert, kijk hier eens naar, een Baja zoals jij hebt kan dus WEL sprongen maken.

Dat houdt dus in dat ik die van jou morgen ook los wil zien komen van de grond, hahaha.

Groetjes Marcel.

Back