Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Ik heb vanmiddag mijn baja ss voor het eerst de weg naar het zand gewezen :D wat een heerlijke wagen. Hij reageert goed op het stuur en power heeft hij genoeg zo met de fabrieksafstelling en het gas op 70%. Ook de achterwiel aan drijving is super ik was altijd 4wd gewend.

Hier een filmpje:

Haha,

die jumps van vanmiddag waren gecontroleerd en netjes jumpen,zodat de baja heel blijft :rolleyes:

Maar het kan ook anders,ziehier mijn baja collega sleurhut :cool:

Haha,

die jumps van vanmiddag waren gecontroleerd en netjes jumpen,zodat de baja heel blijft :rolleyes:

Maar het kan ook anders,ziehier mijn baja collega sleurhut :cool:

Inderdaad zijn deze sprongen leuker om te zien, maar minder goed voor je auto, hahaha.

Toch lijkt het erop dat Sleur daar niet zo mee zit, hij repareerd het wel weer.

Hij duikt trouwens wel vrij snel voorover tijdens een sprong, dat is jammer.

Wel een leuk filmpje, groetjes Marcel.

1ste foto op dezelfde heuvel als filmpje ,dit is mijn SS ,en hij wou even kijken waar die ging landen :rolling:

2e foto ;sleur op de zelfde heuvel als filmpie ,maar zal nu mooi op zijn wieltjes landen, dat kan dus ook ;)

Ik denk als je een jump wilt maken,moet je zorgen dat je met constant gas de heuvel moet nemen,dan blijft de auto stabieler

080217_bash_junkierc1.jpg

080217_bash_sleur2.jpg

Inderdaad zijn deze sprongen leuker om te zien, maar minder goed voor je auto, hahaha.

Toch lijkt het erop dat Sleur daar niet zo mee zit, hij repareerd het wel weer.

Hij duikt trouwens wel vrij snel voorover tijdens een sprong, dat is jammer.

Wel een leuk filmpje, groetjes Marcel.
Zoveel gaat er niet stuk. Eigenlijk niets. Dat mijn dogbones onthoofd worden (de kogelkop breekt er letterlijk af), komt doordat mijn cups 4mm ingesleten zijn. De pennen van de dogbonen blijven daarin vastzitten als de vering helemaal ingedrukt wordt. Maar nieuwe zijn onderweg. ;) Baja's zijn net als vrouwen: Je moet ze koesteren en knuffelen maar soms ook een beetje mishandelen om het beste eruit te halen. :oops: :rolling:

Dat voorover duiken komt doordat er een vervelend bobbeltje zit voor het hoogste punt. Hierdoor wipt de achterkant op tijdens het laatste stukje als de voorkant al los is.

-edit-
Om knap te springen met een 2WD moet je:
- Vol gas de heuvel benaderen;
- Op het moment dat je de kromming in gaat (begin van de heuvel) gas loslaten;
- Als de achterwielen voorbij de kromming zijn weer vol het gas erop;
- Bij het loskomen, gas loslaten (voor het behoudt van je aandrijflijn als je neerkomt).
Hiermee voorkom je dat de achterkant opwipt doordat je het gas erop houdt. Nu zorg je ervoor dat als de achterveren ingedrukt wordt doordat je de heuvel op gaat, je deze ook ingedrukt houdt als je de heuvel verder op gaat. Doe je dit niet, dan wipt de achterkant op en is overslag onvermijdelijk.

En nog zo'n mooie invalshoek.
080217_bash_sleur3.jpg

Die kenden we allemaal al, deze nog niet:
080217_bash_sleur4.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb vanmiddag mijn baja ss voor het eerst de weg naar het zand gewezen :D wat een heerlijke wagen. Hij reageert goed op het stuur en power heeft hij genoeg zo met de fabrieksafstelling en het gas op 70%. Ook de achterwiel aan drijving is super ik was altijd 4wd gewend.

Ha Tom,

Dat was ook mijn reactie (en nog steeds!!!) zo te horen staat hij nog lekker rijk ingesteld. Ik ben inmiddels 8 liter verder en heb hem wat armer gezet. Dat scheelt echt een verschrikkelijke berg vooral in hoge toeren. Eigenlijk kun je niet met goed fatsoen volgas wegrijden omdat hij dan gelijk vol op toeren is en te weinig grip heeft. Dit kan ook met mijn bandjes te maken hebben want die zijn inmiddels aardig versleten. Gelukkig is er een setje BadLands onderweg. :lol:

Eigenlijk kun je niet met goed fatsoen volgas wegrijden omdat hij dan gelijk vol op toeren is en te weinig grip heeft. Dit kan ook met mijn bandjes te maken hebben want die zijn inmiddels aardig versleten. Gelukkig is er een setje BadLands onderweg. :lol:
Zo is dat. Of je nu Dirt Busters, Sand Busters, Badlands of MX-Knobs hebt maakt allemaal niet uit. Vol het gas erop is veel wielspin (en dus veel slijtage) en weinig voorwaartse snelheid. :evil:

De Badlands zijn mooie bandjes voor zowel zand als gras, dus daar ga je geen spijt van krijgen. Je moet alleen zelf even overwegen of je de Proline inserts gaat gebruiken of de originele HPI's.

Ik denk dat ik mijn instelling van de motor fijn zo even laat staan. Hij loopt nu super en zie nog geen reden om hem nu al een beetje te knijpen. Heb na een tankje inrijden al slijtage sporen op de bandjes. En bij het wegtrekken merk ik nu al dat hij vaak slipt :D power genoeg zo. Volgende week zaterdag ga ik op het industrie terrein hier rijden met een vriend van mij die ook een Baja SS heeft. Bij dezen is iedereen uitgenodigd om mee te komen rijden :D ook al denk ik dat het voor jullie een eindje rijden is naar Limburg (Belfeld).

Gelukkig komt april dichtbij dan hoop ik een mooi setje paddels en of onroad banden te scoren op de modelbouw beurs in dortmund. Of als dit niet het geval is misschien een bestelling richting de USA sturen daar zijn ze ook zeer goedkoop.

zwemmen

mn baja heeft vandaag gezwommen. alleen het dakje kwam nog boven het water uit :S

achter een bultje lag een grote plas water en dat had ik niet gezien. haha

de radiobox zat vol water :S en mn moter heeft ook wat gedronken maar die loopt al weer.. radio box is aan het drogen.. hopelijk werkt alles nog als het droog is

sterkte met oplappen van je BAJA5B(SS).

mn baja heeft vandaag gezwommen. alleen het dakje kwam nog boven het water uit :S

achter een bultje lag een grote plas water en dat had ik niet gezien. haha

de radiobox zat vol water :S en mn moter heeft ook wat gedronken maar die loopt al weer.. radio box is aan het drogen.. hopelijk werkt alles nog als het droog is

@ Dat is pech hebben kerel enne zonde van je BAJA5B(SS),ik laat meestal mijn hond

zwemmen gr.Dr.Dre.

Heb even de ss body nagemaakt qau kleur. Man wat een werk maar is wel mooi gelukt met fasmask.

IMG_2001.JPG

Ik heb een cy 29cc blokje hier liggen en die wil ik gebruiken om een idoot snel motortje van te maken. In deze 29cc zit dus al een 2mm stroke krukas. Hebben jullie een tip welke cilinderset een mooi alternatief is. Als het maar hard gaat.

813 carb en een race ported cylindertje. als je echt gek wil kan je ook het carter nog behandelen. Op het ORCL forum staat een leuke tutorial voor het zelf tunen van je blokje.

Ik heb een cy 29cc blokje hier liggen en die wil ik gebruiken om een idoot snel motortje van te maken. In deze 29cc zit dus al een 2mm stroke krukas. Hebben jullie een tip welke cilinderset een mooi alternatief is. Als het maar hard gaat.
Ik heb een CY 29cc met +2mm krukas. Hierin zit een dome (de dop bovenin de cilinder) die +0,2mm dikker is voor meer compressie en een 0,4mm koperen pakking. Dus uiteindelijk zal het zo'n 29,6cc zijn. Je hebt dan achterlijk veel vermogen dat je niet op de grond kunt overbrengen (ook niet met Paddles, MX-Knobs, Badlands of wat voor banden dan ook). Binnen een paar meter is de motor vol op toeren en heb je alleen nog maar wielspin, je auto moet dan nog op gang komen. Zelfs met een 18T pinion. :?

Wat je wel nodig gaat hebben is een hoger budget voor heel veel dogbones, pinions, spur gears en hubs/axles (voor je diff en achterassen). Ik verslijt na 6x rijden (=6x1,5 liter) een pinion en een spur gear. Als je cups eenmaal ingesleten zijn, breken de dogbones heel vlot (gemiddeld middagje rijden is dan 3 stuks, zelfs als er niet extreem gesprongen wordt breken ze spontaan af).

Overweeg dat ook... :cool: Als mijn 29cc opgesleten is, zet ik er weer een 26cc op. :yes:

813 heb ik er al op zitten met een z-rc intake. Maar wat is ORCL?

Die assen heb je toch ook in een versterkte versie. Van turtle racing of tgn ofzo? Of trek je die ook stuk. Of rijd jij dan met de gewone baja asjes? Ook rij jij zeker zonder hoezen?

edit: mikebike was me al voor haha

Laatst bewerkt door een moderator:
Back