Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Mijn gas bleef ook hangen. En als je remde en weer terug naar neutraal kwam, gaf je vanzelf weer gas. Uiteindelijk bleek de geleider waar de remstang doorheen gaat wat stroef geworden door al het zand. Ik heb het gat opgeboord naar 2,5mm en aan beide kanten zo'n busje die je bij je servo's krijgt erin gedrukt. Nu glijdt het ijzer op ijzer en sindsdien geen last meer gehad van het blijven hangen van het gas.

baja5b_throttle_linkage_mod.jpg
FF een oproep,heeft iemand voor mij van die busjes,of weet iemand waar je die kunt halen??
Mijn dank is groot!!

Als je een nieuwe servo koopt zitten ze erbij,ik denk dat je ff naar een winkel moet gaan om te vragen of ze wat los hebben liggen.

Als je een nieuwe servo koopt zitten ze erbij,ik denk dat je ff naar een winkel moet gaan om te vragen of ze wat los hebben liggen.
Dat zou ik ook wel willen,maar om er 60 km voor te rijden,terwijl er misschien iemand nog wat over heeft(hoeft niet voor niets!!)

waarschijnlijk als je naar een ijzerwaren zaak gaat hebben ze daar ook wel iets gelijkwaardig , denk maar aan kleine ogen voor bv. zeil of anders een hobbyzaak , van die handwerk zaakjes !

@mikebike, als wij een leuke deal kunnen maken met de uitlaat dan kan ik je die busjes wel toesturen :D

Ik gebruik ze eigenlijk nooit dus heb er wel wat liggen volgens mij.

@NielsVV: Ja, dat rubberen stukje bedoel ik. Het grootste probleem is niet dat stukje maar meer de bevestiging aan de voorkant. Dat brak steeds af waardoor de uitlaat aan de voorkant niet meer vast zat en dus met een slinger naar achter losscheurde bij de koppeling. Nu zit hij aan de voorkant vast met een verbogen bodyclip, deze blijft wel heel voorlopig.

Laatst bewerkt:
Heb men vriendin kunnen overhalen, en normaal gezien ga ik vrijdag achter men 'beest'.

Maar zat nog met enkele vragen, welke ik vergeten ben van toen ik men baja nog had. Namelijk neem ik het beste axle extenders voor & achter? of volstaat achter alleen?
Welke gas servo raden jullie me aan? En volstaat de standaard bijgeleverde servo bij de ss voor het ruigere werk? en kan hij ook tegen water? Want ben niet van plan om voor een plasje uit te wijken!

Ahhh dat zijn de betere vriendinnen!

De as verlengers heb ik niet onder mijn Baja SS maar zie verder geen slijtage aan mijn velg of ophanging waar je de mannen vaker over hoort. Wellicht dat de wagen minder snel over de kop gaat, maar ik moet zeggen dat de wegligging erg goed is.

De standaard stuurservo is geen krachtpatser maar doet zijn werk goed. Als deze versleten is, neem ik een zwaardere. Als gas / rem servo heb ik een 14KG trekkracht met 20GK houdkracht. Werkt prima.

Succes met het sleutelen ;-)

Die slijtage komt vanzelf wel, zelfs met spoorverbreders en de juiste velgen. Hoe dat komt... (en waarom een Baja 5B bete is dan een FG ;)) Jammer dat het plaatje op JoepTjoep net een Marder moet zijn. De totale schade voor vandaag: niets. 8O Althans tijdens het racen op de gewone baan/rechte stuk slechts 3 dogbones vernield, waarschijnlijk toch wel iets op hun donder gehad :oops:).

En nog wat foto's, foto's en foto's.

Met dank aan linksgetekende, Burp en Marcelsiggery. :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ahhh dat zijn de betere vriendinnen!

Ze is ook te huur! :)

Dus dan zal ik misschien nog wat wachten met spoorverbreders. Met de stuurservo rijd ik totdat hij geen krimp meer geeft. En de rhino 4, is deze waterdicht?
Als gasservo ga ik de ds1015 nemen, deze kan tot 15kg trekken. Maar is deze ook waterbestendig?

Laatst bewerkt:
Wanneer je onder natte omstandigheden gaat rijden, smeer dan wat vloeibaar rubber rond de servo's... zodat het vocht buiten blijft...

Je kan ook zuurvrije vaseline gebruiken om de asjes. Houdt het meeste vocht ook wel buiten.

Het valt blijkbaar niet mee om deze tijd nog aan een ss te geraken! rcfun werkt zelf al met een wachtlijst! Hij heeft er 7besteld, welke alle 7 al verkocht zijn!

Heb al naar 3andere winkels gebeld, en allemaal hetzelfde liedje, Uitverkocht!

Maar ik zal er een vinden :)

Sleurhutje, wat een ketters zijn jullie zeg; de filmpjes doen gewoon pijn aan mijn ogen!!!

Wel goed om te zien dat de Baja's blijven rijden.

Niels, ik heb mijn SS bij MR Hobby in Ridderkerk gehaald. Binnen één dag hadden ze hem binnen terwijl RCFUN en RC Central en PK Model Racing een wachtlijst hadden van enkele weken.

Als je hun belt, vraag dan naar Martin en zeg dat je zijn nummer hebt van Egbert. Succes!

Sleurhutje, wat een ketters zijn jullie zeg; de filmpjes doen gewoon pijn aan mijn ogen!!!
Hehe, offroad is offroad hè! ;) :p Het is niet voor niets dat als wij zeggen dat iets HoogTij-proof is het ook echt een degelijk product is. Wat bij ons een middagje overleeft, is degelijk. :cool:

Maar ook onroad [URL="
we serieus[/URL] maar [URL="
[/URL] ook autootjes. Van [URL="
in het begin[/URL] tot [URL="
serieus[/URL] racewerk. Want van dat onroad rijden leer je toch wel beter sturen en wat remmen is. ;) (en zo nog een lading filmpjes)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, ziet er leuk uit. Mooi stekkie trouwens bij HoogTij.

Ik heb trouwens de laatste tijd last van het probleem dat mijn ontvanger af en toe wegvalt. De fail safe lijkt in te grijpen, en een paar seconden later werkt alles weer goed. Gebeurt ongeveer een keer per minuut en het valt mij pas op sinds ik mijn Baja heb :-(
Accu's zijn gewoon vol..

Wel goed om te zien dat de Baja's blijven rijden.

Niels, ik heb mijn SS bij MR Hobby in Ridderkerk gehaald. Binnen één dag hadden ze hem binnen terwijl RCFUN en RC Central en PK Model Racing een wachtlijst hadden van enkele weken.

Als je hun belt, vraag dan naar Martin en zeg dat je zijn nummer hebt van Egbert. Succes!

Egbert, hoeveel kost hij bij die winkel, want die van mij laat wel lang op zich wachten!

Ja, ziet er leuk uit. Mooi stekkie trouwens bij HoogTij.

Ik heb trouwens de laatste tijd last van het probleem dat mijn ontvanger af en toe wegvalt. De fail safe lijkt in te grijpen, en een paar seconden later werkt alles weer goed. Gebeurt ongeveer een keer per minuut en het valt mij pas op sinds ik mijn Baja heb :-(
Accu's zijn gewoon vol..

Egbert, toen wij samen aan het rijden waren langs de a2 viel mij op dat jou antenne zo lang was van jou ontvanger!
Ik denk als je die antenne inkort tot 20 cm denk ik dat het wel opgelost is!!!

Laatst bewerkt:
Egbert, dtoen wij samen aan het rijden waren langs de a2 viel mij op dat jou antenn zo lang was van jou ontvanger!
Ik denk als je die antenne inkort tot 20 cm denk ik dat het wel opgelost is!!!
Je mag een antenne nooit zommar inkorten of verlengen!!! 8O

Dan ga je juist problemen krijgen. De antenne heeft een afgestemde lengte die overeenkomst met veelvoud aan halveringen van de golflengte van het signaal (1/2, 1/4, 1/8, 1/16 etc.).

Als je een AM-setje hebt, controleer dan of er metalen delen over elkaar schuren en storing veroorzaken (bijv. bij de remhevel of langs het koppelingshuis). Bij FM is de kans op storingen al kleiner maar kan nog steeds. Probeer anders eens een nieuwe bougie, als deze begint door te slaan omdat-ie versleten is, kun je ook aardig wat storing krijgen.
Doe een afstandstest met iemand erbij, zet de auto neer (zonder draaiende motor) en kijk hoever je komt zonder problemen. Doe hetzelfde maar dan met draaiende motor en je auto op een steen zodat de achterwielen vrij staan. Kijk of er verschil is.

Laad je accu op met een echte lader. Bij voorkeur eerst ontladen met een ontlader (bijv. Spintec Battery Manager) en dan pas opladen met een lader die een delta-peak instelling heeft. Door het herhalen van deze cyclus zal je accu mogelijk weer optimaal zijn. Een opgeladen batterij die 7,5V onbelast geeft, is nog niet per definitie goed opgeladen. Ik heb situaties gezien waarbij de batterij maar een kwartiertje mee ging en na het "reanimeren" weer enkele uren.

Links een goede accu (3800mAh Intellect NiMH cellen), rechts een compleet suf geladen accu (2000mAh HPI NiCD).
baja5b_spintec_sample.jpg

Heb eindelijk een ss gevonden! Heb hem wel meer moeten betalen dan bij rcfun, maar ja.

Ben vandaag al begonnen aan de bouw van de voor ophanging. Maar er zit vrij veel speling op de as waar het wiel op gemonteerd zit. Weet iemand soms welke shims ik hier voor moet gebruiken? Ik dacht dat het de washer 12 X 18 X 0.2MM (6 PCS), HPIZ897 zijn, kan iemand dat bevestigen? Want ik veronderstel dat ik niet de enige ben met deze speling.

Heb me ook direct men servos besteld, een rhino 4 en een ds1015, samen met de outerwears, axle extenders, elco teflon koppeling, licht setje, ontvanger accu, tgn luchtfilter en een 6v limiter.

Zo ik denk dat ik nu alles zou moeten hebben om er tegenaan te kunnen gaan.

Rijden jullie ook als het er nat bij licht? Of mijden jullie water als de pest met dit beest?

De antenne heb ik inmiddels weer ingekort. Omdat bij een eerdere rolpartij de draad gebroken was, moest ik wel iets doen.
Weet iemand wat de juiste lengte van een Spektrum SR3000 ontvanger antenne moet zijn (Ian jij hebt er een).

Ik heb een 4500 Mah accu. Ik had inderdaad wat problemen methet laden via een Robber Infinity 2 Power Peak lader. Deze herkende de accu niet goed en was met 0,5A aan het laden bij 4,7V.
Ik had al gepost bij Electronica op dit forum met dit probleem.

Ik heb net de cellen los gemeten en twee gaven helemaal geen spaning. Ik heb nu handmatig de laadstroom op 1,5A gezet (omdat de accu nog nieuw is) en nu is hij aan het laden met 7,3V en 1,5A. Ziet er beter uit.

Als straks al mij cellen 1,4V geven dan komt het wel goed. Ik denk dat het wegvallen van de Spektrum met een te laag voltage te maken heeft gehad. Vanavond weet ik meer!

PS Niels, je hebt gelijk een diepte investering gedaan zeg. Is die Rhino 4 25KG?

Bij MR Hobby heb ik € 900,00 betaald maar ik ken Martin iets langer.

Speling in de voorwielen heb ik ook een beetje in de axiale richting (haaks op het wiel) kan geen kwaad volgens mij; de constructie is er ook naar.

Je, ik mijdt water als de pest. Dat wil zeggen, nat gras is geen probleem maar plassen zijn funest. Natuurlijk kun je de ontvanger en overige electronica afdichten met een zakje en op je servo's zuurvrije vaseline smeren, maar de lagers kun je niet beschermen en de spur gear ook niet. Daarnaast is ook de versnellingsbak niet met keerringen afgedicht dus al met al raad ik dat af.

Laatst bewerkt:
Back