Met een papieren mal is het makkelijk om de overeenkomstige plaat van Evergeen te knippen. Maar dan blijkt ook de 0,25 mm plaat weerbarstig te zijn om zijn gewenste vorm te geven en behouden. De papieren versie laat zich makkelijk in vorm buigen maar met name de achterste plaat heeft toch heel wat tijd gekost.
Gezien de flexibiliteit van het Evergreen moeten de platen en de handrail spanningsvrij op de romp komen te staan. Iets te veel afwijkende spanning en de rest vervormd mee.
Voor het achterste deel ben ik steeds blijven buigen en draaien totdat de plaat zijn vorm behield:
Daarbij gebruik gemaakt van de oude lijntekening.
Links de onderzijde op de lijn van het dek. Rechts de plaat ondersteboven en de bovenzijde gezet op de lijn van de verschansing.
Dan moest het uiteindelijk gaan passen want aan die lijntekening was het uitgangspunt van mijn bouw.
Hier los op het bakboord deel.
Nu was het tijd om op de 6 platen alle onderdelen die daarop worden aangebracht af te tekenen.
Als eerste de 4 waterkleppen die ik al op een foto van de Balder had gemarkeerd:
Bij de gescande tekening uit Amsterdam zat ook een technische tekening met maatvoering van de kleppen:
Een klep van 380x265 mm moet dan 7 x 5,5 mm worden:
Een macro opname toont dan aan dat ik heel secuur moet gaan werken.
Dit wordt de constructie, eerst uitgeprobeerd op een proefstukje:
Met stukjes hoekijzer op de klep van 6 mm lang en als scharnierpunten stukjes van 3 mm lang. Ik heb nog stukjes verendraad van 0,5 ø mm en moertjes M 0,8. Er moeten nog wat hoekjes van de profielen af, maar dat is voor de latere echter versies.
Het proefstukje op de beplating met een iets normalere zichtafstand:
Natuurlijk kan de klep open:
Gezien vanaf de binnenzijde, gesloten:
en open:
Daar moeten dan nog de klinknageltjes op komen.
Dan wordt mogelijk ook mijn keuze qua het vooraf in kleur spuiten van de binnenzijde duidelijk: hoe moet ik alles afplakken en ook in alle hoekjes en gaatjes komen?
Gr. Peter