Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's

Je gaat zelf uit van opgenomen vermogen(Input power) in je berekening. Als je daar vanuit gaat heb je de 100% aan opgenomen vermogen al welke 306Watt is. Om dan de uiteindelijke stroom te berekenen hoef je niet anders te doen als van die 306Watt de stroom te berekenen met P=UxI, dan is omgerekend dus ~44A. Van die 100% opgenomen vermogen wordt 92% omgezet in vermogen voor de beweging(~282Watt) en de resterende 8%(~24Watt) gaat op aan verliezen zoals warmte en dergelijke.

Je moet dus voor het berekenen van de stroom niet die 8% erbij optellen maar dus gewoon met het getal rekenen wat ze opgeven. Die 8% heb je alleen nodig als je het uitgangsvermogen wilt berekenen zonder de verliezen.

Als je niet weet welk vermogen ze opgeven en je van het uitgangsvermogen uit gaat, kan je er ook niet zomaar 8% bij optellen. Doe je dat wel kom je te laag uit.

Probeer met 281,52Watt uitgangsvermogen, de 306Watt ingangsvermogen te berekenen bij 92% efficiëntie. Dan zie je dat je met 8% erbij optellen op een lagere waarde uitkomt als dat je met 306Watt terug gaat rekenen en er 8% afhaalt. Met 281,52Watt en daar 8% bij op te tellen kom je op 304Watt uit dat is 2Watt te weinig. De efficiëntie is altijd in combinatie met het totale opgenomen vermogen.

Als je het goed berekend komt je uit op ~44A voor de 10,5T en op ~114A voor de 3,0T motor, dan ga ik er wel vanuit dat LRP het opgenomen vermogen opgeeft. Want dat is niet duidelijk terug te vinden bij LRP, maar is wel het meest logische.

klopt (waarschijnlijk) wel... maar, zoals altijd zit er verlies op de kabel, in de esc, interne weerstand van de batterij, spanningsval, piekstromen enzovoorts.
je rekent hier niet op op de ampere juist... ongeveer is goed genoeg om een orde te krijgen van wat je nodig hebt.
Dit is ook nodig om het een beetje duidelijk te houden en overzichtelijk.

Belangrijk is hier het verschil aan te tonen tussen de verschillende motoren en wat die kunnen vragen en je batterij moet kunnen geven. Dan rond ik ook liever naar boven af, zodat je "zekerder" bent dat je resultaat juist komt.
306W wordt 315W en de 7,4V wordt 7V omdat 315/7=45 (mooi rond getal... 281,52/7,4 zou heel wat moeilijker te berekenen zijn, en mits andere randvoorwaarden misschien zelfs minder juist)

just bitchin'... :)
 
Prima info.
Toch nog ff wat anders.
Hoe zit het eigenlijk met de connectors? Ik hoor dat het van belang is hoeveel die "door kunnen laten" en dat er verschillende soorten zijn.
Ik zie LiPo's met kabeltjes en een stekker en LiPo's met alleen maar "de gaatjes".
Verder lees ik her en der over banana connector, dean connector en EC5 connector. Wat is wat en wat is het beste?

hier moet ik kort zijn... specs van de aansluitingen ken ik niet, maar ik heb wel een tamiya connector gehad vroeger die in de fik gevlogen is omdat ie de stroom niet kon leveren. Met Dean's en banaanstekkers ("groot genoeg") heb ik nooit problemen mee gehad ;)
 
klopt (waarschijnlijk) wel... maar, zoals altijd zit er verlies op de kabel, in de esc, interne weerstand van de batterij, spanningsval, piekstromen enzovoorts.
je rekent hier niet op op de ampere juist... ongeveer is goed genoeg om een orde te krijgen van wat je nodig hebt.
Dit is ook nodig om het een beetje duidelijk te houden en overzichtelijk.

Belangrijk is hier het verschil aan te tonen tussen de verschillende motoren en wat die kunnen vragen en je batterij moet kunnen geven. Dan rond ik ook liever naar boven af, zodat je "zekerder" bent dat je resultaat juist komt.
306W wordt 315W en de 7,4V wordt 7V omdat 315/7=45 (mooi rond getal... 281,52/7,4 zou heel wat moeilijker te berekenen zijn, en mits andere randvoorwaarden misschien zelfs minder juist)

just bitchin'... :)

Je hebt mijn vorige stukje niet goed gelezen. Met die 281,52Watt moet je niet de stroom gaan berekenen. Dat kan ook niet eens want dat is het uitgangsvermogen van de motor. Ga je dat wel doen kom je inderdaad minder juist uit.

Je moet met het ingangsvermogen rekenen en dat is gewoon de 306Watt. Dat je die vervolgens afrond naar een makkelijker getal als die 315Watt vind ik prima. Dat je van 7,4V naar 7V afrond vind ik ook prima. Dat laatste is zelfs goed om te doen, dan hou je rekening met de spanningsval over de interne weerstanden van de componenten en wat er over kan blijven voor de motor.

Maar om die 8% en 12% te gebruiken in je berekening klopt niet. Die is helemaal niet van toepassing in dit verhaal. Die is er alleen om het uitgangsvermogen van de motor te berekenen en die zoeken we niet.

Wil je ruimer zitten pak je gewoon het berekende vermogen bijvoorbeeld die 45A en tel je daar nog een keer de helft ofzo bij op waardoor je op 67,5A uitkomt. Dan rond je die ook nog af naar 70A en je zit al veel beter met wat je accu moet kunnen hebben en zit je niet op het randje.

Dit blijft gewoon een lastig verhaal en je hebt met heel veel dingen rekening te houden als je het echt goed wilt berekenen.
 
Hoi allemaal,

ik ben heel erg geintereseerd in de RC hobby. Heb alleen nogmaar ervaring via vrienden. Nu wil ik misschien de HPI Firestorm gaan kopen, maar kan ik dan beter de Elektro-versie of die op Nitro kopen? Wat zijn de grote voordelen/nadelen van elektrisch ten opzichte van Nitro?
 
Hoi allemaal,

ik ben heel erg geintereseerd in de RC hobby. Heb alleen nogmaar ervaring via vrienden. Nu wil ik misschien de HPI Firestorm gaan kopen, maar kan ik dan beter de Elektro-versie of die op Nitro kopen? Wat zijn de grote voordelen/nadelen van elektrisch ten opzichte van Nitro?

Niet echt op zijn plaats die vraag in dit topic.
Maar goed... ik zou voor de Electro gaan (heb zelf 2 x HPI-E-Firestorm Flux) :
- minder onderhoud
- minder vuiligheid
- minder stank
- minder lawaai
- en doordat het minder lawaai maakt kan ik er ook zondag mee rijden
- snelheidsverschil is er niet echt (als je een goede Lipo batterij hebt)

Ik stel ook voor dat als je verdere vragen hebt dat je een nieuw topic opent ipv dit topic verder te 'vervuilen'.
 
ik heb de rustler vxl ik heb nu nog NiMH maar als ik later harder wil dan kan ik altijd nog overstappen naar lipo dat gaat veel sneller
 
Laatst bewerkt:
Heren, probeer het een klein beetje juist te houden:
NiMH (Nikkel Metaal Hydride)
LiPo (Lithium Polymeer)
dat je de hoofdletters mist, kan ik nog mee leven, maar als je begint over NiHma en nihm ga je het niet duidelijker maken voor de andere beginners die dit STICKY topic leest... in de basiskennis mag je toch verwachten dat het JUIST staat, he...
 
Heren, probeer het een klein beetje juist te houden:
NiMH (Nikkel Metaal Hydride)
LiPo (Lithium Polymeer)
dat je de hoofdletters mist, kan ik nog mee leven, maar als je begint over NiHma en nihm ga je het niet duidelijker maken voor de andere beginners die dit STICKY topic leest... in de basiskennis mag je toch verwachten dat het JUIST staat, he...

Woops typo'tje. Dank voor de aanwijzing. Bij deze is het aangepast.
 
5.5t,7.5t,10t......

Hallo,
kan mij iemand uitleggen betekenis van die"T"?Kan ik daarvan afleiden kracht van motor?Hoe minder "T" hoe beter of anders om?Is dat zelfde voor brushless motoren en brushhead motoren?Heeft dat"T" invloed op keuze van regelaar en accu?Kortom hoe zit dat in elkaar.

Grtz Petr
 
[URL="
- RC How-to -- Remove Paint from your Lexan body ... the EASY way[/URL]

minder t=sneller
meer t= meer torque

Ben een noob dus waarschijnlijk stel ik overbodige vragen sorry hiervoor....Dus als ik het goed begrijp is de T (= turns?) van invloed op je koppel? dus een motor met zeg 23T is sterker vanaf stilstand dan een 15T?
En nu zit ik even op site van Conrad te spieken en daar kom ik ipv turns 11x2 of 15x2 tegen...wat wil dit dan zeggen? Alvast dank voor je reactie...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Okay een electromotor heeft om de centrale as een bepaalde hoeveelheid koperdraad zitten, (hoe vaak het er omheen "geturned" zit geeft aan hoeveel turns het is) en dat kan je met enkele draden doen of met 2 ietsje dunnere draden, x2 geeft aan dat ze hem dubbel of zelfs 3x of 4x hebben gewikkeled wat meer torque op zou moeten leveren maar de site van PK vinden ze dat het niet echt boeiend is en ik heb er zelf geen ervaring mee...
 
Back
Top