Alex,
Idd, het is 2K spuitplamuur uit de autobranche. Die vult mooi, is goed schuurbaar (afgezien van de stofzooi...) en heeft daarna super hechting voor de autolak.
De eerste laag zit er nu op, zie draadje.
Alle afwerksystemen (hé het lijkt hier wel een tippelforum

) hebben hun voor- en nadelen.
Foliën is het simpelste, het lichtste en het goedkoopste.
Op den duur vind ik het lelijk worden, zeker met methanol motoren, het hout gaat slecht worden, daarna kun je niks meer met de kist doen.
Verven/rollen, kan alleen met benzine motoren, de methanol en met name de nitro lost 1K verf op. Er zijn lui die mooi kunnen rollen, dat is een vak apart. Rollen met 2K verf moet ook kunnen, maar heb ik nooit gedaan.
Spuiten is véél werk, vooral de voorbereiding, anders blijf je bvb de houtnerf zien. Na een eerste laag spanlak om de meeste poriën te vullen, zodat het niet teveel zuigt, gaat de G4 en een glasmat er op, daarna met nog 2 of 3 lagen G4 krijg je een goede stevige ondergrond, zonder pinholes. Maar het is een heidens geschuur!
Met spuiten kom je ook véél zwaarder uit als folie.
Het grote voordeel is dat je model vele jaren mooi blijft, zie bvb de romp van de ST, je kunt kleurenschema's uitvoeren (met bvb uitwaaier technieken) die op geen enkele andere manier te doen zijn.
Een ander nadeel is dat je ergens moet kunnen spuiten, minimaal een goede garage nodig met wat extra verwarming en het liefst afzuiging.
Je moet ervaring opbouwen met spuiten, ik heb jarenlang zo'n beetje alle fouten die je kunt maken, wel gemaakt.
Zoals je ziet heb je ook hulpmiddelen nodig, als je bvb geen hulpstuk maakt voor een roertje, hoe ga je dat vasthouden, spuiten en wegzetten in je eentje?
Verticaal ophangen is vragen om zakkers (ik gebruik het woord druipers maar niet, is weer dat andere forum), dus moet het horizontaal drogen, het liefst met de onderkant boven.
Je hebt persoonlijke uitrusting nodig: een spuitmasker met koolstoffilters, spuitoverall, handschoenen.
Uiteraard een goede verfspuit, de verf (kleur), harder, verdunner. Compressor met slang, waterafscheider.
Dan nog maskeertape, maskeerpapier, veel plakband, spoelthinner, ontvetter, kleeflapje, verfzeef trechters.
Zonder hulp de eerste keren ga je de bietenbrug op, er is niks frustrerender als na al die voorbereidingen een spuitklus te zien mislukken. En er kan zóveel misgaan!
Gelukkig zijn de verfsoorten tegenwoordig beter dekkend (in 2 keer spuiten) zodat je minder risico hebt dat het gaat lopen.
Over spuiten kun je dus makkelijk een ander draadje beginnen....