Bouw van de Greenley gestart!

Richard,

Als ik de foto's zo eens bekijk neem ik aan dat dit een spuitplamuurlaag is die je hebt aangebracht?

Welke spuitplamuur gebruik jij en met welke lak ga jij hem afwerken?

Tot nu toe heb ik al mijn kisten afgewerkt in de folie/oratex of met de roller. Dat gaat goed maar in de toekomst ga ik toch alles spuiten.

Alvast bedankt.
Alex
 
Alex,
Idd, het is 2K spuitplamuur uit de autobranche. Die vult mooi, is goed schuurbaar (afgezien van de stofzooi...) en heeft daarna super hechting voor de autolak.
De eerste laag zit er nu op, zie draadje.

Alle afwerksystemen (hé het lijkt hier wel een tippelforum :) ) hebben hun voor- en nadelen.

Foliën is het simpelste, het lichtste en het goedkoopste.
Op den duur vind ik het lelijk worden, zeker met methanol motoren, het hout gaat slecht worden, daarna kun je niks meer met de kist doen.

Verven/rollen, kan alleen met benzine motoren, de methanol en met name de nitro lost 1K verf op. Er zijn lui die mooi kunnen rollen, dat is een vak apart. Rollen met 2K verf moet ook kunnen, maar heb ik nooit gedaan.

Spuiten is véél werk, vooral de voorbereiding, anders blijf je bvb de houtnerf zien. Na een eerste laag spanlak om de meeste poriën te vullen, zodat het niet teveel zuigt, gaat de G4 en een glasmat er op, daarna met nog 2 of 3 lagen G4 krijg je een goede stevige ondergrond, zonder pinholes. Maar het is een heidens geschuur!

Met spuiten kom je ook véél zwaarder uit als folie.
Het grote voordeel is dat je model vele jaren mooi blijft, zie bvb de romp van de ST, je kunt kleurenschema's uitvoeren (met bvb uitwaaier technieken) die op geen enkele andere manier te doen zijn.

Een ander nadeel is dat je ergens moet kunnen spuiten, minimaal een goede garage nodig met wat extra verwarming en het liefst afzuiging.
Je moet ervaring opbouwen met spuiten, ik heb jarenlang zo'n beetje alle fouten die je kunt maken, wel gemaakt.

Zoals je ziet heb je ook hulpmiddelen nodig, als je bvb geen hulpstuk maakt voor een roertje, hoe ga je dat vasthouden, spuiten en wegzetten in je eentje?

Verticaal ophangen is vragen om zakkers (ik gebruik het woord druipers maar niet, is weer dat andere forum), dus moet het horizontaal drogen, het liefst met de onderkant boven.

Je hebt persoonlijke uitrusting nodig: een spuitmasker met koolstoffilters, spuitoverall, handschoenen.
Uiteraard een goede verfspuit, de verf (kleur), harder, verdunner. Compressor met slang, waterafscheider.

Dan nog maskeertape, maskeerpapier, veel plakband, spoelthinner, ontvetter, kleeflapje, verfzeef trechters.

Zonder hulp de eerste keren ga je de bietenbrug op, er is niks frustrerender als na al die voorbereidingen een spuitklus te zien mislukken. En er kan zóveel misgaan!

Gelukkig zijn de verfsoorten tegenwoordig beter dekkend (in 2 keer spuiten) zodat je minder risico hebt dat het gaat lopen.

Over spuiten kun je dus makkelijk een ander draadje beginnen....
 
Laatst bewerkt:
schuren schuren en nog eens schuren.....
Daarom ga ik mijn vleugel maar folieën , ook ivm het gewicht.
Maar Richard je hebt gelijk spuitwerk is en blijft het mooiste op termijn.
 
Ja, en dan heb je avonden als deze...
De DG600 (wit) was aan de beurt, nou disaster!

Ik denk dat het te koud was in de schuur, dus óf de verf vernevelde niet mooi, dan maar wat thinner erbij en daarna dus zakkers, en uiteindelijk nog te weinig verf (je verliest erg veel met het spuiten van al die roertjes).

Niet alle plaatsen helemaal gedekt, dus dat wordt (licht) schuren en opnieuw. Maar dan wacht ik eerst tot het wat warmer weer wordt, óf ik een echte autospuiterij schuur kan lenen. Die hebben tenminste forse heaters.....

Goed, er zijn ergere dingen, dit is een dagje extra werk en wat verf....
Ach, als modelbouwer moet je tegen tegenslagen kunnen, en het vliegseizoen staat nog niet om de hoek....
 
Richard,

Dank je voor de info. Rollen is me tot dusver goed afgegaan maar je moet dan wel de 1k lak nemen (Sigma S2U) en alleen inderdaad voor benzinekisten. Wat ook goed werkt is daarna een 2k laklaag erover van Extron, nadeel hiervan is dat hij erg snel droogt.

Ik overweeg toch te gaan spuiten in de toekomst met 2K autolak. Met spuiten kun je 2k lak beter verwerken, die is niet zo goed te rollen (vloeit niet zo mooi uit). Belangrijkste voor mij nu is dat ik een geschikte hal weet te vinden of iemand die uiteraard tegen vergoeding zijn diensten hiervoor aanbied. Dan ben je in ieder geval verzekerd van een goed resultaat.

Hulpmiddelen moet je inderdaad maken maar dat is met rollen ook. Jou hulpstukken zagen er erg profesioneel uit! Complimenten daarvoor. Succes met je DG600!

Alex
 
Mannen,
De afbouw van de Greenley is even gestopt, ben 2 weken weg geweest en wacht nu op wat warmer weer. Probleem is dat ik hem mag spuiten bij een (industrie) spuiter.
Die heeft een hele hoge hal, dus alle warmte van de blowers blijft bovenin hangen.
Ik mag natuurlijk pas na het werk komen, dan wordt het donker en koelt het buiten snel af.
Vervolgens zet ik de "zuigwand" aan en die zuigt alle warme lucht van beneden naar buiten. Door de deuren komt dan lekkere koude lucht binnen, zodat ik na een half uur de verf niet mooi meer kan vernevelen door de kou!
Zodra het gemiddeld en met name in de avond wat warmer is, ga ik verder, zal het wel hier neerpennen als dat gebeurt.
Zodra het spuitwerk klaar is, hoef ik hooguit een dag of twee er aan te werken en dan vliegt-ie!
 
Hij is bijna klaar!!!!

IMG_7851.JPG


Voor meer info en meer plaatjes zie laatste gedeelte bouw verslag:

De laatste loodjes... - Page 22

Nog een daggie doopersen....
 
pffffft het zit er op, de Greenley is klaar!
Tenminste klaar om te proefdraaien en te vliegen, er blijven nog wat kleinere zaken te doen.
Bouwtijd ligt dus rond de 200 uur, met dien verstande dat het alsnog een complexe kist geworden is, ben erg afgeweken van het KISS principe, waarlangs de Greenley eigenlijk gebouwd had moeten worden. En ja, het spuiten kostte ook veel extra geld, gewicht en tijd....
 
Ik heb deze kist aardig wat sleepvluchten zien maken dit weekend....zag er goed uit!

Ik heb (nog) niet veel met zweven maar het Biggs weekend bij onze club LVC te sittard laat me langzaam neigen naar het aanschaffen van een zwever. Mooie exemplaren gezien.

Marc
 
Back
Top