Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Jeremy, Heb er erg in dat siliconenkit en koper geen vrienden van elkaar zijn. Azijnzuur in de kit vreet het koper aan. Er is een speciale lak om print/soldeerwerk te conserveren. Kan later ook weer (reparatie) in worden gesoldeerd. Gr. Klaas.
 
Jeremy, Heb er erg in dat siliconenkit en koper geen vrienden van elkaar zijn. Azijnzuur in de kit vreet het koper aan. Er is een speciale lak om print/soldeerwerk te conserveren. Kan later ook weer (reparatie) in worden gesoldeerd. Gr. Klaas.


Hoi Klaas,
Dankje voor je opmerking. Echter via mijn werk speciale print kit meegekregen. Gebruikten wij om reparaties aan printen te sealen (Ledschermen voor buiten met een siliconen coating voor waterdichtheid) Heb hier nog een doos vol van die tubetjes. Geen zorgen dus ;)
 
Mooi zo die secundaire arbeidsvoorwaarden. Gr. Klaas.
 
En tot slot de regelaar met nieuwe servokabel en een nieuw krimpjasje.

Vraagje: ben je bang, dat de motor het koud krijgt en uit voorzorg je de isolerende krimpkous aangebracht hebt?
Meestal worden er veel mogelijkheden toegepast om de hitte af te voeren.
 
Vraagje: ben je bang, dat de motor het koud krijgt en uit voorzorg je de isolerende krimpkous aangebracht hebt?
Meestal worden er veel mogelijkheden toegepast om de hitte af te voeren.


Nee daar ben ik niet bang voor. Na verschillende tests weet ik zeker dat de regelaar niet heet wordt. Bang voor doorbranden door de isolerende krimpkous ben ik niet. Er zat tenslotte al een krimpkous (transparant) omheen.
 
Na verschillende tests weet ik zeker dat de regelaar niet heet wordt. Bang voor doorbranden door de isolerende krimpkous ben ik niet.

Sorry, dit antwoord begrijp ik niet. Ik maak een opmerking over de motor en krijg een reactie over de regelaar. Voor mij is dit zo iets van, heb je koude voeten? Nee want ik heb een muts op mijn hoofd.
Of bedoel je het doorbranden van de motor, daar deze reeds in een krimpkous zit.
 
Sorry, dit antwoord begrijp ik niet. Ik maak een opmerking over de motor en krijg een reactie over de regelaar. Voor mij is dit zo iets van, heb je koude voeten? Nee want ik heb een muts op mijn hoofd.
Of bedoel je het doorbranden van de motor, daar deze reeds in een krimpkous zit.

Waar zie jij krimpkous om de motor? Ik begreep uit je reactie dat je de regelaar bedoelde, aangezien dat daar wel omheen zit.
 
Ja de regelaar zit boven op de motor, vandaar mijn opmerking. Niet gezien, dat alleen de regelaar extra ingepakt is.

Geen probleem. De regelaar had eerder al een kousje. Maar ik moest de servodraden verlengen en heb dat direct vanaf de regelaar gesoldeerd. De steun ten opzichte van de motor zit een halve cm ruimte tussen. Warmte is hier geen probleem. De motor en regelaar worden overigens bij vollast nauwelijks handwarm.
 
Regelaars hebben wel vaker een sok er om... om de zaak te beschermen...
en het koelelement zit met pasta tegen de FET's ...
De watergekoelde regelaars zijn veelal verzegeld...
Je kan natuurlijk ook doorslaan in het verpakken ervan...

200A in gaatjeshemd... :D
3,5 Kw vemogen... das meer dan in een Puch... Demme!

DSCN6042-LR.jpg

Gr Bas
 
Klopt Bas,

Ik heb vaker een regelaar voorzien van een open krimpkousje om ze meer te kunnen koelen. Bij dit spul niet nodig.

Das een vliegtuig motor combi neem ik aan? Zal goed fikken als ‘t mis gaat!
 
Als het mis gaat idd een nieuwe Paus... staat maar een paar seconden aan... is erg rap... echt rap...
Jammer dat Chinapost zo traag is... bzzzz...
 
Stad en land... nergens in de EU verkrijgbaar... eBay... maar is ook China...
op topic maar weer...
Bij de weg.. je gaat de opbouw in styreen opbouwen... zou je ook met een thermisch veel vastere
dunne epoxyplaat kunnen doen?
Destijds voor niet heel veel geld een bende aangeschaft op ebay.
Nu nog profijt van. Carbon moet je niet nemen, dat is verschrikkelijk stijf...

Komt thans iets duurder.
Ook dunne buigzame maten... onder de 1 mm is dat zelfs te knippen.
Is goed te verlijmen, maar moet dan wel eerst goed opgeruwd worden als je met epoxy verlijmd.
 
Stad en land... nergens in de EU verkrijgbaar... eBay... maar is ook China...
op topic maar weer...
Bij de weg.. je gaat de opbouw in styreen opbouwen... zou je ook met een thermisch veel vastere
dunne epoxyplaat kunnen doen?
Destijds voor niet heel veel geld een bende aangeschaft op ebay.
Nu nog profijt van. Carbon moet je niet nemen, dat is verschrikkelijk stijf...

Komt thans iets duurder.
Ook dunne buigzame maten... onder de 1 mm is dat zelfs te knippen.
Is goed te verlijmen, maar moet dan wel eerst goed opgeruwd worden als je met epoxy verlijmd.


Bas, het idee was idd styreenplaat en dubbellaags. Gisteren geprobeerd 1 van de kleine raampjes geprobeerd te voorzien van kozijnen... wat een ramp.. te klein en krijg de dunne strips er niet mooi in. Dus ik zoek iemand die wellicht kozijnen voor me kan printen van een bepaalde dikte.. of ander materiaal gebruiken.
Heb ook al rondgekeken naar wat jij gebruikt. Dat epoxyplaat lijkt me wel wat en is ook sterker. Echter nog niet gevonden..
Mocht iemand ergens wat voor mij 3d printen, dan wel graag als er geen andere oplossing is..
 
eBay.de... volop...
Aangezien je toch investeert in de kwaliteit van het model... zou ik het niet laten.
De dunne maten zijn zeer buigzaam... en eerder folie te noemen...

Kozijnen scherp uit te werken is verrekte lastig en tijdsintensief.
Je moet trucjes bedenken om de zaak te bedotten om het realistisch te doen lijken.
Ik loop ook vaak tegen de resolutie van mijn brillen, handen en gereedschap op.
3D printers beginnen zeer betaalbaar te worden. Maar ook het tekenen vraag veel tijd.
Garbage in, is garbage out...

Andere optie voor detail is autobeletteringsfolie, bij opplakken geeft dat in de lak structuur.
Snijplotterwerk en opplakken met water en zeep, richten en aanzetten. Pincetten en naalden werk om te richten.
Of foliemaskers om juist extra ondergrond opdikkend op te spuiten.
Blijft listig. Mailtje sturen aan Paul Burghoorn? Fijnmechanisch sterk onderlegd.
 
Jeremy, kun je de kozijnen niet knippen van dun latoenkoper? Voor mijn coastertje heb ik ze bij gebrek aan latoenkoper geknipt van dunne RVS vulplaat.
Maar RVS laat zich niet mooi knippen. Zie foto. Gr. Klaas.


20190724_133142.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als er sprake is van gelijkvormigheid van de ‘kozijnen’, dan zou je een mal kunnen maken.
Strips snijden en die uit styreen met behulp van ee föhn kunnen zetten.

Andere manier is dieptrekken.

Dubbelmatrijs. Binnen en buitenmaat. Plaatje verwarmen, en snel de zaak in vorm drukken.
Vervolgens schoon schuren en snijden?
 
En daar zijn we weer met een update van de Seawolf. Inmiddels lag er al weer een klein laagje stof op de bovenkant. Aangezien ik moet wachten op spullen voor de Hoga en het boven er warm is om te gaan solderen, maar even rustig de tijd genomen om verder te gaan met de Seawolf.
Het verhaaltje kozijnen moet nog maar even op zich laten wachten. De basis is in elk geval weer zoals het was en kan nu nieuwe plannen gaan maken voor de opbouw. Ik denk dat ik hiervoor nog wel steeds dezelfde methode ga gebruiken, maar het lastige van het geheel is wanneer je in een kromming werkt, je heel moeilijk de twee openingen uitgelijnd krijgt zodat de kozijnen ook niet direct goed passen. Maar goed, dat is een zorg voor later.
Al een tijdje geleden de kleurlak besteld en die stond al even in huis. Gisteren de stoute schoenen aan gedaan en bezig gegaan met het spuiten van de buitenkant. Uit mijn enthousiasme toch hier en daar een detail vergeten. Nouja, niet zo erg. Deze kan ik afzonderlijk wel op kleur brengen en op het model lijmen.
Kleurlak is van MoTip en de blanke aflak ook.

Het resultaat is zeker niet slecht, maar eigenlijk was het iets te warm om de verf goed te laten vloeien.
Hieronder het resultaat.
Trimlijntje is ook aangebracht, maar hier bleek ik uiteindelijk een stukje te kort te komen, balen... dan maar even een nieuw rolletje bijkopen.

image00038.jpeg


image00039.jpeg


image00040.jpeg



Dit kan nu mooi even uitharden. De onderkant verdient nu nog een vers laagje kleur. Decals moeten nog verder aangebracht worden, aangezien het velletje decals die ik gekocht had niet verder met de nummering ging dan 32. Ik moet tot 46...
Tussendoor kan ik nog bezig met de elektronica. Het grootste gedeelte daarvan is klaar. Dan testen, printjes beschermen en bedraden in de boot. Dan kan ook de rookgenerator er in.

Tot de volgende!
 
Werkelijk mooi gemaakt.
De lak is zo strak, dat je de weerspiegeling van de schaafsporen in het hout van de tafel ziet.
Vraag over rookgenerator.
De Seawolf is toch geen stoomschip?
Indien je bij dieselschepen rook, lees roet, uit de schoorsteen ziet komen is er ergens een fout met de machine afstelling.
Wat je soms wel ziet is, dat bij manoeuvreren, bij het wisselen van het toerental van de motor, er een uitstoot is van roet.
 
Back
Top