Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Met die verschillende kleuren begint het schip steeds meer te "leven". Een echt schip zit ook wel eens eenn krasje of vlekje op. Bijplekken geeft vaak een reëler beeld dan geheel overspuiten. Gr. Klaas.


Klopt Klaas, nu begint het steeds meer vorm aan te nemen. De echte Seawolf heeft hier en daar ook wel wat imperfecties natuurlijk. Echter zijn er zaken als bv het dek, wat vooraan nog een heel klein spleetje heeft, daar moet nog wat geplamuurd worden. Maar grotendeels is ze klaar voor het kleurtje.
Overigens, de echt ligt momenteel in Harlingen bij IconYachts. Vermoedelijk voor een beurtje. De 27e varen ze weer uit. Heb contact met de kapitein en wellicht deze week ergens mag ik aan boord om wat foto’s te maken. Hij is erg behulpzaam en heeft al de nodige informatie gedeeld.
 
Dus je hebt niet geprimed met blanke lak?
Dat was ik van plan te gaan doen.

Je heb het vast beschreven ergens... welke lakken gebruik je... waar mee af te lakken?
Gr Bas
 
Dus je hebt niet geprimed met blanke lak?
Dat was ik van plan te gaan doen.

Je heb het vast beschreven ergens... welke lakken gebruik je... waar mee af te lakken?
Gr Bas

Nee geen blanke lak vooraf. Heb eerst een normale primer aangebracht om eventuele defecten beter te kunnen zien. Die ga ik afwerken en uiteindelijk de kleur opzetten met daarover een blanke lak. Onderkant blijft mat.
Na het werk van JaFa gezien te hebben ben ik overgestapt op de MoTip busjes. Bevalt me goed. Spuit mooi en dekt prima. Tussendoor wat natschuren voor een strakker resultaat.
 
Motip is een prima lak. Ver uit de buurt van aceton of thinner. Eenmaal in 2K is het bestendiger.
Kies wel een lak met het juiste oplosmiddel... maar hoef ik je niet te vertellen denk ik...
Maar ik heb nu een lak, fraai op retouchekleur aangemaakt... maar lost zelfs op in wasbenzine
droogtijd is idioot lang... er is iets niet goed...
 
Motip is een prima lak. Ver uit de buurt van aceton of thinner. Eenmaal in 2K is het bestendiger.
Kies wel een lak met het juiste oplosmiddel... maar hoef ik je niet te vertellen denk ik...
Maar ik heb nu een lak, fraai op retouchekleur aangemaakt... maar lost zelfs op in wasbenzine
droogtijd is idioot lang... er is iets niet goed...

Was altijd een beetje sceptisch over spuitbussen. Vaak verschillende merken over elkaar heen en was altijd drama. Vandaar de airbrush zodat ik alkyd lakken kan mengen en spuiten. Echter is hoogglans daarbij nog steeds een drama. Met veel pijn en moeite toch iets aan resultaat, maar pfff, het werk vooraf en erna..
Hoogglans blijft nog steeds lastig, en moet wel met nodige aandacht ben ik al wel achter. 2K aflak is idd bestendiger, maar weet niet hoe dat houdt op een hoogglans kleurlak. Voor nu als test een 2k acryl blanke lak van motip erbij, en eens wat testjes doen met polijsten zodra ik er aan toe kom. Hopelijk is dat me wat naar t zin, anders wel een 2K aflak erop.

Hoe bedoel je jou lak is niet goed? Ik heb er niet superveel verstand van, dus vrees dat ik ook niet weet wat er mis gaat...
 
Heb het casco van dit houten bootje, na kleur aan passing afgewerkt met ruwa jachtlak.
Ik vind het zeer fijn om mee tewerken vloeit mooi.
Gebruikte we aan boord voor de houten borden die buiten hingen met de scheepsinfo.
En brengt ook een mooie glans als extra.
IMG_20191108_200846.jpg
 
Echter is hoogglans daarbij nog steeds een drama

Je kan hoogglans blanke lak als nabehandeling altijd achteraf over je werkstuk zetten. Ik gebruik nooit hoogglans gekleurde lak want dat droogt me niet snel genoeg, altijd matte verf en het liefst acryl. De uiteindelijke glans doe ik als laatst. Vallejo blanke lakken die ik gebruik zijn mat, zijdeglans en hoogglans. Kijk ook goed op foto's welke onderdelen wat voor glans hebben en niet alles maar mat of glanzend spuiten; een stuk rubber is mat, muren en deuren zullen vaak een zijdeglans hebben en schuimblussers een hoogglans bijvoorbeeld.
Het kost wat meer werk maar het geeft een veel geloofwaardiger aanblik.

Moraal van het verhaal: Je kan altijd de glans veranderen met een blanke lak, of het nou mat, zijde- of hoogglans moet zijn.
 
Ik begrijp de langere droogtijd van hoogglans lakken. Een matte opzetten en erna een hoogglans blanke lak is wel een extra handeling. Ik weet, doe ik nu in principe ook al. De blanke lak dient er uiteindelijk voor om te polijsten tot een mooie finish, mocht het nodig zijn.
Ben hier en daar ook gewoon even wat aan het experimenteren. Kijken wat het beste werkt en waar ikzelf een goed resultaat mee kan behalen.
Voor wat betreft de glansgraad bij verschillende dingen was ik me van bewust, maar toch bedankt voor je tip. Uiteindelijk zal het meeste hoogglans zijn.
Voor nu heb ik een aantal opties en zal me eerst bezighouden met wat test stukjes voor ik me waag aan mijn model.
 
Afgelopen vrijdag de kans gehad om aan boord te mogen van de echte Seawolf. ze lag voor een tijdje in de haven van Harlingen bij Icon Yachts. Via de kapitein toestemming gekregen om aan boord foto's te maken die ik nodig heb voor de voortzetting van mijn model. Was een leuke dag en ze waren dol enthousiast over mijn model. Aan boord van de Seawolf stond eerder een model van toen het schip nog als Clyde vaarde, deze is al een geruime tijd van boord. Aangezien het model niet alleen als display gebruikt wordt, maar ook als trainingsdoeleinde, werd me de vraag gesteld of ik het wilde verkopen. Nou dat moeten we nog maar even zien, haha.

Wel heeft mijn model even aan boord gestaan en de crew was erg onder de indruk.

image00030.jpeg


image00031.jpeg


De plek waar het andere model heeft gestaan. De ruimte is genoeg mochten ze ooit mijn model willen overnemen, haha.


Tot slot nog twee plaatjes van de echte. Mooi om te zien en erg imposant. Ze waren alweer druk bezig om voor te bereiden voor de volgende bestemming. Ergens in oktober zijn ze er weer. misschien dan nog een keer aan boord.

image00032.jpeg


image00033.jpeg
 
Zja... dat schip is nog strakkergelakt dan... het water waarop het drijft.

Normaal zijn dit soort rompen afgepeigerd...
zouden ze het spant voor spant hebben gericht? Of vol gezet met plamuur?

Elegant schip.
Scheepsmodellen? In opdracht? Dat zijn prijzen ver boven de 10k. Gaat tegen uurloon.
 
Hij zit wel strak in de lak, maar de sporen van het werkpaard zijn nog duidelijk te zien. Kijk eens goed naar de weerspiegeling van de damwand op de glanzende romp. Zelf vind ik dat wel iets hebben en strak krijg je het nooit meer. Wel een apart gevoel zeker Jeremy? Vraag aan boord eens of ze blanke lak over de kleurlak hebben gezet. Denk het haast wel want kleurlak wordt op zee gauw dof en verkrijt. En op het water met direct en weerspiegeld zonlicht gaat het snel. Gr. Klaas.
 
Zja... dat schip is nog strakkergelakt dan... het water waarop het drijft.

Normaal zijn dit soort rompen afgepeigerd...
zouden ze het spant voor spant hebben gericht? Of vol gezet met plamuur?

Elegant schip.
Scheepsmodellen? In opdracht? Dat zijn prijzen ver boven de 10k. Gaat tegen uurloon.

Ik vermoed dat ze toch wel hier en daar wat metaal hebben gericht. Hij zal als sleper wel afgebeuld zijn. Er zijn geen grote deuken zichtbaar, dus ik denk beide wel. gericht en geplamuurd.

Het kwam zo ter sprake over het model. Aangezien ze de andere kwijt zijn willen ze er wel weer eentje terug. Hangt overigens wel af van de huidige eigenaar, dus ze zullen het eens aan hem voorstellen.
10K, pff.. dat is nogal wat! Niet verwacht dat dat zo duur zou zijn zeg.


Hij zit wel strak in de lak, maar de sporen van het werkpaard zijn nog duidelijk te zien. Kijk eens goed naar de weerspiegeling van de damwand op de glanzende romp. Zelf vind ik dat wel iets hebben en strak krijg je het nooit meer. Wel een apart gevoel zeker Jeremy? Vraag aan boord eens of ze blanke lak over de kleurlak hebben gezet. Denk het haast wel want kleurlak wordt op zee gauw dof en verkrijt. En op het water met direct en weerspiegeld zonlicht gaat het snel. Gr. Klaas.

Hij zit inderdaad strak in de lak. Hoewel dat niet overal zo is. Ze vertoont hier en daar wel wat doffige plekken.
Voor wat betreft de buitenkant van het schip, als je er bij langs kijkt zie je duidelijk de contouren van de tijd dat hij als sleper voer. Hier en daar wat flauwe kreukels en niet kaarsrecht zoals je bij een luxe jacht zou verwachten.
Was inderdaad een leuke ervaring Klaas, toen ik het dok binnenwandelde had ik niet verwacht dat ze zo groot was! Ze waren allemaal ook heel erg vriendelijk. Tijdje gepraat met de kapitein en de first mate. Uiteindelijk 2 en half uur aanwezig geweest om foto's te maken. Hopelijk kan ik in oktober nog eens aan boord!

De kleurlak die ze gebruiken is op Polyester Urethaan basis. Ze gebruiken geen blanke lak gek genoeg, dus de kleur is ook tevens de eindlak.
Daar komt direct mijn volgende vraag:
Ik heb een restje van ze meegekregen van de blauwe en witte kleur. Wit is niet zozeer het probleem aangezien ik deze in Motip kan krijgen. De blauwe is echter wel een probleem. Ik kan nergens een verdunner/verharder vinden welke geschikt is voor deze verf. Wellicht weten jullie het?
De verf is van AWLGRIP in de kleur Flag Blue, heb rond gekeken, maar niet te krijgen in andere merken. Zit gebonden aan dit blik verf voor de juiste kleur.
 
Jeremy, Steek hier je licht eens op
https://paintspectrum.nl/nl/bootver...gallon/774-awlgrip_colorthumb-flag_blue_g5002
Lees dat je verdunner en verharder apart bij moet bestellen.
Over de 100 Euro voor een kleine liter verf, dat moet wel kwaliteit zijn.
Geen idee waar die gasten zitten. Kijk maar of je iets aan die info hebt.
In ieder geval heb je nu de kleur en misschien kun je die in kleinverpakking laten aanmaken.
Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Jeremy, Steek hier je licht eens op
https://paintspectrum.nl/nl/bootver...gallon/774-awlgrip_colorthumb-flag_blue_g5002
Lees dat je verdunner en verharder apart bij moet bestellen.
Over de 100 Euro voor een kleine liter verf, dat moet wel kwaliteit zijn.
Geen idee waar die gasten zitten. Kijk maar of je iets aan die info hebt.
In ieder geval heb je nu de kleur en misschien kun je die in kleinverpakking laten aanmaken.
Succes ermee! Gr. Klaas.

Klopt Klaas,

Ik had hier en daar ook al even rondgekeken. Alles van dit merk is duur... Mag natuurlijk ook wel voor een jacht. Maar om nou honderden euro's aan verdunner/verharder uit te geven...De verf droogt ook niet zo, er moet dus een verharder bij.
 
Weer even een kleine update.

Er is niet zo heel veel gebeurt de afgelopen dagen. Hoofdzakelijk dingen als printjes uitwerken en maken, opbouw uittekenen en deels in elkaar zetten, en nog even de regelaar voorzien van nieuwe servokabel.

Allereerst ben ik begonnen met het uitwerken van de printjes. Stapsgewijs komt er steeds meer bij en de eerste print was dan ook mislukt. Naderhand even wat beter uitgedacht en begonnen met het maken van een nieuwe print. uiteindelijk zullen er meerdere printjes komen met elk hun eigen doel.

image00037.jpeg


Hier het eerste printje. Niet zo heel moeilijk, maar simpelweg een voedingbron opgedeeld in 6 outputs welke allen gezekerd zijn met indicatieledje.
Toch maar gekozen voor schroefterminals. Niet omdat ik geen uitneembare connectors wil, maar zo kan ik ook dingen uitnemen als het nodig is. Daarbij denk ik dat dat niet zo heel vaak zal gaan gebeuren. Voordat de voeding vanaf de accu daar naartoe gaat, loopt het door een Volt en Ampère meter zodat ik direct kan zien wat het verbruik is en hoe vol de accu ongeveer nog is.

Voor de boegschroef een klein printje gemaakt, wederom uitneembaar en met stekkertjes en schroefterminal.

Volgt nu nog een schakelprintje en daarbij een relaisprintje. Het is tevens voor mij een oefening met het maken van printjes. Moet zeggen dat ik het leuker vind dan gedacht. Er zullen vast hier en daar op of aanmerkingen zijn, maar dat is niet erg.

Zodra de printjes goed functioneren komt er een zwarte silicone sealing op de soldering en kan het terug ingebouwd worden.

Langzaam al begonnen met de opbouw. Voor nu nog niet heel spannend maar moet wederom dubbelwandig gebouwd worden. Althans, zo wil ik het. Neemt wat meer tijd in beslag maar het gaat uiteindelijk om een realistischer uiterlijk met daarbij ook nog de functie om dingen weg te werken.

image00034.jpeg


image00035.jpeg



En tot slot de regelaar met nieuwe servokabel en een nieuw krimpjasje.
image00036.jpeg


Voor de printjes moet ik eerst wachten op componentjes. Zodra die binnen zijn kan ik er weer mee verder.
Nu vooral bezig met de opbouw. En aan de buitenkant van het schip wat afwerkingen doen. Dan kan de kleur er op. Hiervoor heb ik een kleurenwaaier gekocht en gekeken welke kleur het dichtste bij komt. Ik ga dus niet voor de Polyesterverf, maar hou ik het simpelweg bij de MoTip busjes. Werkt sneller en is net zo goed ook strak.
Decals voor de markeringen voor de onderkant van het schip zijn ook besteld. Hopelijk volgende week de kleurtjes op de buitenkant spuiten en kunnen de decals er ook op. Afwerken met matte vernis op advies van Jafa.

Tot de volgende.
 
Back
Top