Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Werkelijk mooi gemaakt.
De lak is zo strak, dat je de weerspiegeling van de schaafsporen in het hout van de tafel ziet.
Vraag over rookgenerator.
De Seawolf is toch geen stoomschip?
Indien je bij dieselschepen rook, lees roet, uit de schoorsteen ziet komen is er ergens een fout met de machine afstelling.
Wat je soms wel ziet is, dat bij manoeuvreren, bij het wisselen van het toerental van de motor, er een uitstoot is van roet.


Dankje voor je compliment,
Ze had nog wel wat strakker gekund, maar dan moet ik de toplaag gaan polijsten. De lijnen die er op zitten maken dat een beetje onhandig, dus daar begin ik niet aan.
Wat betreft je opmerking over de rookgenerator, het klopt dat het geen stoomschip is. In principe is er tijdens het varen nauwelijks tot geen rook zichtbaar bij het echte schip. De generator die ik gebouwd heb is in toerentallen te regelen. Dat will zeggen; hoe meer gas, hoe meer rook. Bij idle zal er slechts heel weinig uitkomen. Is ook allemaal te finetunen en middels de zenders straks op afstand zelfs uit te zetten. Hier zal ik ook uitvoerig mee testen en uiteindelijk besluiten of het wel of niet blijft zitten.
 
Niets ten nadele van een rookgenerator, maar voor diesels vind ik ze totaal ongeschikt. Buiten dat de kleur niet goed is komt bij een echte diesel de zwarte (teveel brandstof), witte rook (te weinig brandstof) of blauwe rook (verbrande smeerolie) er pulserend uit. Dat is met een rookgenerator niet te realiseren. Naar mijn idee kun je er veel beter een zo'n echt mogelijk motorgeluid inbouwen. Bij dit schip ook geen sinecure, want de originele had twee motoren op één schroef. Geen idee of dat nog zo is. Maar met een Beier module kun je twee motorgeluiden naast elkaar afspelen. Dan wordt het de kunst om zo echt mogelijk uitlaatgeluid te pakken te krijgen. Machinekamergeluid is er wel, maar dat hoort iemand die aan de wal staat niet. Waarschijnlijk ben ik te kritisch. Het heeft me vele uren gekost om voor mijn Bugsier 3 acceptabele motorgeluiden te knippen en te bewerken. Kreeg daarbij de hulp van een beroepsschipper die zijn Deutz op 240 toeren liet lopen en het aan de uitlaat opgenomen geluid voor me op Youtube zette. Maak er maar wat moois van Jeremy en stoor je niet teveel aan mijn kritiek. Gr. Klaas.
 
Klaas, je hebt een punt hoor. In principe klopt mijn generator helemaal niet wat betreft het rook. Vandaar ook het idee om het wel of niet in te bouwen, of wel in bouwen en later besluiten om het wel of niet te doen.
Wat betreft het geluid, daar ben ik niet zo zeer gecharmeerd van. Op een of andere manier klinkt het in mijn ogen vaak te nep. Daarbij hoort het geluid ook zwaar te zijn. Iets wat met een klein speakertje niet te realiseren is. Of je moet een ponton met een 18” subje meeslepen...
Het is in elk geval stof om over na te denken. Ik wil het wel realistisch houden en zo natuurgetrouw mogelijk. Als dat betekend dat de generator vervalt, dan zij het zo. Is niet erg.
 
Daarbij hoort het geluid ook zwaar te zijn. Iets wat met een klein speakertje niet te realiseren is. Of je moet een ponton met een 18” subje meeslepen...

Eindelijk iemand, die de toepassing van een geluidsmodule bij schepen op de juiste wijze verwoordt.
Je geeft een *.* vermogen uit aan geluidsmodules en als het schip 5m uit de kant is, dan hoor je niets meer.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk moet het geluid zwaar zijn, maar je krijgt natuurlijk nooit het volume als bij een echte. Nu hoeft dat ook niet want het gaat om een model op schaal en dan mag het ook wat minder fors klinken. Maar het geluid moet wel natuurgetrouw zijn. Even filmpje zoeken. Geluid is niet optimaal want de speaker is te licht en kon niet tegen de 20 Watt van de Beier module. De overgang van start naar draaiende motor is niet optimaal evenals bij het stoppen. Je hoort ook nog de scheepshoorn en een uitlopende ketting van het anker. Tweede video is opgenomen van de wal. De speaker zit in de stuurhut en onder de voeten van de kapitein zit een open rooster. Bij het eerste filmpje staat de camera op de accommodatie voor de brug. Voorstagen en vlaggenlijn verstoren het beeld een beetje. Gr. Klaas.


 
Laatst bewerkt:
Wauw, dat is nog eens een mooi kleurtje en zover ik kan zien, keurig gespoten.

Dankje Sjoerd! Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over hoe de kleur is uitgevallen. Dichterbij het origineel kom ik niet. De echte heeft een AWLgrip verfje met Flag Blue als kleur. Jammer genoeg niet in Ral te krijgen. Gelukkig heb ik van hun persoonlijk een staaltje meegekregen en een restje verf. Maar die is niet bruikbaar zonder de andere toevoegingen wat me zo nog een paar honderd euro kost. Deze kleur is uiteindelijk Steel Blue geworden, met ralkaart naast het staaltje kwam deze het meest overeen. Het spuitwerk is op foto slechter dan in het echt.
 
Natuurlijk moet het geluid zwaar zijn, maar je krijgt natuurlijk nooit het volume als bij een echte. Nu hoeft dat ook niet want het gaat om een model op schaal en dan mag het ook wat minder fors klinken. Maar het geluid moet wel natuurgetrouw zijn. Even filmpje zoeken. Geluid is niet optimaal want de speaker is te licht en kon niet tegen de 20 Watt van de Beier module. De overgang van start naar draaiende motor is niet optimaal evenals bij het stoppen. Je hoort ook nog de scheepshoorn en een uitlopende ketting van het anker. Tweede video is opgenomen van de wal. De speaker zit in de stuurhut en onder de voeten van de kapitein zit een open rooster. Bij het eerste filmpje staat de camera op de accommodatie voor de brug. Voorstagen en vlaggenlijn verstoren het beeld een beetje. Gr. Klaas.



Dankje Klaas voor je filmpjes. Toch trekt het me niet om er geluid in te zetten. Niets ten nadele van jou en anderen die het er wel in hebben. Het doet mij niet zoveel. Ik spendeer dat geld liever in iets wat schaalgetrouw wel klopt. Overigens wel een hele leuke en mooie Bugsier 3 die je hebt.
 
Gewoon lekker je eigen schip ervan maken Jeremy. Dat geeft de meeste voldoening! Blijf het volgen. Mijn Bugsier is pas 44 jaar jong en staat niet varend in een perspex vitrine. Dat is wel een behoud. Gr. Klaas.
 
Gewoon lekker je eigen schip ervan maken Jeremy. Dat geeft de meeste voldoening! Blijf het volgen. Mijn Bugsier is pas 44 jaar jong en staat niet varend in een perspex vitrine. Dat is wel een behoud. Gr. Klaas.

Dat komt zeker goed Klaas. Het gaat niet snel, maar uiteindelijk komen we er wel.
Das al een ouwe dame Klaas!
 
Hoi Sjoerd,

Kwa ruimte is eigenlijk de enige optie om de motor in de basis van de kraan te verwerken zoals ook jij hebt gedaan. De motor die ik heb besteld komt uit china en is 10 RMP, vraag was of dit ook echt zo is, maar gezien de snelheid is dit perfect en mooi op schaal. Nouja, slimmer wil ik niet noemen, dit is waar ik als eerste aan dacht. Heb het idee bij de sleepbolders vandaan, waar andere bouwers vaak de stutten tot in het onderschip verankeren.

Enige waar ik nog tegen aan loop is de manier waarop het spul stopt, ik heb geen idee hoe ik bijvoorbeeld de cilinder automatisch kan laten stoppen wanneer deze op zijn eindpunt is. Dus dat zal allemaal op gevoel moeten.

Ik heb even twee plaatjes geschoten van de cilinder en hoe deze is opgebouwd;
Bekijk bijlage 305345

Ik heb voor de motor een soort van hubje gemaakt van messing waar de motor van het geheel in rust. Hier kon ik dan gelijk twee moeren op solderen. De huls van de cilinder schuift er dan zo over heen.

Bekijk bijlage 305346
En dan in het geheel. Staat momenteel nog in de primer. Wellicht morgen even de juiste kleur aanbrengen. Even een los motortje voor het idee. De slag is nog steeds niet helemaal wat ik wil, maar een andere optie heb ik niet meer.
Hoop dat dit voldoende is, als je nog iets wilt weten dan hoor ik het wel.

Een goedemiddag
Ik zie dat jij een mooie oplossing hebt gemaakt om zelf cilinders te maken voor schaal 1:50 nu wil ik dit ook voor mij model gaan toepassen nu is mijn vraag welke maat draadeind heb jij toegepast voor de cilinder
Alvastbedankt

Gr Hans
 
Hoi Hans,

Volgens mij heb ik daar M2 draadeind voor gebruikt. De oplossing is goed, maar de praktijk moet uitwijzen of het lang goed gaat. Druk komt namelijk allemaal terecht op de spindel van de vertragingsmotor.
 
Toen ik dit filmpje tegen kwam moest ik toch nog even aan jouw model denken. Je gaat het er niet in bouwen, maar toch. Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
 
Ik vroeg me af of er in dit prachtige topic nog iets nieuws te melden is.
Mooi project. Dat is een ding dat zeker is!

Dank voor het compliment.

Echter nog niet veel nieuws te melden helaas. Er zijn zoveel dingen tussen gekomen waaronder ook kinderen dat het allemaal even on hold is gezet. De seawolf ondergaat op het moment ook een refit. Qua kleur zal ik haar zo laten, eventuele drastische wijzigingen in het ontwerp kan ik nog meenemen in de bouw.
Zodra er iets te melden is zal ik dat hier direct weer neerzetten:)
 
upload_2022-11-2_21-16-1.png


upload_2022-11-2_21-16-35.png


Jeremy, Bladerend in het scheepvaartforum kwam ik bovenstaande plaatjes tegen. Volgens bijschrift Harlingen in januari van dit jaar. Het lijkt of de Seawolf een refit krijgt. Gr. Klaas.

https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?t=7387&start=810
 
In 1951 was de Holland een nije grieze Bas en werd ze met moeite door de Bonte brug in Groningen getrokken. Inmiddels is het een dame op leeftijd (70+) en maakte recentelijk een "uitglijdertje" op Terschelling. De grijze in Harlingen is de ex Clyde van Smit Internationale en omgebouwd tot jacht Seawolf. In wezen twee schitterende sleepboten, die historie schreven. Als het stoort poets je het maar weg Jeremy. Gr. Klaas.

1951 Groningen Bonte brug 57035_010.jpg

Plaatje gevonden bij GHetNa
 
Laatst bewerkt:
wat een prachtige bouw van een schip en wat een mooi bouwverslag.
Ik heb het hele verslag in 2 delen doorgelezen en dan ........
De finale, niets meer.
Dat is toch wel zonde, Jeremy.
Gaat dit nog goed komen of ?
 
Back
Top