In een ander topic ging het over het beplanken van een romp en wat nou goed en fout is, helaas is het bericht weg maar ik vond het een leuke toevoeging op het forum. Vandaar opnieuw een poging. Voor de modelbouw zijn er een filnk aantal methoden die worden toegepast, de ene geeft een mooier resultaat dan de ander. Maar er is niet één methode die moet, er kan van alles om een romp netjes strokend te krijgen en constructief niet te hoeven vertrouwen op plamuur of ander soortig materiaal. Ook in de 1:1 bouw zie je dat iedereen daar zo zijn eigen invulling aan geeft.
Mijn bootje bouw ik overnaads, beetje zoals Zweeds rabbat met de planken over elkaar. Dat noem je in het Engels clinker built. Doorgaans zie je in de modelbouw rompen volgelegd worden volgens de carveel methode. Carvel built op zijn Engels. Hieronder zie je een illustratie die de verschillen duidelijk maakt.
De methode die ik gebruik voor overnaads beplanken zal ik nog stap voor stap vastleggen en met jullie delen. In deze post deel ik een aantal zienswijzen van scheepstimmermannen, shipwrights, die het carveel beplanken allemaal op hun eigen manier doen, met ieder hun eigen succes.
Bristol Shipwrights, deze man is ook te zien bij
Tips from a shipwright.
Acorn to Arrabella die begonnen zijn maar later hun plannen hebben moeten aanpassen.
En om af te sluiten mijn persoonlijke favoriet,
Leo Goolden met de Sampson Boat Co.
Veel plezier met kijken, doe er jullie voordeel mee!