Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Weer een paragraaf afgesloten, de woods zitten erin, geolied en in de primer. De verf moet alleen nog even drogen.

AP1GczOd0-611dwkpKEgwy9mBwO3GUVZMZwgeRIX_RkGpUxHqplT9Lod-NbpYmeqMpSdu0XwijWWKpo1ANbrDifsLSXb5fBxhHAbuqTVpDHnHgvAaYvF6fQ=w800

Zodra de schuur weer is opgeruimd kunnen weer 440 nagels gemaakt worden met evenveel gaatjes in de romp. Daarna gaan de ribben er definitief in. Het todo lijstje voor de basis van de romp wordt steeds korter, maar hij staat voorlopig nog wel even op de werkbank.

Hoi Crispijn, Al een tijdje niets van me laten horen, maar wat wordt dat een kunstwerkje zeg! Grote bewondering voor jouw manier van bouwen. en erg mooi dat Sitka.
ik heb zelf ook niet echt stil gezeten en een IOM in sitka gebouwd. zeilt als een zonnetje en doet bij wedstrijden lekker voorin mee. moet er nog een bouwverslag van maken, maar ben dus eigenlijk veel te laat, want ze vaart al.
heel veel succes met de laatste loodjes
Hay

Hoi Hay, dank voor je leuke bericht! Momenteel gaat het even niet zo hard omdat ik de voorbereidingen van een nieuwe keuken aan het uitvoeren ben en een rondje onderhoud doe in huis. Maar ik hoop binnenkort de nagels af te maken. Daarna beginnen een hoop leuke klussen die vrij veel zichtbare voortgang gaan geven.

Ook nodig natuurlijk. Ik ben nu begonnen met de bouw van een IOM in Cedrela. zal kijken of ik er een bouwverslag van kan maken. is ook heel mooi hout, maar veel donkerder en met een hele andere tekening dan Sitka. het heeft veel kruisdraden, dat maakt het bewerken wel weer een stuk lastiger dan sitka.
succes met je projecten en ik blijf je uiteraard volgen

Afgelopen maanden hebben we een nieuwe keuken in ons huis gerealiseerd. Het vereiste wat bouwkundige aanpassingen, een hoop leidingen en elektra op de juiste plekken en na het plaatsen van de keuken, wat gelukkig gedaan werd, moest er nog 'even' afgewerkt worden. De energie was er toen wel uit. Door de bouwkundige aanpassingen was er ook weer een hoop buitenboel te schilderen dus man o man, genoeg te doen wat de modelbouwtijd en energie om te bouwen even belemmerde.

Maar we zijn er weer en er zijn ook nog dingen aan de sloep gebeurt gelukkig.

Alle ribben hebben hun plekje gevonden in de romp, alle nagels aan de buitenkant waar ze uitsteken kunnen worden vlak gevijld met de romp, maar daar wil ik eerst de romp nog stijver voor maken voordat ik alles ga doen. Om die stijfheid te realiseren moeten de knieën ter versteviging van de hoeken worden aangebracht, samen met een 'lat' aan de bovenkant van de romp. Die lat markeert ook de overgang naar het dek.

Nog iets anders wat ik heb kunnen doen: De machine komt uiteindelijk op een frame te staan zodat deze voor onderhoud eenvoudig uit de romp te nemen is. Het frame heb ik nu als prototype gemaakt met een 3D print om er een beetje meer gevoel bij te krijgen. Uiteindelijk wordt het van aluminium gemaakt. Het heeft al wat eerste verbeterpunten opgeleverd die ik mee kan nemen in het definitief ontwerp, ik ben blij dat ik het niet twee keer in aluminium hoef te bouwen.

Hieronder wat foto's van vanavond. En hopelijk sneller weer een update, zoals het er nu naar uit ziet kan ik de komende tijd wel wat blijven bouwen.

AP1GczO1mO3mC8vt8q4GA3ODsJPv0PfknBBURgdZ0x3y5wXMJdu4ReWUTyNll2KwlHw0syAaggjx-BoDyTPlVQN9x5SIa29VV-K8yVGtGSZs1qBpLFymzfg=w800

AP1GczOQLiLIB0jdzqg0cBc1l8qpxB2jisQzLiuZIYoOFOl0MfNXkFfx2x8-vRDTOZPPUfW4CXTu-zY1QuFksR0vWJwVrMIUlVwjn2VOLeT_zYA2AdbronU=w800

AP1GczOm7uBzoqtXIprb0JcsDCLY84tPjTZIsbmMvbsL8WHtJCQa9wcxNQwyn_xCqZ_hrpVmrp0P-TmQnAEvCNvlAtDrTZ7CLQsFEuNjv-fI5IIenP68AFY=w800

Later weer meer!

Hi allemaal,

Ik heb afgelopen tijd de electronia aan boord van de sloep geprobeerd wat te ordenen en een slimme scheiding te maken tussen de elektronica die bij de machine en de ketel horen en de elektronica die bij de romp hoort. Daar komt later een schemaatische aanzet voor zodat ik op tijd weet met welke bekabeling ik rekening moet houden. Dat brengt me nu bij een praktisch stukje, namelijk de verlichting.

Even checken of ik het goed heb gedaan: voor motorboten (dus ook stoomsloepen) onder de 10 meter geldt het volgende:
  • Rood/groen sectoren op de voorkant.
  • Heklicht sector op de achterkant
  • Rondschijnend ankerlicht
Of
  • Rood/groen sectoren op de voorkant.
  • Rondschijnend licht
    Wat ook als ankerlicht gebruikt kan worden
Klopt dit? Ik hoop hiermee even een beroep te doen op de experts hier op het forum...

Back