Het gaat langzaam en gestaag, ondanks de vakantie kom ik niet toe aan voldoende aaneengesloten tijd en geduld waarbij ik echt stappen kan maken. Geen man overboord natuurlijk, maar ik had graag wat verder willen zijn.
Hierbij een korte illustratie van de voortgang aan stuurboord tot nu toe. De tijdelijke passing van de eerste plank zit aan de achterzijde nu helemaal naar wens, alleen de voorzijde is nog even een gepuzzel tussen de vorm van de plank en de vorm van de sponning waar de plank in valt. Aan bakboord moet dat ook nog verder uitgewerkt worden, het is nogal lastig te visualiseren en te beitelen en doe kleine beetjes per keer.
Het klemmen met schuurblokjes gaat het best op de plekken waar veel buiging in het hout zit, er verschuift dan niets.
Hier is te zien dat op de plek van de overlap van de kiel dat de plank iets wijkt van de kiel. Deels komt dat doordat de vorm van de sponning niet goed genoeg is maar ook draagt de stijfheid van de plank hieraan bij. De plank accepteert de twist niet zo eenvoudig. Het stomen van de definitieve plank moet dat makkelijker gaan maken.
Aan de binnenkant is te zien dat alles netjes aansluit op de 'hog'.
Een ander klein projectje dat ik nu aan het uitwerken ben (en wat in huis kan) is het ontwerp van een frame waar de ketel, machine en andere randapparatuur op komt te staan. Dit geheel moet straks vrij eenvoudig uit de sloep te halen zijn zodat de techniek goed toegankelijk is. De bedoeling is om het frame van aluminium te maken en in elkaar te solderen. De wangen van de profielen zijn 1.5mm dik, het I-profiel 12mm hoog. De gebogen I-profielen zal ik CNC moeten frezen. Er zal een mal moeten komen om alles op zijn plek te houden tijdens het solderen.
Heeft er iemand een tip voor welk soldeer en flux te gebruiken voor het samenstellen van dit aluminium frame? Ik lees veel over Durafix Easy weld maar dat zijn vrij dikke staven en je smeert het echt tegen de twee onderdelen aan, ik wil eigenlijk een mooi soldeer dat tussen de onderdelen vloeit en waardoor de soldeerverbinding visueel de constructie geen geweld aandoet.
@willum, kan jij me een zetje in de juiste richting geven misschien?
Later meer, hopelijk lukt het me dit weekend de eerste plank in te stomen!