Bouwverslag 1:200 Bismarck

Platform relingen

Je kan beter maar de relingen van de platforms( zie de post van Bocdan een poosje geleden ) er van te voren op plakken.Want de oppervlakte waar lijm op komt is zo klein, dat het echt een beetje moeilijk gaat.
Zie aflevering voor platforms deel 65.

Skip67.

hallo paul

je moet geweven doek gebruiken en geen vezels
een doek van 25 gram m² is meer dan voldoende
je romp een laagje polyester geven en dan met 2 man de doek er over heen spannen
je romp wel onderste boven leggen zodat de zijkenten vrij kunnen afhangen
dan met een borstel de kiel vlak strijken en zo naar de twee kanten toe de plooien glad strijken
de doek gaat vervormen maar je moet zien dat die plooien buiten de romp vallen
daarom moet je plaats hebben om dit te laten afhangen
indien je dit mooi doet dan heb je haast geen schuur en plamuur werk

als alles droog is eventueel een tweede laagje aan brengen nadat je de eerste laag met je dek hebt gelijk geschuurt en eventuele bultjes reeds geschuurt hebt

nadien plamuren en schuren en de primer er op

groetjes raf
kan het ook zonder glasvezel mat :confused:

ik heb er ook geen ervaring mee :S

Laatst bewerkt:
Gezien een pas afgeronde bruiloft incl. huwelijksreis, na terugkomst een gecrashte computer vinden en weer ik wat nog meer heb ik op dit moment denk ik 15 delen nog netjes in de verpakking zitten.

Ik zal dus nog niet weten of het gaat passen. Als de rust weer een beetje is wedergekeerd op m'n werk gaat ik echt eerst even beginnen een het schuren en plamuren van de romp.

Daarna ook eens wat foto's plaatsen. Nieuwe camera is gekocht dus dat probleem is ook weer weg.

Gtrss,

Willem
Gefeliciteerd met je huwelijk.

hallo

met die 10 liter veel boten bouwen en vooral in de mallen kruipt enorm veel polyester

het is eigenlijk zo dat polyester opzich zelf niet stevig is
het heeft geen constructuele stevigte en bij de minste slag of stoot gaat het zoals gelas aan diggelen

daar komt de glasdoek nu zijn bijdrage leveren
je moet zorgen dat de glasdoek net doordrenkt is dus niet de overschot er toch maar op kieperen want dan is het minder sterk
de stevigte komt dus van het glasdoek
de verschillen tussen vlies en geweven is dat de vlies zich leent om IN een vorm aan gebracht te worden
eerst doe je 1 a 2 lagen gelcoat en daarna begin je te lamineren met je vlies
naargelang de stevigte meerdere lagen
het hoeft aan de binnen kant niet glad te zijn want er moet nog materiaal in komen zoals spanten en accu bakken en dergelijke dus daar is dit vlies zeer geschikt voor

nu het probleem rompen

je wil een romp zo glad mogelijk hebben zonder je lens te schuren

IK DOE HET OP DEZE MANIER
anderen zullen weer een andere werk methode hebben

ik schroef aan de dekzijde een dik balkje op de romp
zodat ik deze tussen een workmate kan klemmen en de romp toch vrij van de wekmate af staat
indien de romp te dicht bij de tafel staat twee planken tegen het balkje schroeven en odner er weer een balkje van dezelfde dikte er tussen
20 cm hoogte is lekker 30 werkt makkelijker
de kim kielen NIET monteren die zitten alleen maar in de weg

als je romp zo onderste boven licht schilder je deze in met een laagje polyester
zodat je hout er goed doordrongen van wordt
het is net zoals een laag G4 of vernis aan brengen en deze laag mag je goed en met ruim voldoende polyester aan brengen
deze laat je een beetje aan trekken tot hij nogwel kleeft maar niet meer beweegelijk is

dan neem je een glas weefsel waar zeker heel je romp in 1 keer mee bekleed kan worden
niet bezuinigen hier op want dat is vragen voor ellende
de over schot werk je later aan de binnen kant wel weg (voor de nederlanders LOL)

deze lap stof leg je met 2 personen in een keer over je romp en vooral kijken dat de bodem in een keer mooi strak ligt en zonder ribbels dus volkomen vlak
dat is ook de reden van die kim kielen

dan laat je de doek eerst aan een kant langs de romp zakken en dit door het spannen van de doek die zo gelijkmating en zonder plooien langs de romp laten liggen
daarna de andere kant ook mooi glad en gespannen neer leggen
je kan over de doek met je hand wrijven om deze mooi strak aan te leggen daar de onderliggende polyester niert meer kan loskomen
je kan de doek eventueel nog terug oplichten dit ovder kleine oppervlakken
dus het eerste keer neer leggen is heeeeel belangrijk

als de doek nu vervelend gaat doen dan zorg je dat je plooien krijgt (onvermijdelijk)maar daar waar ze je niet storen
en dat is het stuk tussen de romp en de tafel waar ze je geen hinder geven en je ze later toch wegsnijd

niet beginnen snijden op de romp want dan krijg je overlappingen en die zijn zeer moeilijk om daarna weg te schuren
als je het goed gedaan hebt dan is je romp in een keer glad met minimale plamuur plaatsen

als je tevreden bent over het gespannen doek dan kan je polyester gaan afmaken en met een dikke ronde borstel al doppend de hars in het doek aan brengen en dit tot je geen witte plaatsen meer in het doek ziet
niet wrijven of schilderen want dan wrijf je het doek alle kanten op en licht het niet meer vlak tegen de romp aan wat dan weer resulteerd in luchtbellen onder je doek waar je later dan weer problemen mee krijgt

ik weet het voor mij dit neer schrijven is makkelijk want ik doe het haast dagelijks en ik zie het zo voor mijn ogen gebeuren LOL
maar dit is wel een manier waar ik hervaring mee heb en dit tot lengtes van 2.40 meter
als je meer en langer gaat is 2 personen aangewezen om nadien mee te helpen soppen want anders is je polyester aan 1 kant reeds aan het harden en aan de andere kant moet je nog aan brengen

maak niet teveel ineens af maar zet een tweede of derde potje reeds klaar zodat je helper er alleen nog de harder moet bij kieperen als jij aan de 3 de laatste borstel streek bezig bent
dan is de hars opgeroerd en klaar voor gebuik en kan je gewoon verder werken

neem voldoende hoge potjes want anders komt er hars over de rand bij het mengen

wat nu na het uitharden met de restand van de overhangende doek moet gebeuren

deze knip je met een schaar zoveel mogelijk en zo dicht mogelijk tegen het dek af (MET DE ROMP NOG STEEDS ONDERSTE BOVEN)en de polyester zo laten uitharden
als je dit gedaan hebt en er zit nog zo een cm of 3 a4 aan dan kan je de romp los maken en omdraaien (ALS DE POLYESTER IS UIT GEHART 24 UUR WACHTEN DUS)

het balkje er vanafhalen en dan met een schuurplankje (stukje hout met een schuurpapier opgekleeft)van een cm of 30 lang kan je de rest van het doek weg schuren
steeds NAAR de romp toe schuren of in de lengte richting (NOOIT VAN JE ROMP AF SCHUREN)
want dan bestaat de kans dat je alsnog je glasdoek los trekt van de romp
en krijg je een rafelige rand die je moeilijk goed krijgt

daarna de romp opschuren met een schuur sponsje (mat zetten) en kijken waar je moet plamuren
als je het goed gedaan hebt dan hoef je normaal haast geen plamuur te gebruiken
de fout zit dan in je romp en niet in de polyester en de doek want die volgt alleen maar de vorm van de romp

daarna kan je de kimkielen en andere zaken aan brengen die nog nodig zijn om het model de boot te laten worden die hij moet zijn

hoop wat te hebben kunnen helpen

groetjes raf

ps DOE DIT ALLEMAAL BUITEN EN DENK VOORAL AAN DE TEMPERATUUR (dus nu niet)
zeker epoxy waar de werkwijze niet van verschilt is zeer gevoelig aan temperatuur en menghoeveelheid
terwijl polyester een beetje meer toelaat en een afwijking beter verdraagt
het is ongezond spul en je gezondheid gaat voor op een model
groetjes raf

Laatst bewerkt:
Mooi verhaal RAF, en duidelijk

Binnekort maar eens proberen op een stuk resthout, voordat ik de eigenlijke romp ga "mishandelen"

Je had hier een aantal draadjes terug over rollen geweven glas, heb je hier een adres voor ?

hallo

ik haal alles bij vosschemie in GENK
krijg ik ook een percentje omdat ik nogal een goeie afnemer ben hahaha
ik weet niet of de link gaat werken maar toch maar proberen

<br /> <b>Warning</b>: mysql_result() [<a href='function.mysql-result'>function.mysql-result</a>]: DESCRIPTION_ not found in MySQL result index 22 in <b>C:\apachefriends\xampp\htdocs\Vosschemie.be\ROOT\Manage_Pages.php</b> on line <b>274</b><br /> ::

een belletje of een mailtje en mischien sturen ze het op
je moet niet een hele rol nemen want daar zit 25 meter op
op een breedte van 1.25
of je moest vanplan zijn om meerdere rompen te gaan maken
je kan ook zakjes bestellen met de lengte die je moet hebben maar de breedte is steeds 1.25

groetjes raf

Laatst bewerkt:
buiten kant bewerken.

Raf.

bedankt voor de zeer duidelijke uitleg, van het gebruik van polyester
hier is nu het forum voor, ik vond het een heel goede uitleg wat je hier
schreef,bij de volgende romp ga ik zeker dit eens proberen
bedankt.:thumbsup:

hallo

met die 10 liter veel boten bouwen en vooral in de mallen kruipt enorm veel polyester

het is eigenlijk zo dat polyester opzich zelf niet stevig is
het heeft geen constructuele stevigte en bij de minste slag of stoot gaat het zoals gelas aan diggelen

groetjes raf

Heb je er per ongeluk ook nog een paar foto's van?

Airbrush

Hallo iedereen,
ik zou graag mijn bismarck willen airbrushen maar kent er iemand toevallig een goede installatie??

Romp bekleden

Raf,
Ik ga zondag al je tips uitvoeren. Zondag is de enige dag dat ik niet door mijn klanten gestoord kan worden. Ik heb geen twee man in huis om het polyester vast te houden. Maar met hulp van mijn ega zal het ook wel lukken. wel een beetje spannend want ik heb nog nooit zoiets gedaan. Ik zal ook proberen foto's te maken van het proces en deze op het forum plaatsen.

Bijeenkomst Bismarck Bouwers

Hallo allemaal,

Zoals belooft: een kleine enquete voor de bijeenkomst van de Bismarckbouwers.

Het invullen van de vragenlijst verplicht u tot niets. Aan de hand van de antwoorden zal ik de bijeenkomst zo goed mogelijk voorbereiden en een definitief voorstel doen.

Tip: kopieer de enquete naar je E-mailprogramma, beantwoord daar de vragen en stuur de E-mail naar paulborsboom@live.nl

1. Welke datum heeft je voorkeur voor de bijeenkomst
O Zaterdag, 23 januari 2010
O Zonddag, 24 januari 2010
O Zaterdag, 30 januari 2010
O Zondag, 31 januari 2010
O Anders: .......................

2. Tijdstip bijeenkomst
O Van 10 uur tot 15.00 uur
O Van 11 uur tot 17.00 uur
O Anders van ....... uur tot ....... uur

3. Plaats van de bijeenkomst
O Den Bosch of omgeving
O Breda of omgeving
O Utrecht of omgeving
O Zwolle of omgeving
O Maastricht of omgeving
O Anders ....................

4. Vervoer naar bijeenkomst
O Alleen met eigen auto
O Samen met eigen auto (carpoolen met uw auto, kosten delen)
O Samen met iemandanders z'n auto (kosten delen)
O Openbaar vervoer

5. Heeft u een Clubgebouw in de buurt dat wellicht beschikbaar is voor
de bijeenkomst:
O Neen
O Ja of Misschien.
Naam van de club:.....
Plaats:.....................
Contactpersoon..........
Telefoonnummer.........
Vaarwater beschikbaar ? O Ja O Neen

6. Neemt u de boot mee? (voorstel liever wel)
O Neen
O Ja, zo ja?
In welk bouwstadium is Uw boot:........

7. Waar wilt u het over hebben (uw interesse)
O Over van alles
O Houtbouw
O Polyester bekleding
O Aandrijving
O Remote Controll
O Verlichting/elektrisch
O Schilderwerk/afwerking/airbrush
O Vaarvaardigheid
O Anders.................

8. Heeft u specifieke ervaring op modelbouwgebied (waaru over wilt
vertellen)
O Houtbouw
O Polyester
O Aandrijving en RC
O Verlichting/elektrisch
O Schilderwerk/afwerking/airbrush
O Anders...................

9. Bent u bereid enkele Euro's te betalen voor de zaal? (Kosten voor
consumpties etc. zijn voor uw eigen rekening
O Neen
O Ja

10. Heeft u nog tips, vragen en/of opmerkingen?

...................................

NB.
* De bijeenkomst zal zo mogelijk kosteloos zijn. Alleen als er een zaaltje
moet worden gehuurd worden de kosten hoofdelijk omgeslagen.
* Ik heb de uitgever een herinneringsmailtje gestuurd, maar nog niets
van gehoord.

Als u zich nog niet (vrijblijvend) heeft opgegeven voor de bijeenkomst.
Forumnaam:.............
Naam:.....................
Adres:.....................
Postcode:................
Telefoonnummer:.......
E-mail: ...................

Wil je meer weten of iets vragen/opmerken:
Paul Borsboom
Almweg 1, Rijswijk NB
Tel: 0183 443354
Mail paulborsboom@live.nl

hallo stefan

lees nog eens mijn verhaaltje opnieuw
maar deze keer ook wel alles lezen

hello paul een deskundige ben ik echt nog niet hoor hahaha
maar ik kom wel aardig in de buurt
en als ik het niet weet dan kan ik mijn vrienden van bernico nog steeds om raad vragen
hier een link want hun maken ook zeer mooie bootjes
Bernico Racing International - Custom made boats

groetjes raf
ps foto's ??? das moeilijk als je aan het polyesteren bent en zeker niet gezond voor de kamera
handschoenen niet vergeten aan te doen was ik nog vergeten

Wat bedoel je precies?. De deskundigen (van dit forum) zeggen van wel als je boot te watergaat .
erm het grappige is dat ik de hle romp van binnen en buiten in anti houtrot spul heb gezet voor de zekerheid,en ik ben nog niet klaar met plamuren en schuren ik denk dat ik van de zomer helemaal verder ga met de boot :sleeping:

hallo

anti hout rot spul ??????
ik heb reeds zodikwijls gepost G4 gebruiken
maar nee er zijn er die het beter weten dus anti hout rot spul

waarom denk je dat het hout gaat rotten ????
omdat er water aan kan en dat vocht laat schimmels groeien in je hout
wat denk je wat er berbeurt met het hout waar je met je anti hout rot spul niet ben bij geraakt

dus de eerst zaak die je moet doen is zorgen dat het vocht NIET aan je hout kan geraken

maar waarom zou ik me eigenlijk nog druk maken PFFFFFFF
en het proberen uit te leggen en dan tot de constatatie komen dat er toch niemand iets mee doet

kan ik beter zelf wat verder gaan bouwen en me in een deuk lachen als er weer een romp naar de haaien gaat door onvoldoende of geen kennis

groetjes raf

Back