Bouwverslag 1:200 Bismarck

Hmm soms vraag ik mij af waarom ik hier nog op kijk... het lijkt soms meer een verslag van de prestaties van de logistieke afdeling van Hachette en de TNT dan een bouwverslag van een model van de Bismarck../-; maar oke....

Kees

Jemig Kees,
Wat ben ik het weer met je eens. onderdeeltje voor onderdeeltje wordt bezorgd en dat plakken we dan in elkaar en iedereen loopt er helemaal mee weg. De mooiste modellen met de meest vernuftige oplossingen krijgen relatief gezien nauwelijks aandacht maar dit snapt de massa en daar lopen we dus achteraan.

een echte scratchbuilder !

Spul

Op de wandjes waarbij de deurtjes rechtstreeks op het hout geplakt worden en bijvoorbeeld ook de nog te komen 2 hangaars, blijft na het verven de houtstructuur zichtbaar. Je zal ze dus moeten plamuren of beplakken. Het is op de grote Bismarck tenslotte ook gewoon metaal. Voor het beplakken heb ik het volgende gevonden: offsetplaten.
Dit zijn aluminium platen van in mijn geval slechts 0,15 mm dik. Is 1:1 3cm en dat is redelijk. Die platen kun je gewoon knippen, snijden en schilderen. Zie bovenste foto.

Het is mij wel opgevallen dat een aantal structuren niet op schaal zijn. De gaatjes in de geperforeerde loopplaten zijn ruim 0,5 mm en dat is 10 cm 1:1. Dat loopt niet lekker. Ook de tranen op de traanplaat zijn veel te grof ongeveer 20 cm in 1:1. Maar ja modelbouw zal altijd op het vage gebied blijven zweven tussen functioneel en 100% de werkelijkheid weergeven.

Trouwens 3 dagen na gebeld te hebben al de ontbrekende spullen ontvangen. Heb ik dus dubbel... En ja voor alle critici, dit hoort bij deze manier van bouwen. Take it or leave it. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de wandjes waarbij de deurtjes rechtstreeks op het hout geplakt worden en bijvoorbeeld ook de nog te komen 2 hangaars, blijft na het verven de houtstructuur zichtbaar. Je zal ze dus moeten plamuren of beplakken. Het is op de grote Bismarck tenslotte ook gewoon metaal. Voor het beplakken heb ik het volgende gevonden: offsetplaten.
Dit zijn aluminium platen van in mijn geval slechts 0,15 mm dik. Is 1:1 3cm en dat is redelijk. Die platen kun je gewoon knippen, snijden en schilderen. Zie bovenste foto.

Het is mij wel opgevallen dat een aantal structuren niet op schaal zijn. De gaatjes in de geperforeerde loopplaten zijn ruim 0,5 mm en dat is 10 cm 1:1. Dat loopt niet lekker. Ook de tranen op de traanplaat zijn veel te grof ongeveer 20 cm in 1:1. Maar ja modelbouw zal altijd op het vage gebied blijven zweven tussen functioneel en 100% de werkelijkheid weergeven.

Trouwens 3 dagen na gebeld te hebben al de ontbrekende spullen ontvangen. Heb ik dus dubbel... En ja voor alle critici, dit hoort bij deze manier van bouwen. Take it or leave it. ;)
LeoS, jouw romp ziet er best strak uit!
Ik ben er mee gestopt totdat ik een iedee kreeg hoe hetnou eigenlijk uit hoort te zien?
Hoe sluit de romp nou op/met het dek aan?
Ik heb de beschrijving voor het bouwen precies gevolgd en dan komt bij mij de romp bijna overal net onder het dek uit?
Als ik bij jou kijk lijkt het mij dat het dek binnen de romp valt?
En hoe ziet het er uit bij de anker gaten bij de boeg?
Wil je hiervan wat gedetaileerde/ingezoemde foto's van plaatsen?

hee jullie 2 ouwe zeuren dan kom je toch niet op deze forum.

het is hier wel intresant en informatief

Als er zoiets gepost wordt zoals hieronder wel ja.. en daarom heb ik elke keer weer goede hoop... maar die berichtjes over wanneer welk pakketje bezorgd wordt en wanneer niet die mgen wmb achterwege blijven.. het is een bouwverslag.. geen bezorgverslag toch?...

Dus.. als ik niet te brutaal ben....

Misschien is het een idee een apart forum te openen: bezorgverslagen-Bismarck(-;

groeten Kees

Laatst bewerkt:
Dag allemaal eerst wil ik zeggen bedankt voor alle mooie foto's en links :p die jullie op de site zetten mag wel eens gezegt worden :p helaas lukt het bij mij niet om de foto's te plaatsen :confused: maar geen noot ooit lukt het wel maar uit jullie foto's heb ik al veel geleert :D en zal mij in de toekomst ook verder helpen daar ben ik zeker van :p zo tot later en alvast bedankt

Manado.

Heb je hier iets aan??

full

Romp

LeoS, jouw romp ziet er best strak uit!
Ik ben er mee gestopt totdat ik een iedee kreeg hoe hetnou eigenlijk uit hoort te zien?
Hoe sluit de romp nou op/met het dek aan?
Ik heb de beschrijving voor het bouwen precies gevolgd en dan komt bij mij de romp bijna overal net onder het dek uit?
Als ik bij jou kijk lijkt het mij dat het dek binnen de romp valt?
En hoe ziet het er uit bij de anker gaten bij de boeg?
Wil je hiervan wat gedetaileerde/ingezoemde foto's van plaatsen?

Manado,

Het dek valt bij mij op de romp, zoals het in de bouwbeschrijving bedoeld is. Omdat ik een statisch model bouw is de naad tussen de romp en het dek netjes weggewerkt met wat plamuur en veel (heel veel) schuren. Mijn romp kan ook niet meer open. Die is dichtgelijmd. De romp houdt zich ook prima, geen droog en/of krimpscheurtjes. G4 houdt toch mooi het vocht buiten. Hierbij wat foto's uit de oude doos. Inmiddels zitten er alle patrijspoorten in en de ankergaten kunnen nog wel wat aandacht gebruiken, maar nu gaat alle aandacht naar de opbouw uit.

LeoS.

Dat ziet er mooi strak uit, heb je tenminste eer van je werk, en net wat
je zegt, veel schuur werk heeeeeel veeeeel schuren,
compliment!

extra dekje

Ik heb hier ook een extra dekje voor gemaakt, als er gespoten moet
worden is dat een stuk makkelijker, en je ziet het hout nerf niet meer.

full

Als er zoiets gepost wordt zoals hieronder wel ja.. en daarom heb ik elke keer weer goede hoop... maar die berichtjes over wanneer welk pakketje bezorgd wordt en wanneer niet die mgen wmb achterwege blijven.. het is een bouwverslag.. geen bezorgverslag toch?...

Dus.. als ik niet te brutaal ben....

Misschien is het een idee een apart forum te openen: bezorgverslagen-Bismarck(-;

groeten Kees
Het kan natuurlijk ook een optie zijn dat jij iedere dag een stukje verslag schrijft zodat iedereen iets te lezen heeft.
De jouw irriterende berichtjes komen op de momenten dat de meeste zitten te wachten op nieuwe delen omdat het dan al langere tijd stil is op dit forum.
Dus niet zeuren en scroll deze meldingen door of ga naar een ander forum zodat je je er niet meer aan hoeft te ergeren.

Manado,

Het dek valt bij mij op de romp, zoals het in de bouwbeschrijving bedoeld is. Omdat ik een statisch model bouw is de naad tussen de romp en het dek netjes weggewerkt met wat plamuur en veel (heel veel) schuren. Mijn romp kan ook niet meer open. Die is dichtgelijmd. De romp houdt zich ook prima, geen droog en/of krimpscheurtjes. G4 houdt toch mooi het vocht buiten. Hierbij wat foto's uit de oude doos. Inmiddels zitten er alle patrijspoorten in en de ankergaten kunnen nog wel wat aandacht gebruiken, maar nu gaat alle aandacht naar de opbouw uit.
Ziet er goed en duidelijk uit.
Ik heb dus toch nog wel iets te doen om het mooi aan te laten sluiten, is maar een milimetertje hier en daar maar toch.
Ik wil er trouwens wel mee gaan varen.

Rubberen band

Ziet er goed en duidelijk uit.
Ik heb dus toch nog wel iets te doen om het mooi aan te laten sluiten, is maar een milimetertje hier en daar maar toch.
Ik wil er trouwens wel mee gaan varen.

Manado,

Je krijgt bij een latere zending nog een of andere rubberen of kunsstof afdichting om de uitneembare dekdelen waterdicht af te sluiten. Die afdichting kan misschien ook weer pasverschillen geven. Weet niet hoe die er precies uitziet. Zie hieronder de gebruiksaanwijzing daarover.

Die zit bij deel 122.

h121_2.jpg

h121_7.jpg

effe weggeweest

Hallo mede bouwers

Ik ben een tijdje weg geweest door prive omstandig heden maa heb nu een nieuw plekje gevonden en ben reeds ook weer begonnen met de bismarck heb wel effe een in haal slag te doen maar goed het komt wel goed ik heb een heleboel terug te lezen en ben in middels zelf bij deel 71 aangekomen.

groetjes henk

Manado,

Je krijgt bij een latere zending nog een of andere rubberen of kunsstof afdichting om de uitneembare dekdelen waterdicht af te sluiten. Die afdichting kan misschien ook weer pasverschillen geven. Weet niet hoe die er precies uitziet. Zie hieronder de gebruiksaanwijzing daarover.

Die zit bij deel 122.

Bedankt LeoS, denk dat ik dan toch maar even wacht tot ik die delen binnen heb zodat ik geen pas problemen krijg.
We hebben momenteel toch nog genoeg te doen aan de bovenbouw.

Lampjes

Heeft iedereen die geinige zwarte lampjes al keurig op de daarvoor bestemde plaatsen gelijmd? En is er geen één uit het pincet weggevlogen?
Nou ik was blij met m'n reserve setje. Eigenlijk moet na het grijs spuiten de glazen gedeeltes van de lampjes nog een likje zilver of wit hebben. Mag je niet beven...

Heeft iedereen die geinige zwarte lampjes al keurig op de daarvoor bestemde plaatsen gelijmd? En is er geen één uit het pincet weggevlogen?
Nou ik was blij met m'n reserve setje. Eigenlijk moet na het grijs spuiten de glazen gedeeltes van de lampjes nog een likje zilver of wit hebben. Mag je niet beven...

Nou bij mij zijn er al een paar weg gesprongen:rolleyes: en niet meer te vinden.

Skip.

Hallo mede slagschip bouwers,

Ik volg stilletjes dit draadje al een tijdje. Normaal zit ik op het onderzee gedeelte hier maar heb nu toch even een vraagje voor dit topic. Ben momenteel bezig met het opknappen van de Scharnhorst, een 1:200 Aeronaut kit in rc uitvoering.. Nu wil ik graag de Arado ar 196 ook in die schaal er bij hebben. Dit type zat ook op Bismarck. Iemand een suggestie waar ik een 1:200 Arado 196 vandaan haal, of iemand die er toevallig eentje over heeft ter overname?

Onderdeeltjes met VLO-gedrag

Bouwers,
Dat gebeurde mij vroeger ook nog al eens. Ik heb het als volgt opgelost.
Koop bij de stichting hergebruik een zo'n ruim mogelijke lampenkap. Sloop de bekleding eraf en knip de helft eraf, laat de dwarverbinding tussen boven en onder heel. Maak nu een halve kap van doorzichtig plastic. Als je het goed gedaan hebt, heb je nu een soort tunnel die je over de boot kunt plaatsen of op je werkplek. Of daar waar de meeste onderdeeltjes zich gedragen als lastige vlooien. Meestal blijven ze dan in de tunnel liggen.
Succes er mee.

Opa Jan

deel 20
www.willem-ruys.nl

Back