Bouwverslag 1:200 Bismarck

vitrine idee

Gezien op de duitse site, vitrine alleen aan de voorzijde glas, en met verlichting.
Idee??

full

full
:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Dubbel, dubbel

Gisteren alsnog de delen van 82 tot 85 ontvangen. Maar toen had ik al gebeld. Nogges gebeld, maar ze kunnen het niet meer terugdraaien.
Dus ik heb ze straks dubbel en das misschien wel handig met de kleine plastic lampjes enzo. Wat een pieldingen...
Enne voor een ieder die er ook een paar mist (spontaan weggevlogen) of die een een railinkje om zeep heeft geholpen. Ik heb reserve...

Bocdan,
Ik ben voor mijn ss Rotterdam bezig met het tekenen van de eerste onderdelen met een reling en ben daarom wel nieuwsgierig welke afmetingen de relingen bij de Bismarck hebben. De hoogte ligt wel vast (bij mij 5,9 mm uit dek), maar ik ben met name benieuwd naar de dikte van de etsplaten en de breedte van de staanders (scepters) en de verbindingen daartussen (roeden). Dan heb ik een beetje een leidraad met dit soort foto's erbij:
Bij voorbaat dank.

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
afmetingen

Hallo Ad.

Hier de gevraagte afmetingen:

Ruimte tussen de staanders is 6.96mm.
ruimte tussen de draagers is 1.33 mm
dikte ets platen is 0.40 mm.

Hallo Bocdan,

Dan noemen ze nu een prompte reactie!!
Maar nog een extra vraagje: hoe dik zijn de staanders en dragers in het vlak van de plaat (ik schat ergens tussen 0,3 en 0,5 mm??).

Bedankt maar weer alvast.

Groet,

Ad

Hallo Bocdan,

Dan noemen ze nu een prompte reactie!!
Maar nog een extra vraagje: hoe dik zijn de staanders en dragers in het vlak van de plaat (ik schat ergens tussen 0,3 en 0,5 mm??).

Bedankt maar weer alvast.

Groet,

Ad

Ad.

De staanders zijn 0.43 mm
De dragers zijn 0.3 mm
de hoogte van de reling is 5.6 mm
Gemeten in het vlak van de plaat

Laatst bewerkt:
De staanders zijn 0.43 mm
De dragers zijn 0.3 mm

Bocdan,
Bedankt, dit komt goed overeen met mijn idee voor mijn eerste poging (staanders 0.5 mm en dragers 0.3 mm). De andere maten komen ook goed overeen, maar dat was met 1:200 voor beide schepen wel te verwachten. Hier ga ik het maar eens mee proberen.

Groet,

Ad

Houtnerf

Niet alle delen worden bij ons model met messing beplakt. Bij de delen waar dit niet gebeurd blijft de houtstruktuur zichtbaar, ook na het verven.
Zie fotootje hieronder van één van de hangaars. Wie weet er een mooie oplossing, want eigenlijk moet je het hout eerst plamuren voordat je er wat opplakt.
Enne http://www.subifa.de/heftvorschau/die_bismarck_h140.htm doet het weer...

index.php

Laatst bewerkt:
Niet alle delen worden bij ons model met messing beplakt. Bij de delen waar dit niet gebeurd blijft de houtstruktuur zichtbaar, ook na het verven.
Zie fotootje hieronder van één van de hangaars. Wie weet er een mooie oplossing, want eigenlijk moet je het hout eerst plamuren voordat je er wat opplakt.
Enne Die Bismarck doet het weer...

index.php

Leos,
0,5 mm van kunststof bv. abs.

LeoS.

Ik gebruik zelf ook ABS voor die dekjes, ook omdat ze in een donkere
kleur worden gespoten
Je moet wel oppassen met het laatste stukje, aan de kattapult kant,
dat loopt iets omhoog, om die goot die er zit af te schermen.

Laatst bewerkt:
Bocdan,
Bedankt, dit komt goed overeen met mijn idee voor mijn eerste poging (staanders 0.5 mm en dragers 0.3 mm). De andere maten komen ook goed overeen, maar dat was met 1:200 voor beide schepen wel te verwachten. Hier ga ik het maar eens mee proberen.

Groet,

Ad

Ad .

Laat eens wat zien op je eigen site als je met het hekje, sorry, reling klaar
bent, ik neem aan dat je het zelf weer gaat etsen.

Leo, je foto komt niet door, en ik ben eigenlijk best wel nieuwsgierig.....

Groet,

Ad

Ad zie je die foto nog niet?
Komt van een Duitse site, is niet van mij. Maar gedeelten van de opbouw zijn kaal triplex en daar blijf je nerven in zien als je het niet beplakt of plamuurt.

Laat eens wat zien op je eigen site als je met het hekje, sorry, reling klaar bent, ik neem aan dat je het zelf weer gaat etsen.

@Bocdan,
Inderdaad gaat de "doe-het-zelver" weer aan de slag. Ik hoop morgen, anders wordt het het weekend. Plaats een foto zodra het klaar is. Nu eerst de belichtingsmaskers tekenen etc.

@Leo en Bocdan,
Jullie bedoelen zeker die grijze dekken, wat waarschijnlijk plaatstalen dekken zonder bekleding waren. Daarvoor lijkt mij dun ABS of iets dergelijks (in ieder geval zo dun mogelijk) de mooiste oplossing. Eventuele lasnaden kan je daarin dan ook nog wat in insnijden.

Groet,

Ad

Dank voor de info allen, het is inderdaad een mooi model, alleen is het jammer dat het niet ineens te koop is maar dat je zo lang moet wachten op elk onderdeel in plaats van gewoon hup 140 nummers in 1 keer.......

En inderdaad de graupner 1/144 is 1500 euro dus dat is een aanmerkelijk verschil...

ASH

Hmm soms vraag ik mij af waarom ik hier nog op kijk... het lijkt soms meer een verslag van de prestaties van de logistieke afdeling van Hachette en de TNT dan een bouwverslag van een model van de Bismarck../-; maar oke....

Kees

Back