Bouwverslag 1:200 Bismarck

Hallo,

Voor iedereen alvast een prettige jaarwisseling en en opbouwend 2009.
Net de eerste 17 delen Bismarck in elkaar geplakt en ga vanmiddig het hele huis ontdoen van schuurstof. Man van middelbare leeftijd, grafisch vormgever met wat vrije tijd. Ervaring in 1:87 bouw, maar zoekende naar es wat anders bij de Bismarck terecht gekomen. Nu gaat alles wel ok. maar ik denk dat zo af en toe ruggespraak geen kwaad kan. Het aanleveren in delen is geen probleem maar, ik mis bijvoorbeeld een duidelijke bouwtekening en zie aan een aantal duscussies dat er meer zijn. Want plak je dat latje nou net onder, op, of boven dat lijntje?

Ook tips kan ik wel gebruiken, want hoe krijg je dat verbandgaas in de boeg?

En weet iemand waar je messingbuigapparaatjes kunt kopen, want die heb je toch nodig?

Lopen wij hier in NL allemaal gelijk wat de uitgaven betreft? Ik wacht op 18 t/m 21.

M.vr.gr. Leo

Hoi Leo,

Ik ben ook net zo ver als jij. Ik had via een andere site gelezen dat verbandgaas ertussen proppen niet echt een fijne klus is. De stevigheid die je wilt verkrijgen met verbandgaas en lijm is te doen. Maar je kunt ook zelfklevend wapeningsband een de binnenzijde zetten. Dit heeft als voordeel dat het makkelijk knipt. Het blijft ook direct op zijn plek zitten wat weer als voordeel heeft dat je niet loopt te kliederen met de lijm. Zelfklevend wapeningsband gebruikt men normaliter voor het afvullen van 2 voegen tussen de gipsplaten. Een rolletje van 20 meter kost je niet veel. Doe met deze tip wat je wilt. Alvast, en dat geldt voor iedereen, een goed uituinde en veel bouwplezier voor komend jaar.

Beste Leo

Het buigapparaatje wat je wilt hebben heet de Etch Mate en is verkrijgbaar bij Mol Plasticmodelbouw.nl.Ik heb er zelf ook zo,n ding.

je koopt houtlijm of zoiets en je knipt het in van die stuken dat het past en dan ga je er met en kwast overheen ik ben nu ook daar gekomen daarom en ik ga dat doen

Beste Leo

Het buigapparaatje wat je wilt hebben heet de Etch Mate en is verkrijgbaar bij Mol Plasticmodelbouw.nl.Ik heb er zelf ook zo,n ding.
als eerste iedereen een gezond en gelukkig nieuwjaar...
ik heb een vraag over dat messingbuig apparaat. ik vind het nogal duur en heb ik hem wel echt nodig.. ik wist niet dat we zelf dingen moesten buigen..er begint er op te lijken dat we wel meer dingen zelf moeten maken..ik ben nu met de beplanking bezig en dat vind ik al moeilijk genoeg .. het begin punt zoeken vind ik nog het moeilijkst..maar even op deze site kijken en dan red ik het wel.. veel goede tips zijn er hier te vinden..en een onervaren modelbouwer kan niet zonder deze site en tips.. hoop dat ik wat reactie krijg over dat messing buigen.. gr tony

Het buigapparaatje bestaat uit 2 delen met in het bovenmidden een schroef die je middels een knop vast kan draaien.De etchsetjes hebbeb allemaal groeven,je neemt zo'n onderdeel en je plaatst dat etchje precies tot de groef tussen de 2 delen,met de knop draai je de 2 delen vast,en met het losse ding wat op een metalen plaatje wat afloopt schuif je dat onder de etchplaatje en buig je de bovenkant van je af.Zo buig je perfect op de groef,ik gebruik het voor de plasticmodelbouw daar wordt veel met etchsetjes bewerkt.

@LeoS,

Ik heb het gaas er als volgt in gelijmt, voordat ik de boeg helemaal had dicht gemaakt heb ik aan alle twee de kanten van de boeg bij de kiel er een plank niet ingezet en eerst het gaas er ingelijmt daarna de boeg dicht gemaakt

omdat er bij de Bismarck etchedsetjes bij zitten,en zo'n apparaatje zeer handig is en je netjes en keurig werkt.

Ik wens alle forumleden en lezers van dit forum een genoegelijk uiteinde, een gelukkig nieuwjaar en een goede gezondheid toe.

Messing

als eerste iedereen een gezond en gelukkig nieuwjaar...
ik heb een vraag over dat messingbuig apparaat. ik vind het nogal duur en heb ik hem wel echt nodig.. ik wist niet dat we zelf dingen moesten buigen..er begint er op te lijken dat we wel meer dingen zelf moeten maken..ik ben nu met de beplanking bezig en dat vind ik al moeilijk genoeg .. het begin punt zoeken vind ik nog het moeilijkst..maar even op deze site kijken en dan red ik het wel.. veel goede tips zijn er hier te vinden..en een onervaren modelbouwer kan niet zonder deze site en tips.. hoop dat ik wat reactie krijg over dat messing buigen.. gr tony

Tony,

Het komt er op neer dat je van de bovenbouw een houten geraamte maakt en dat uiteindelijk bekleedt met messing etsplaatjes. Ik zoek nog de url van een site waar je alle boekjes en onderdelen al tot 119 vooruit kunt zien. Heb hem wel op een andere pc, maar ff niet hier. Kun je zien welke spullen je ontvangt ed. Bijvoorbeel het hekdeel (gietstuk in resin) krijgen we dubbel zo te zien?

Hierbij wat links van bouwverslagen die al bij deel 120 zijn.
In dit geval een voorbeeld van 1 van de geschutstorens en hoe die met messing bekleedt wordt:

Projekt Bismarck - Modellbau im Maßstab 1:200

Nog een linkje t/m deel 119:

bismarck.oehm.net

Je ziet, heel veel messing straks en dat bepaalt het afwerkingsniveau van je model. Hoe nauwkeuriger je het verwerkt hoe mooier het resultaat. Messing kun je na het buigen solderen (stevig) of lijmen (makkelijker).
Ik geloof dat in alle verslagen die ik heb gelezen iedereen voor secondenlijm heeft gekozen.

Nog een vraagje voor iedereen: In deel 17 lijm je zowel balkjes alsook triplex op het dek.
Dat triplex is dunner dan de balkjes. Moet ik dat gelijk schuren?

M.vr.gr. Leo

Verbandgaas

Stefan,

Voor iedereen: Gelukkig Nieuwjaar!

En verbandgaas gaat goed. Eerst een laagje lijm op het hout, dan het gaas en vervolgens met een kwast nog wat lijm en daarmee goed aandrukken in de hoekjes enzo. Ik heb al een paar stukjes gedaan en het gaat prima. Gaas is wel lastig op maat te knippen.

Nog een vraag van mij: Als de romp klaar is (2e laag enzo) moet er porienvuller op. Bij zowel de Gamma, Praxis en een speciale verfwinkel weten ze niet wat het is. Het is niet de grondverf of plamuur, maar een laag die daar nog onder zit. Wat smeren we daar op?

M.vr.gr. Anton, Bruno, Ceasar, Dora en Leo

Back