Bouwverslag 1:200 Bismarck

ik ga naar deel 4 een abbo afsluiten :)

ook maar even wat foto's gemaakt van alles :)

l_89fa53ebe70949670d40811e71dcdebd.jpg

l_8a2916a5bb2390578c01178e81837e78.jpg

l_b6ec69e3d7dee4c9e53f59a3e37a56cd.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
bij mij zijn ze ook vandaag binnen gekomen,ik koop ze ook nog in de winkel,dus ik maak er 2.ik wil ook de Tirpitz maken.Hij was dan wel 3 meter langer,dus iets meer dan een centimeter erbij.Ben nu ook bezig met bouwen,veel succes.

hier de foto's van deel 2 t/m 5.

op zich helemaal niet moeilijk en de foto's wijzen zichzelf.
de onderdelen passen zeer goed en wanneer de romp van beide uiteinden bekeken wordt kun je al zien dat de lijnen heel vloeiend lopen.
de romp is nu ongeveer op halve lengte, aan beide kanten komt er nog heel wat materiaal bij.

Werd alles in een doos verzonden, of gewoon zo als op de eerste foto? Ik wacht helaas nog steeds. Morgen maar eens bellen:p. Heb overigens ook een abonnement op jamesbondcars ook van betapress ook nog niet binnen. Gaat goed :P.

@mrc19 alles werd verzonden zoals op de eerste foto. nu is daar niks mis mee, maar als de dekken en messing delen straks komen zie ik dat wel fout gaan.... ik heb al een foto gezien van iemand waar een punt van het dek afgebroken was door de landing op de vloer...

@brandaris die kat ( heet macho, maar luistert alleen naar poes...) is verre van behulpzaam... altijd wanneer er ook maar iets op de grond gelegd word moet ie er óf op zitten, óf het op zijn minst even door de kamer schuiven...

WOW Danny! Jij bent alweer klaar!
Had ook de boel binnen vandaag, nu nog tijd vinden om te bouwen.

@Snellaars: Maak je trws niet te druk om (waterbasis) lijm, je verft/spuit de boel straks toch! Mijn ervaring is als je goeie verf gebruikt, is de lijm echt wel weg hoor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zit even met belangstelling e.e.a. door te nemen en de volgende vraag kwam direct naar boven:

Is het niet verstandig om een bouwplank te gebruiken en daar de spanten op te monteren.
Nu zie ik alles los uit de hand, volgens mij heb je dan grote kans dat de romp gaat torderen.

Pendelaar

Hallo Bismarckbouwers,

Ook ik ben begonnen aan de Bismarck en heb gisteren "de kiel gelegd". Ik volg voornamelijk de bouwwijze zoals die op een Engelse site vermeld staat (ben de link even kwijt).

@Pendelaar: De spanten worden gemonteerd op een bodemplaat die er met sleuven speciaal op gemaakt is. Tot op heden passen alle onderdelen perfect (zonder speling), waardoor het vooral "inpassen en lijmen maar" is. Alleen de bevestiging van de bodemplaten aan elkaar (de bodem bestaat uit drie delen) is lastiger omdat hier wel enige speling tussen de onderdelen zit. Dit probleem heb ik opgelost door over de gehele lengte van de bodemplaten precies in het midden een lijn te tekenen zodat met behulp van een lineaal te controleren is of de platen recht zitten ten opzichte van elkaar. Indien de bodemplaten rechtliggen ten opzichte van elkaar is torderen vrijwel uitgesloten. Zekerheidshalve wacht ik met het bevestigen van de spanten totdat ik alle spanten heb. Ik kan ze dan (samen met de dekondersteuning)eerst passen en pas als alles precies past en recht ligt lijm ik ze vast.

Zojuist ook het pakketje met de eerste delen ontvangen, maar nu al de eerste fout? Bij deel 4 zou een pagina zitten over lijm enzo. Maar zit er niet tussen, bij jullie wel? Zo ja, wil iemand hier een scan van maken?

@mrc19: dit was mij ook al opgevallen maar toen bedacht ik me ineens dat ik al iets voorbij had zien komen over lijm en dat klopte want waar ze in deel 4 naar verwijzen staat al in deel 1.

Ben bijna klaar met deel 5.. begint zo al aardig vorm te krijgen!! :)

@mrc19: dit was mij ook al opgevallen maar toen bedacht ik me ineens dat ik al iets voorbij had zien komen over lijm en dat klopte want waar ze in deel 4 naar verwijzen staat al in deel 1.

Aha, ja moet alleen deel 1 nog ergens op de kop zien te tikken. Maar kan deze ook bij betapress online bestellen. Ben in iedergeval benieuwd naar jullie ervaring de komende 2/3 jaar :P.

ik loop 1 a 2 jaar achter,

eerst titanic af , dan waarschynlyk AMERICO VESPUCI ,

en daarna denk ik de bismarck.

ik ben meer bezig computers bouwen/ verbouwen dan de boot.

ik hou van in elkaar zetten in algemeen .

vroeger wel veel plastic modelen gebouwd.

en die engelse site is heel goed

hallo Fumo even over je opmerking dat de Tirpitz 3 meter langer was dan de bismarck ,dat was alleen het geval bij de tewaterlating de bismarck ging te water met de oorspronkelijke boeg deze is tijdens zijn afbouw fase verbouwd tot een atlantic boeg en werd zodoende ook 3 meter langer, de tirpitz is direct uitgerust met een atlantic boeg.

Back