Bouwverslag 1:200 Bismarck

@De Baas,
Mijn ervaring is dat je beter even kan opbellen ik heb namelijk ook een keer een verkeerde aflevering gehad en had 3 dagen na mijn telefoontje de goede in huis.

Bedankt voor je tip ga ik gelijk doen!

hallo mensen heeft iemand van jullie nog deel 1 liggen zojah pb mij aub

mvg pedro

Ik heb eens even op die modelbouwsite gekeken, maar voor lijmklemmen ed ben je wel gek als je daar koopt. Onnodig te duur. De snelspanklemmen en dat bankschroefje onder aan de gereedschap site kan je ook bij de bouwmarkt kopen, Hetzelfde spul maar dan 60% goedkoper. Als je de verzendkosten erbij gaat rekenen kom je op een nog groter verschil uit.

Eerst even in de 2,50 en 5 euro "grabbelton" van een bouwmarkt kijken, bespaart veel geld dat beter aan het model kan worden besteed.

Het is maar een tip hoor, zie maar wat je ermee doet.

ik heb in de vakantie 2008 besloten ook er aan te beginen en eerst dacht ik heb er geen genoeg geld voor (ik ben pas 12) ik ben nu bij deel 16

Ik heb eens even op die modelbouwsite gekeken, maar voor lijmklemmen ed ben je wel gek als je daar koopt. Onnodig te duur. De snelspanklemmen en dat bankschroefje onder aan de gereedschap site kan je ook bij de bouwmarkt kopen, Hetzelfde spul maar dan 60% goedkoper. Als je de verzendkosten erbij gaat rekenen kom je op een nog groter verschil uit.

Eerst even in de 2,50 en 5 euro "grabbelton" van een bouwmarkt kijken, bespaart veel geld dat beter aan het model kan worden besteed.

Het is maar een tip hoor, zie maar wat je ermee doet.

Het ging mij puur om de plankenklemmen aangezien niemand in Nederland deze nog kan leveren en in Engeland kan je ze ook niet meer bestellen als buitenlander. Deze waren redelijk goed te doen, 15 dollar per setje als je er 2 of meer besteld. Wat ze op die site nog meer verkopen heb ik niet naar gekeken want dat had ik ook al aangeschaft bij m'n plaatselijke bouwmarkt.

even testen nof het ook werkt, dan kom ik binnenkort ook meewerken
hub.

hoi even over die "plankingklamps" ik ik gebruik een soort naalden die ik bij Muco in amsterdam heb gekocht ik geloof 3 euro werkt ook best goed
bij de weg hoe kan ik een foto plaatsen dan kan ik het laten zien.

Beste Bismarckbouwers,

Ik ben nieuw op dit forum en wil me ondanks mijn leeftijd voorstellen als een beginnend modelbouwer. Ben met de Yamato begonnen en halverwege
ook nog gestart met dit model. Heb nog veel vragen, enkele zijn al opgelost door op dit, en het forum van de Yamato, rond te kijken. Een nadeel van het bouwen met een abonnement vind ik dat je niet vooruit kunt kijken en het uiteindelijke resultaat alvast kunt bekijken zodat je kunt zien wat de bedoeling precies is. Vandaar mijn vraag. Waar moet ik precies beginnen met de eerste lat voor de beplanking (pag. 21 foto 04 handleiding) en dan bedoel ik in de hoogte. Ik heb hiervoor een tekeningetje in Excel bijgevoegd.
Welke is het goede.
Alvast bedankt

Hub.
Dat bijvoegen lukt me niet. Dus maar zo proberen.
Moet het eerst latje aan de bovenkant gelijk zitten met de terugvallende zijkant, of moet het er iets boven uit steken. Duidelijk ?????

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Ook ik ben nieuw hier op het forum, "de zoveelste hahha"
Ben hier wel regelmatig geweest om even te kijken wat er allemaal over de bismarck wordt verteld en beschreven.
En kwam zoveel tips tegen dat ik dacht van he ik ga me ook inschrijven op het forum.
Ik heb deel 17 al in elkaar zitten, en kwam toch tot ontdekenking dat ik niet alles perfect in elkaar heb gezet. Maar met een beetje creatief denken heb ik toch alles mooi sluitend gekregen.
Ik zal hier nu ook regelmatig terug komen om te kijken hoe andere bouwers het doen .

Beste Bismarckbouwers,

Ik ben nieuw op dit forum en wil me ondanks mijn leeftijd voorstellen als een beginnend modelbouwer. Ben met de Yamato begonnen en halverwege
ook nog gestart met dit model. Heb nog veel vragen, enkele zijn al opgelost door op dit, en het forum van de Yamato, rond te kijken. Een nadeel van het bouwen met een abonnement vind ik dat je niet vooruit kunt kijken en het uiteindelijke resultaat alvast kunt bekijken zodat je kunt zien wat de bedoeling precies is. Vandaar mijn vraag. Waar moet ik precies beginnen met de eerste lat voor de beplanking (pag. 21 foto 04 handleiding) en dan bedoel ik in de hoogte. Ik heb hiervoor een tekeningetje in Excel bijgevoegd.
Welke is het goede.
Alvast bedankt

Hub.
Dat bijvoegen lukt me niet. Dus maar zo proberen.
Moet het eerst latje aan de bovenkant gelijk zitten met de terugvallende zijkant, of moet het er iets boven uit steken. Duidelijk ?????
Je kunt op de terugvallende zijkant het beste een latje zetten met naalden, en daartegen de eerste lat plakken, alleen op de spanten natuurlijk dat gaat goed en je kunt dat iedere keer doorvoeren naar het hek en naar de boeg.
groetjes

Hallo Partners in crime,

Geweldig zo’n forum, en vooral als je er aan mee mag doen. Bedankt alvast voor jullie reacties. Jullie kunnen me wel op kosten jagen en extra werk bezorgen (3e motor)(toen het achtersteven al klaar had.) Maar dat zie ik als uitdaging. Ik wil dit model altijd nog eens een keer na kunnen bouwen. Aan de mallen die ik bewaar, heb ik tekeningen voldoende. Alleen bij het laatste nummer zat een kunststof hekdeel, en er zullen er nog meer volgen. Weet iemand hoe ik hier kopieën van kan maken (rubber mallen)?

Groeten hub.

goedenavond allen,
Ook ik ben begonnen aan de "tweede" maal bouwen van de Bismarck.
Sinds enkele weken volg ik deze en het Engelse forum om mij te helpen met de bouw van deze boot.
Effe voorstellen:
Ik ben een modelbouwer uit de 1:35 plastic oorlogsmodellen en diorama's.
Ik heb reeds eerder de Bismarck gebouw, maar dit was een plastic model.
Nu heb ik me laten strikken, net als jullie, om deze houten replica te bouwen.
Nu ben ik reeds bij deel 20 en heb de eerste laag beplanking bijna af.
Ik heb voor de eerste laag beplanking Bison seconde lijm gebruikt wat erg goed werkte.
Voor de moeilijke krommingen van de beplanking was een beetje water, buig en draaiwerk meestal voldoende om een goede lijn te krijgen.
Ook ik gebruik veel tips van het Engelse forum, MAAR laat je niet verleiden tot het doormidden zagen van GEGOTEN witte delen.
Deze "tip" is niet correct aangezien deze bouwer GEEN rekening heeft gehouden met de tweede laag beplanking die later zal moeten worden aangebracht...
Voor wat betreft de klemmen handig voor dit model.... GAMMA, een zak met die klemmetjes (8stuks) 3,95 Euro of inderdaad in de grabbelbak.

Verder allen succes met de bouw.

ff voorstellen enzo

Hallo,

Voor iedereen alvast een prettige jaarwisseling en en opbouwend 2009.
Net de eerste 17 delen Bismarck in elkaar geplakt en ga vanmiddig het hele huis ontdoen van schuurstof. Man van middelbare leeftijd, grafisch vormgever met wat vrije tijd. Ervaring in 1:87 bouw, maar zoekende naar es wat anders bij de Bismarck terecht gekomen. Nu gaat alles wel ok. maar ik denk dat zo af en toe ruggespraak geen kwaad kan. Het aanleveren in delen is geen probleem maar, ik mis bijvoorbeeld een duidelijke bouwtekening en zie aan een aantal duscussies dat er meer zijn. Want plak je dat latje nou net onder, op, of boven dat lijntje?

Ook tips kan ik wel gebruiken, want hoe krijg je dat verbandgaas in de boeg?

En weet iemand waar je messingbuigapparaatjes kunt kopen, want die heb je toch nodig?

Lopen wij hier in NL allemaal gelijk wat de uitgaven betreft? Ik wacht op 18 t/m 21.

M.vr.gr. Leo

Zo beste medebouwers de eerste beplanking zit erop
Heb er zelfs nog 10 latten over nu de zaak nog even glad schuren
Wens jullie alle goeds in het nieuwe jaar
GRT Emiel

Back