Afwerken en versteviging Stefan 12
Beste Stefan,
Ik hou er van om netjes en secuur te werken, dat is dus ook van toepassing op de binnenzijde.
Ik werk met Bison constructie lijm, dit is een zeer sterke lijm die na het uitharden ook nog eens de kiertjes op vult (net als purschuim). De 2e laag latjes zet ik over de naden van de eerste laag. Gewoon voor de zekerheid.
Alle latjes in de bochten schaaf ik schuin af zodat ze zo goed mogelijk tegen elkaar aansluiten. Ook in de lengte van de latjes breng ik lijm aan.
Zoals al eerder vermeld, de binnenzijde voorzie ik van 1 mm balsaplank.
De overgang van de bodemplaat vul ik op met houtlijm waar flink wat zaagsel door heen gaat (bijna net zo dik als plamuur. Aangezien ik zelf niet zoveel zaagsel produceer, haal ik een plastic zak vol met zaagsel bij de plaatselijke doe het zelf zaak. Dit zaagsel zeef ik eerst om de grote delen eruit te halen. Werkt perfect.
Ik ben geen Rembrandt, maar ik hoop dat het tekeningetje wat licht werpt op de zaak
Omdat de binnenzijde zeer moeilijk te schuren is, spuit ik er 3 lagen grondverf in en daarna 2 lagen witte lak, dat doe ik ook met de onderkant van het dek.
Dan iets over het gebruik van een
buigijzer. Je hoeft echt geen duur buigijzer te kopen. Ga met een stukje buis naar de plaatselijke brommer of motor leverancier en vraag of je even mag snuffelen in de afvalbak waar de gebroken binnenkabels in liggen, zoek er een uit die past in het buisje en je hebt een perfect buigijzer.
Opa Jan